jans

Alla inlägg den 17 april 2020

Av Jan Sandström - 17 april 2020 07:34

Fredag den 17/4


Idag skulle min mor ha fyllt år och blivit 102 år, men så gammal blev hon inte men 93 fick hon fylla.


Igår steg jag upp tidigt och jobbade mest hela dagen ute i stugan.

Gjorde klart fönstret och golvlisten på loftet så nu ska jag bara städa där så går det att ta in möbler.

El går att fixa sedan.

Köksdelen fick en del ordnat också liksom inne på toaletten, har börjat med vattnet och det är trågt om saligheten där men jag tror jag får ihop det.


Sågade en bit från en MDF-skiva som ska bli dörr till loftgarderoben, den som ligger ovanpå toaletten och så rollade jag lim och satte väv, allt utomhus.


Senare pratade jag med Tomas i telefon, drack kaffe. Det gjorde jag några gånger under dagen.

Hackade is och bara hade det skönt ute och Gunnar låg på min stol ute på altanen.

Men såg nere över Vindelölven hur mörka molnen var och dom liksom ramlade ned, regn eller hagel.

Så jag gick och plockade in luckan och maskinerna som stod ute.


Plötsligt hörde jag nått jag tänkte på en bil som lät konstigt, men nej det kom uppifrån och över sjön. Ett flygplan på låg höjd kanske.

Ser hur granarna "där borta" plötsligt börjar svaja och jag trodde dem skulle gå av. Så kom vinden, det blåste till som en stormby.

Temperaturen föll 10 grader på några minuter och så kom snöstormen.

Kanske varade den 5-10 minuter innan allt drog bort.

Men vilket ljud det var just innan, det tror jag inte jag hört någon gång men har tänkt på hur en tromb låter på film.


I alla fall hade jag gått in och värmde ärtsoppa.

Sedan blev det film på kvällen.

Safe House (2012)

En hyfsad actionfilm.

Efter den började jag se på filmen som TV 6 sände

Alien: Covenant (2017)

AHA så det var en Alienfilm. Jag slog bara på den kanalen och hamnade i början på filmen och kollade inte vad filmen hette förrän nu.  

Tyckte det var en kopia på nån Alienfilm då utomjordingarna kröp ut ur folk, i alla fall så såg jag den inte klart utan släckte och gick tidigt isäng med ljudboken.

Gunnar gick ut en sista runda och sedan sov vi.

Mitt i natten eller vid 2-3 tiden blev Gunnar kelsjuk och ville bli kliad, att man vill sova godkänner han inte för då får man en tass på näsan.

Men sedan somnade vi båda två.

 

Jag steg upp vid 6, duschade och har läst tidningen, frukost avklarad här i soffan och idag ska jag se var jag får tag på kabelkanaler.

Ska sätta sådana där elkablarna senare kan läggas i. Tror att det blir K-Rauta jag köper hos men först ska jag mäta hur många vi behöver.

Jag ska ju in till stan senare idag och hämta Inger som jobbat men Gunnar får vara kvar och vakta stugan.

 

Det ska ju bli en fin dag även idag och morgonen verkar lovande och nu är det +0.7° ute i skuggan och klockan är åtta.

Väderstationen inne i stan visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå

Aktuella värden:
2020-04-17 08:00:12

Temperatur: 4,9 °C
Lufttryck: 1017,5 hPa och Rising
Luftfuktighet: 28 %
Vindstyrka: 4,7 m/s från N,
i byarna 5,8 m/s
Kyleffekt: 1,4 °C
Inne hos oss. Temp: 21,0 °C Fukt: 32 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 11,7 mm
Året: 144,9 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
5,0 °C
Klockan:
07:57
Temp - Max:
11,6 °C
Klockan:
15:18
Temp - Min:
0,7 °C
Klockan:
03:32
Temp - Min:
1,4 °C
Klockan:
03:38
Lufttryck - Max:
1017,5 hPa
Klockan:
07:54
Lufttryck - Max:
1014,6 hPa
Klockan:
23:54
Lufttryck - Min:
1014,4 hPa
Klockan:
00:00
Lufttryck - Min:
1002,0 hPa
Klockan:
00:00


Dagens sol och måntider.

Gryning: 04:05
Sol upp: 05:01
Sol ned: 20:19
Skymning: 21:15
Dagsljus: 17:10 tim:min
Dag längd: 15:18 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 31s more daylight tomorrow
Måne upp: 05:35
Månfas:
Waning Crescent
Moon
Måne ned: 12:14


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.


och så här såg det ut tidigare i morse när jag laddade upp bilderna från mobilen.

          

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30
<<< April 2020 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards