jans

Alla inlägg den 3 april 2020

Av Jan Sandström - 3 april 2020 18:07

Så har ännu en dag gått, fast helt klar är vi inte.


Nu är ramen/stomen klar till förrådslekskrubben klar, ska bara köppa MDF-skivor och klä in med en dörr i mitten.

 


Det ska bli skönt när allt är klart och få sitta där med en kopp kaffe och titta ut.

 


Gick en promenad så jag fick ont i huvudet av slipdammet och det var skönt med frisk luft, men man blir ju lite funderasm på vad granarna sitter fast i när dem växer mitt på en sten. Ganska stora granar är det, den högra säkert 3 meter hög.

 


Jag gick ned till hästhagarna som vi säger men det är ängar längst ned i söder och därifrån

 


är det fin utsikt över byn, vi har stugan längst till vänster och sedan finns det två fastigheter utanför bilden till höger.

 


Vi och grannen som är fast boende sedan ett antal år.

 


Man kanske skulle ha en veranda på bygget, men det är "utsikten" som sitter vid förrådet.

 


Dit bort till skogen gick jag och dom skottade upp vägen igår, kanske ska det avverkas skog.

 


Igår hade jag herr och fru koltrast på besök och idag när jag gick ut var det livat i skogen med fågelsång och kvitter.

 


Vilda djur finns men oftast ser man bara spåren, här har haren nyss skuttat över vägen

 

och det här är en ekorre men

 


det här är ett frågetecken, eller kan det vara 

 

den här krabaten som nu tigger mat av mig när jag kom tillbaks efter promenaden.

 

Jo Gunnar fick lite mat i sin tomma skål och jag "fick" en nybakad bulle med smör och ost då Inger har bakat matbröd när jag roat mig ute på vägarna.


Av Jan Sandström - 3 april 2020 11:55

...får målarn hela.
Så Inger har en hel del att göra.

Av Jan Sandström - 3 april 2020 08:14

Fredag den 3/4


Igår, en seg dag då jag sovit dåligt under natten.

Sedan höll jag på med avloppet som inte tog undan men det fick jag upp, fast jag har nog kört sönder högtryckstvätten.

Snöat hade det också gjort men det var bra för då var det inte så mycket blankis att halka runt på.


Jobbade lite i lillstugan och det blev lite här och lite där, sånt där som ändå ska göras.

Silikonfog där och nån liten list där.

Tror jag fixade till spackelhinken, lite vatten och vispa upp med skruvdragaren så att den blev hanterbar.


Drack kaffe och tog det lite lugnt då jag har haft och har ont i händerna.

Inger kom upp och vi åt middag, värmde mat och såg lite TV.

Surfade runt och kollade på nätet innan det blev en tidig kväll med boken.

Gunnar var ute men kom in efter en timme, sedan var han ut en stund till på småtimmarna men inatt har jag sovit skapligt.


Upp halv åtta och idag är Inger här. Det blir jobb i lillstugan och vi ska försöka få upp väv på köksvägg och toan så kan jag montera skåp och börja med att dra vatten och sedan göra klart med räcke på trappen m.m

Jobb finns så det räcker ett tag framåt.


Nu -4 grader ute och det snöa lätt men blåser en nordvind, granarna svajar där borta i skogen.

Väderstationen inne i stan visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå

Aktuella värden:
2020-04-03 08:45:10

Temperatur: -1,5 °C
Lufttryck: 989,4 hPa och Rising
Luftfuktighet: 57 %
Vindstyrka: 5,3 m/s från N,
i byarna 7,5 m/s
Kyleffekt: -7,0 °C
Inne hos oss. Temp: 20,4 °C Fukt: 29 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 1,2 mm
Månaden: 1,2 mm
Året: 134,4 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
-0,3 °C
Klockan:
02:10
Temp - Max:
9,9 °C
Klockan:
13:57
Temp - Min:
-2,1 °C
Klockan:
05:58
Temp - Min:
-3,7 °C
Klockan:
12:12
Lufttryck - Max:
989,6 hPa
Klockan:
08:41
Lufttryck - Max:
1004,3 hPa
Klockan:
00:00
Lufttryck - Min:
980,5 hPa
Klockan:
00:56
Lufttryck - Min:
980,7 hPa
Klockan:
23:39


Dagens sol och måntider.

Gryning: 05:00
Sol upp: 05:50
Sol ned: 19:37
Skymning: 20:27
Dagsljus: 15:27 tim:min
Dag längd: 13:47 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 27s more daylight tomorrow
Måne upp: 11:26
Månfas:
Waxing Gibbous
Moon
Måne ned: 05:43


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.


och så här är bilderna.

          

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30
<<< April 2020 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards