jans

Direktlänk till inlägg 24 oktober 2016

Godmorgon världen.

Av Jan Sandström - 24 oktober 2016 08:11

Måndag härliga måndag och den 24/10


Idag har jag namnsdag, Evert men vad jag ogillade namnet som barn.


Igår skulle jag åka fram och åter till stugan för att hämta tryckluften och elsladdar jag trodde att jag hade där. Maria kom förbi innan vi åkte och hon skulle ut i skogen någonstans och bli upphämtad hos oss.

Men så ville Inger följa med och ta upp morötter och det fick hon ju gärna göra, bara det att det då inte blir så tvärgjort.

Vi åt en smabb lunch där, nudlar som jag åt mycket förr, idag är det inte lika gott men man blir mätt.


Så då skulle jag byta lampkupan jag köpte till stolpen, den jag sökt men till slut hittade på Granngården.

Skulle även byta ut den starka lampan vi haft där, den visade sig vara på 160W.

Men lampkupan som satt med två skruvar i typen nyckelhål fick jag loss men nya kupans hål passade inte. Så jag borrade två nya hål och skulle sätta dit den.

Att stå på en stege 5-6 meter upp och försöka hålla i en lampkupa, skruva in en liten skruv och samtidigt krampaktigt hålla i sig i stege och stolpe blev för mycket. Dessutom en temperatur nära noll gjorde att jag tappade känseln i fingrarna så jag kände inte att jag höll i skruven.


Nu sitter det en stor LED där på 22" men ingen kupa. Jag tog hem både nya och gamla och ska prova att fräsa ut två nyckelhål med min Dremelmaskin.

I värsta fall får jag köpa en ny och göra någon form av adapter om jag misslyckas och spräcker nya kåpan.


Jag har genom webbkameran sett att det sett annorlunda ut på byggplatsen, som att det låg något stort och grått där.

Det visade sig vara två stora högar med grus, en finare och en makadam. Tack käre svåger för jag misstänker att han ligger bakom det hela.

Nu måste vi upp och skotta ut det och det blir i morgon då Inger är ledig, hon ville egentligen upp idag men jag tror vi skjuter på det då det ska regna. Inger får fråga om det går att få någon traktorhjälp men eljest klarar vi nog av det för hand.


När vi var på väg hem ringde Peter som ville komma på fika och det fick han och familjen göra.

Det slutade med att de stannade på middag och efter några mess så kom även Maria hem och åt kycklinggryta med ris.

Nudlar, kladdkaka till fika och lite för mycket vitt ris är inte bra för blodsockret så jag kollade innan middan, då låg det på 9,3 mmol.

Så när alla åkt hem klädde jag mig och gick på promenad, inget direkt mål men efter en bit svängde jag mot öster, på vinst och förlust gick jag till väninnan Maria och hon var hemma så jag fick vila en stund och fick kaffe innan jag gick de 3 kilometrarna hem igen. Totalt 6110 meter.

Hemma såg vi den nya serien på TV som började igår, den uppifrån Kiruna. Jag är lite delad om den var bra eller inte men vi får se framöver hur den utvecklas.

Innan jag gick isäng testade jag än en gång blodsockret, då låg det på 8,5 mmol. Klart godkänt, tror jag.


I sängen blev det INTE som andra kvällar. Gunnar låg på andra sängen när Inger kröp ned till mig och han kominte och lade sig mellan oss.

Så det blev som det blev, SKÖNT   

Jag somnade gott och katterna låg inne men vid 2-tiden ville Gunnar ut så jag ställde upp fönstret och somnade om.


Inger åkte till jobbet i morse och jag låg kvar till 7 då Gunnar kom in och jag steg upp.


Morgonrutinerna blev det vanliga och jag fick följande värden idag. 5,5 mmol och vikten 80,0 kg.


Kisse sover på sängen och jag ska, eller har planerat att åka till NetOnNet för att köpa en dataswitch, nu behöver jag en större med 8 portar. På väg hem tänker jag hämta Ingers cykel och lägga om till dubbdäck på den, det blev ju inte gjort igår.

Det kan bli ett besök på Biltema eller Jula eller Clas Ohlson, jag behöver lite elkabel till Anders hus men ska kolla var det är bästa priset. Jo och så förbi BYGGmax där jag måste ha mer markväv till stugan, en eller två rullar för att lägga på bilinfarten vi gör i ordning, eljest äts bara gruset upp av leran som ligger under.

Kanske blir det tid över till matinéfilmen även om det inte verkar vara en i min smak.

Mer om den i nästa inlägg.


Fullt upp idag alltså liskom det är runt fröautomaterna, fullt med småfåglar och på marken sitter de stora pippina.

Hackspetten var nyss här och åt lite jordnötter. Egentligen borde jag in till Granngården och köpa en säck viltfågelfrö, en speciell blandning som jag brukar ha i den lilla automaten.

Det märks att det går mot vinter för nu går det åt mycket frön, skulle egentligen fylla dem två eller tre gånger dagligen.


Vädret är blött och grått idag men det ser inte ut att blåsa, just nu har jag +4,0° utanför fönstret.

Väderstatinen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2016-10-24 08:45:11

Temperatur: 4,9 °C
Lufttryck: 1046,8 hPa och Steady
Luftfuktighet: 92 %
Vindstyrka: 2,8 m/s från SE,
i byarna 3,7 m/s
Kyleffekt: 2,5 °C
Inne hos oss. Temp: 20,1 °C Fukt: 41 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,3 mm
Månaden: 3,6 mm
Året: 330,6 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
5,0 °C
Klockan:
08:42
Temp - Max:
5,0 °C
Klockan:
22:32
Temp - Min:
3,1 °C
Klockan:
04:10
Temp - Min:
2,0 °C
Klockan:
00:54
Lufttryck - Max:
1047,3 hPa
Klockan:
01:35
Lufttryck - Max:
1049,5 hPa
Klockan:
01:01
Lufttryck - Min:
1046,3 hPa
Klockan:
05:54
Lufttryck - Min:
1046,7 hPa
Klockan:
16:15


Dagens sol och måntider.

Gryning: 07:06
Sol upp: 07:56
Sol ned: 16:49
Skymning: 17:39
Dagsljus: 10:33 tim:min
Dag längd: 08:53 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 23s less daylight tomorrow
Måne upp: -----
Månfas:
Waning Crescent
Moon
Måne ned: 15:42


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.

och trädgårdsbilden.

 

Nu ska jag fylla automaterna åt de små matvraken.

 




 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Jan Sandström - Torsdag 25 april 06:44

Torsdag den 25/4   Igår, tja då satt jag här eller i soffan, dator och kaffe med korsord, brasa i kaminen och ute snöade det, och ute snöade det, och ute snöade det. Aprilväder alltså. Men som tur var låg tempen nära noll eller några grader u...

Av Jan Sandström - Onsdag 24 april 07:49

Onsdag den 24/4   Igår så satt jag bara här inne och gjorde i stort sett ingenting. Kollade på nätet efter grejor som ska vara hit till stugan.   Men i förrgår åkte jag ju till Vindeln och träffade Alice, nu fick jag några fina bilder på he...

Av Jan Sandström - Tisdag 23 april 13:39

Sädesärla. Men jag såg den igår och det finns några st. här. Lycka har något att titta på. ...

Av Jan Sandström - Tisdag 23 april 09:04

Tisdag den 23/4   Igår blev det lite innejobb innan jag packade ihop lite och åkte till Vindeln där jag först tankade bilen. Där satt Inger och Alice i fåtöljen och gosade. En snabb lunch och så gick Inger iväg och jag intog fåtöljen med kaff...

Av Jan Sandström - Måndag 22 april 07:40

Måndag den 22/4   Igår fick familjen tillökning för vid tvåtiden kom lilla Alice till oss.     Nyfiken i transportburen men hon har ju träffat oss för en vecka sedan och kameran var hon nyfiken på vad det var.     Men hon knatade ru...

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31
<<< Oktober 2016 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards