jans

Alla inlägg den 28 april 2020

Av Jan Sandström - 28 april 2020 07:55

Tisdag den 28/4


Igår, morgonsysslor och så göra i ordning månadens ekonomi, betala räkningar och sånt kul, det gick ihop den här månaden också.

Tur jag har en fru som jobbar och tjänar mycket.


Jag började beskära äppelträdet och sedan plockade jag med ett och annat ute på tomten fast jag frös som en hund då jag gick ut.

Fast fryser hundarna så mycket? Tror inte det och jag fick upp värmen.

Inger körde vertikalskäraren så lite regn på det här blir det nog grönt och fint med MASSOR AV POLLEN.

Fast där har jag redan ätit de små blå pillren några veckor, ett på morgonen och kommer jag ihåg blir det ett på kvällen.


Te och kaffe ute på altanen och så ringde Tomas från Jönköping.

Postnord kom med fyra tunga kartonger, ungefär 28 kg/st och i dem var det kattmat och kattsand samt en massa småsaker till de små.

Maria skulle ha det mesta men även jag hade 10 kg till Gunnar.

Så Maria kom förbi och vi hjälptes åt att byta till sommardäck på hennes cykel innan hon tog min bil och körde hem kattsakerna.

Vi lyckades med bedriften att göra punktering på framdäcket så när hon var iväg bytte jag cykelslangen, iddes inte fippla med en lapp utan det kan jag göra idag eller nån annan dag när jag har tid. Är man pensionär räcker liksom inte tiden till.  

Maria kom med bilen men tog ändå bussen hem till sitt och katterna.

Vi satte oss och såg film, middan hade vi redan ätit inne i köket, jag hade värmt soppa och konstigt att sitta där och äta men vi gjorde det medans Maria var här och pratade.


I alla fall så såg vi 

Se upp för dårarna (2007)

En Svensk komedi som var hyfsad.


Handling, taget från wikipedia.

Yasmins pappa har tvingats lämna sitt hemland och försörjer sig på att köra tunneltåg trots att han är utbildad läkare (thoraxkirurg). Yasmin vill visa att hon kan bli något viktigt i samhället, till exempel justitieminister. Hon söker till Polishögskolan där hon träffar Elin och de båda blir vänner. Snart tar livet flera oväntade vändningar, som inte bara prövar Yasmins och Elins relation till varandra, utan också deras relationer med sina respektive familjer.

 

Men mitt i filmen ringde Tomas och då Inger pratade fick jag se nått annat den där timmen men till slut blev det sängen och jag har sovit riktigt bra, fast jag fick gå upp och ta Alvedon.


Upp vid 7 och nu sitter jag här med mitt kaffe.

Älgar på TV och andra skärmen och där borta regnar, haglar och snöar det omvartannat, regnar med snö gör det då just nu för det hörs och syns på bild. 

 


Idag får jag se vad det blir, borde ta mig ut och gå för här skiner tidvis solen ned mellan molnen.

Eljest har jag bara ett paket att passa i eftermiddag, en eftersläntare som tydligen inte hann med första sändningen.

I övrigt blir det väl mest ljudbok i lurarna efter lunch, tror att Inger ska iväg och jobba kväll så då får jag välja min egen planetfilm eller vad det nu kan bli.

Åka bort är ju inget man gör idag, igår eller imorgon. Men på Torsdag ska vi ha kalas här hemma men det skriver jag om då.


+2,9° där ute och nån nordvind så det är nog skönast här inne, för stunden.

Väderstationen visar i alla fall det här om Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå

Aktuella värden:
2020-04-28 08:15:09

Temperatur: 3,0 °C
Lufttryck: 1023,5 hPa och Falling
Luftfuktighet: 34 %
Vindstyrka: 3,5 m/s från NE,
i byarna 5,4 m/s
Kyleffekt: -0,3 °C
Inne hos oss. Temp: 20,9 °C Fukt: 35 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 14,4 mm
Året: 147,6 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
3,0 °C
Klockan:
07:59
Temp - Max:
7,6 °C
Klockan:
11:33
Temp - Min:
-1,5 °C
Klockan:
03:56
Temp - Min:
-3,0 °C
Klockan:
04:30
Lufttryck - Max:
1025,0 hPa
Klockan:
00:00
Lufttryck - Max:
1025,6 hPa
Klockan:
19:57
Lufttryck - Min:
1023,4 hPa
Klockan:
08:02
Lufttryck - Min:
1021,1 hPa
Klockan:
00:00


Dagens sol och måntider.

Gryning: 03:18
Sol upp: 04:23
Sol ned: 20:53
Skymning: 21:58
Dagsljus: 18:40 tim:min
Dag längd: 16:30 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 33s more daylight tomorrow
Måne upp: 06:42
Månfas:
Waxing Crescent
Moon
Måne ned: 02:07


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.


Så här är bilderna

   


   

  

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30
<<< April 2020 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards