jans

Alla inlägg den 22 april 2020

Av Jan Sandström - 22 april 2020 07:57

Onsdag den 22/4


Nu har tre veckor gått på april och snart är det dags för räkningarna, IGEN.

Jag misstänker att min almanacka går på tok för fort.  


Men det var en dag igår fast då gjorde jag inte mycket, i stort sett ingenting mer än satt ute på altanen men förmiddan var jag inne då det blåste kallt.

Men Peter tittade förbi med mat han handlat åt oss, nudlar och det är för att dessa säljs på Coop där dom handlar så då bad jag dem köpa åt oss.

Samtidigt passade vi på att efterdra hjulmuttrarna på hans bil efter hjulskiftet.


Bekanta stannade och pratade över staketet och så hade jag ju Gunnar att sköta om. Men det var lätt arbete.

Inger kom hem och det blev middag ute för första gången i år.

Senare blev det film för mig och på TV6.

Blood Father (2016)

En hyfsad action men inte blir jag spelsugen av all löjlig reklam om snabbare och snabbare spel.

Varför ska det gå så snabbt? Är inte njutningen att spela eller är det som med bilkörning, folk kör för fort så dom kommer fram snabbare, samtidigt säger dem att det är roligt att köra bil.

Men så ta det lugnt då och njut av bilkörningen lite längre tid genom att hålla hastigheten.


I alla fall blev det kväll och sängdags, öppet fönster och Gunnar kom in och lade sig mellan mina ben.

Men det blev kyligt så jag stängde fönstret men vid 3-tiden ville han ut igen så då ställde jag upp fönstret igen och jag har sovit skapligt trotts värken jag dras med.

Men det har blivit lite bättre idag.


Så upp före 7 när Inger steg upp och nu är hon på jobbet.

Idag skulle Erik komma förbi och hämta sina sommardäck.

Och så kommer någon som heter Hanna för att hämta en miniräknare.

Hon efterlyste en sådan på Facebook till sina barn som börjat intressera sig för sifftor och vi har en i en låda, helt ny enkel som kan passa så jag gav bort den åt henne.

 

Vi fick några sådana reklamsaker av en tidigare flickväns förälder till en av sönerna.


Eljest får jag se om jag inte kör in snöslungan i garaget och försöker börja renovera hjulaxeln, behöver troligen byta lager på den men måste först ta reda på vad det är för grejor jag måste köpa.

Lägga om till sommardäck kanske, bara 8 hjul, bilen och två släpvagnar fast en behöver jag inte byta på, har dubbfritt på den och det kan man ha även om man har sommardäck på bilen.

Kanske en MC-tur i eftermiddag då det ska bli skapligt väder även idag.

Ställa i ordning altanen mot norr, det blev inte av igår då det drog kallt där men jag tog ned dynorna från vinden och fick upp några vintersaker, bobben och skaranor.


Fint väder nu och helt sagolikt på älg-TV med sol, vindstilla och lungt blankt vatten med massor av fågelkvitter.

Igår kom det flera älgar gående framför kamerorna.


Här har jag +6,8° och sol och vindstilla.

Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå

Aktuella värden:
2020-04-22 08:15:10

Temperatur: 10,3 °C
Lufttryck: 1044,3 hPa och Falling
Luftfuktighet: 32 %
Vindstyrka: 0,4 m/s från ENE,
i byarna 1,0 m/s
Kyleffekt: 10,3 °C
Inne hos oss. Temp: 20,7 °C Fukt: 34 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,6 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 12,3 mm
Året: 145,5 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
10,3 °C
Klockan:
08:13
Temp - Max:
17,5 °C
Klockan:
13:13
Temp - Min:
-2,0 °C
Klockan:
05:07
Temp - Min:
1,1 °C
Klockan:
23:39
Lufttryck - Max:
1046,9 hPa
Klockan:
01:31
Lufttryck - Max:
1046,4 hPa
Klockan:
23:35
Lufttryck - Min:
1044,1 hPa
Klockan:
07:38
Lufttryck - Min:
1041,9 hPa
Klockan:
11:42


Dagens sol och måntider.

Gryning: 03:44
Sol upp: 04:43
Sol ned: 20:34
Skymning: 21:34
Dagsljus: 17:50 tim:min
Dag längd: 15:51 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 33s more daylight tomorrow
Måne upp: 05:39
Månfas:
New moon
Moon
Måne ned: 19:14


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.


Så här ser det ut och jag måste justera klockorna till vissa kameror jag har. OM jag visste hur man gör det, kanske ett jobb för Erik.

          

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30
<<< April 2020 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards