jans

Alla inlägg den 13 april 2020

Av Jan Sandström - 13 april 2020 08:07

Måndag den 13/4 och Annandag påsk


I går blev det en slappardag, gjorde inget annat än kollade här i datorn och surfade runt lite då jag inte låg på soffan och läste ut boken.

Sedan blev det uppvärmd Janssons frestelse till middag meda jag såg en gammal svensk film, hade den inspelad men hittade även den på SVTplay och såg därifrån, enklare att få den textad då.

Pensionat Paradiset

Svensk långfilm från 1937

Klassisk komedi med högt tempo som utspelar sig i Stockholms skärgård i samband med en racerbåtstävling. Den unga Margit, som är dotter till pensionatsinnehavaren Elvira, är förtjust i montören och racerbåtsföraren Eric. Elvira tycker dock att Margit borde intressera sig mer för den förmögne baronen de Planche istället. Till pensionatet väntas även Elviras svåger, den argentinske sångaren Don Carlos, som skänkt 10 000 kronor i prispengar till tävlingen. Men alla på ön är inte de som de utger sig för att vara och snart är förvecklingarna i full gång. Regi: Weyler Hildebrand. I rollerna: Thor Modéen, Julia Cæsar, Greta Ericson, Folke Helleberg, Maritta Marke, Carl Hagman, Arthur Fischer m.fl


Den måste ha varit vågat farlig när den kom ut med flickor i underkläder och Folke Helleberg i klänning.  

Efter den blev det en planetfilm, 

Ex Machina (2014)

1h 48min | DramaMysterySci-Fi 

Jag kanske skulle stanna till där den spelades in nästa gång jag passerar där.

Jo det är ett hotell efter Rv 63, alltså Trollstigen i Norge.


Juvet Landskapshotell

 

kolla även här.

 

Sedan blev det ett avsnitt av Picard innan jag gick isäng med min ljudbok

 

Jag har sovit halvkrassligt inatt, värk och konstiga drömmar och så en rastlös Gunnar som velat ut i ovädret.

I alla fall upp vid 7-tiden och trassel med blodsockermätaren.

E-3 fick jag bara upp men efter att jag dragit ut och stoppat in batteriet igen funkade den.

Så veckans mätning blev

6,1 mmol och vikten 79,8 kg
Måndag, den 13 april⋅07:19

vilket jag är nöjd med.


Idag är Inger hemma och det blir väl städa gissar jag.

Eller jag har tänkt mig ut i snickeboa, min gamla verkstad där det nu lagras en massa som ska till stugan och börja plocka lite för att få fram tre sängar som ståg längst in och som jag senare tänkt lasta på en släpvagn för att åka upp till stugan med.

Preleminärt onsdag eftermiddag då Inger jobbar, sedan jobbar hon torsdag och fredag så jag kan åka ned och hämta henne då.

Men allt är inte fastspikat utan vädret får avgöra jag och så hälsan förståss. Man vet ju inte idag om vi ligger i den där virusen.


Vädret ja, inte är det så fint väder där nere vid älgbevakningen, snöyra och blåst.

 

Här är det bara lätt snöfall, +0,1° och naturligtvis gråmulet, blåser gör det också en del.

Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå

Aktuella värden:
2020-04-13 08:30:11

Temperatur: -0,2 °C
Lufttryck: 996,3 hPa och Falling
Luftfuktighet: 74 %
Vindstyrka: 6,8 m/s från NW,
i byarna 8,5 m/s
Kyleffekt: -6,1 °C
Inne hos oss. Temp: 20,9 °C Fukt: 32 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 5,4 mm
Månaden: 6,6 mm
Året: 139,8 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
1,0 °C
Klockan:
00:00
Temp - Max:
5,4 °C
Klockan:
19:06
Temp - Min:
-1,0 °C
Klockan:
07:33
Temp - Min:
0,0 °C
Klockan:
04:12
Lufttryck - Max:
998,0 hPa
Klockan:
00:05
Lufttryck - Max:
1025,5 hPa
Klockan:
00:00
Lufttryck - Min:
996,0 hPa
Klockan:
08:02
Lufttryck - Min:
995,6 hPa
Klockan:
19:34


Dagens sol och måntider.

Gryning: 04:21
Sol upp: 05:15
Sol ned: 20:06
Skymning: 21:01
Dagsljus: 16:40 tim:min
Dag längd: 14:51 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 30s more daylight tomorrow
Måne upp: 03:47
Månfas:
Waning Gibbous
Moon
Måne ned: 06:52


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.


och så här ser det ut där ute.

          

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30
<<< April 2020 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards