jans

Direktlänk till inlägg 20 september 2021

Godmåndagsmorgon världen.

Av Jan Sandström - 20 september 2021 08:40

Måndag den 20/9


För 29 år sedan gick Inger på toa fast jag bestämt sa åt henne att INTE gå och kissa och grabbarna satt och såg på TV.

Jo vad hände, vi blev 7 i familjen.


Maria hade inte tid att vänta på att åka in till BB så där för får vi i fortsättningen den här dagen säga 

 

på födelsedagen Maria.

 

   

Men igår då, jo vi vaknade i stugan och vädret var höst men ändå fint.

Efter morgonsysslorna gick jag ut och började skotta grus innan jag tog bilen och bultade ihop så smått där P-G inte kört traktorn.

Men det kommer att bli lite marigt att backa upp husvagnen så jag blir nog tvungen till att anlita Anders med automatväxel så att det går att smyga upp och hans Passat är ganska tung och med fyrhjulsdrift.

Erik kikade in nu i morse och vi kom övernes att hans manuella inte är så smidig fast han har lågväxel.

     


Sedan lite av varje, lade över badtunnan och stängde och tömde vattnet till vattenkranen utmed den.

Sågade mer brädspill till ved och krattade och skottade grus.


Emellanåt blev det kaffe, kaffe, kaffe och lunch.

Inger blev klar med trädgårdslandet så nu är bara morötterna kvar, förutom rymdmonstret jag drog upp.


Jag körde fram snöslungan till carporten och kom då på att om jag backar kan jag släta till gruset med den, och det fungerade faktiskt.

Jag kanske skulle göra ett skrapstål att sätta under så att det går att använda som sladd på grusgången.



Allt packat och stugan skulle stängas men Gunnar som legat och sovit inne hela dagen ville ut och kissa.

Sedan smet han in under altanden där han lade sig och kom inte ens ut då Inger mutade med borsten. Han som älskar att bli borstad.


Så Inger fick hämta in maten och göra raggmunkar med fläsk som vi åt medan vi såg på TV.

Först två timmar senare efter åtta behagade han komma in igen så vi kunde diska och packa ihop allt med Gunnar och åka hem till stan.


Här blev det kaffe och en ny serie på Netflix,

Gråzon

eller Greyzone på engelska  

En dansk kriminalserie men vissa pratar ändå svenska och jag vill ha filmer textade men Netflix som brukar ha bra textning har inte gjort det då dom pratar svenska och missar när det är danska.

Dessutom erbarmerligt ljud med bakgrundsmusik eller ljud och dom pratar svagt och grötigt, även de svenska.

Så jag kom på att texta på Norska och det fungerade.


Gick isäng och har sovit gott, bara upp och kissa efter tre, vaknade 7 och låg kvar i sängen då någon kom in.

Det var Erik som kom och fördrev lite tid här, han var för tidig till bilfirman och iddes inte köra hem så då blev det till mor o far.

Jag som trodde han var tidigt hit för här ska det tydligen bli kalas idag då Maria tänkt bjuda på fikat här.


Men först ska jag bli färdig här innan jag åker och hämtar glaset till kökslampan.


Det har regnat ute men nu tror jag det är uppehåll och det ska inte regna idag enligt prognoserna.

Men sedan ska det regna resten av veckan och torsdag-fredag riktigt ordentligt.


Men nu har jag +6,9° och mulet och nån ostlig vind.

Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå

Aktuella värden:
2021-09-20 09:00:17

Temperatur: 6,8 °C
Lufttryck: 1017,9 hPa och Rising
Luftfuktighet: 78 %
Vindstyrka: 0,8 m/s från NE,
i byarna 1,4 m/s
Kyleffekt: 6,8 °C
Inne hos oss. Temp: 21,0 °C Fukt: 44 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,6 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 28,2 mm
Året: 351,6 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
7,4 °C
Klockan:
00:00
Temp - Max:
13,1 °C
Klockan:
12:41
Temp - Min:
5,4 °C
Klockan:
05:50
Temp - Min:
3,3 °C
Klockan:
00:28
Lufttryck - Max:
1017,9 hPa
Klockan:
08:56
Lufttryck - Max:
1017,5 hPa
Klockan:
22:38
Lufttryck - Min:
1017,1 hPa
Klockan:
05:22
Lufttryck - Min:
1015,5 hPa
Klockan:
01:11


Dagens sol och måntider.

Gryning: 05:29
Sol upp: 06:17
Sol ned: 18:47
Skymning: 19:34
Dagsljus: 14:05 tim:min
Dag längd: 12:30 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 20s less daylight tomorrow
Måne upp: 19:29
Månfas:
Full moon
Moon
Måne ned: 04:27


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.


och mina morgonbilder.

         


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Jan Sandström - Torsdag 18 april 08:34

Torsdag den 18/4 3 dagar kvar   Idag hade min mor födelsedag och hon skulle ha blivit 106 år idag.   Igår hände bajemig ingenting här, jo jag ringde två samtal eljest satt jag lite här vid datorn och mest i soffan och läste boken jag lånat ...

Av Jan Sandström - Onsdag 17 april 07:43

Onsdag den 17/4   Igår fick jag mycket gjort. Skottade snö såklart men brunnen har tinat upp så jag kunde lyfta på locket och det såg fint ut, men Lycka som hängde med mig hela tiden var nyfiken och nära på att hoppa ned. Då hade det blivit k...

Av Jan Sandström - Tisdag 16 april 07:45

Tisdag den 16/4 och 5 dagar kvar.   Idag har min brorson Mikael födelsedag och hela 50 år blir lillgrabben så   Från farbror och "faster". Vi ska komma och fika i stugan då ni är där. Flertal gånger har vi varit förbi men ingen hemma....

Av Jan Sandström - Måndag 15 april 08:36

Måndag den 15/4   Igår började och slutade dagen men jakt på vilt här hemma. Lycka kom först in med en mus som hon släppte loss och den kutade runt och katten efter. Jättekul tyckte katten men musen var nog mindre nöjd.       Den är b...

Av Jan Sandström - Söndag 14 april 07:38

Söndag den 14/4   Igår började jag riva lite i varmförrådet efter att ha skiftat tillbaks till rätt husvagnsdäck, fick ju lämna in och byta ventil på det också. I höstas upptäckte jag att vänster var platt och nu höger däck, på båda har ventile...

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30
<<< September 2021 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards