jans

Alla inlägg den 16 april 2020

Av Jan Sandström - 16 april 2020 07:28

Torsdag den 16/4


Igår var jag tydligen lite virrig då jag grattade brorsonen Mikael, det är ju idag han fyller år så

Grattis Mikael säger jag och Inger, fast hon är ju hemma och jobbar.


Men igår åkte jag iväg till OKQ8 där jag lämnade in två hjul och beställde nya däck till bilen.

Jag passade även på att tanka när jag var på macken. I fjol bytte jag två och lade de här fram men bilen blev så spårkänslig och drog än hit, än dit men inte ned i diket.

Trodde det var hjulinställningen men med vinterdäck gick den så fint.


Sedan ut till stöcksjö för att hämta en sak men passerade Avion och klockan var nästan 10 då dom öppnade och Systembolaget där jag köpte en pall med vindunkar, hörde ett rykte att det ska bli brist på vin.  Eller är det kaffe man nu ska hamstra.

Nä så mycket blev det inte men kaffe står det i dagens tidning att det befaras bli brist på och dyrare pris så då måste väl alla ut och hamstra det. Så att det verkligen blir brist i världen.

Vi får väl göra som under kriget och skala av bark eller hoppas på lemmelår 


Väl hemma lastade jag släpvagnen full och tog Gunnar så vi åkte hit till stugan och då hade snön som kommit tinat bort och vägen var torr, förutom stugvägen då som var eländig och nästan ofarbar även på sidan om densamma.

Ömsom lössnö, is, lera och vatten så jag tog det väldigt lugnt med mitt lass som jag inte täckt med någon presenning.

Den fick jag lägga över senare då jag inte iddes bära in tre sängar och två sängunderreden, ett med tre lådor.


Kaffe och Gunnar myste då han inte gick sina rundor i skogen, är man norsk skogkatt så är man det säger han. Men nattetid är jag lite orolig när han är ute ensam, det finns ju så mycket farligt för en liten katt på jakt efter möss.


Jag gick och gjorde klart köksfönstret och det blev väl ganska bra, som de andra och med lite latexfog syns inte glipor.

  


Och det sitter kvar även nu på morgonen.


 


Ärtsoppa till middag och efter lite annat pyssel blev det film från Netflix.
En film om nått bröllop i Italien men den filmen var inte så bra.

Den hade små stunder men eljest mest töntig.


Gick isäng tidigt och Gunnar gick ut en sväng, sedan var han ut en sväng på småtimmarna och jag har sovit oroligt inatt och haft ont i lederna. Konstiga drömmar på gränsen till mardrömmar då jag sovit.


Vaknade före 7 och steg upp, det ser ut att bli en strålande fin dag idag med helblå himmel här och solen skiner och nu klockan åtta +1 grad i skuggan.


Väderstationen i stan visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå

Aktuella värden:
2020-04-16 08:00:11

Temperatur: 5,9 °C
Lufttryck: 1007,5 hPa och Rising
Luftfuktighet: 35 %
Vindstyrka: 2,8 m/s från NNW,
i byarna 5,4 m/s
Kyleffekt: 3,7 °C
Inne hos oss. Temp: 20,7 °C Fukt: 33 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 4,8 mm
Månaden: 11,7 mm
Året: 144,9 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
5,9 °C
Klockan:
07:59
Temp - Max:
11,3 °C
Klockan:
15:21
Temp - Min:
1,4 °C
Klockan:
03:38
Temp - Min:
0,0 °C
Klockan:
05:28
Lufttryck - Max:
1007,5 hPa
Klockan:
07:56
Lufttryck - Max:
1007,4 hPa
Klockan:
00:00
Lufttryck - Min:
1002,0 hPa
Klockan:
00:00
Lufttryck - Min:
1001,9 hPa
Klockan:
23:13


Dagens sol och måntider.

Gryning: 04:09
Sol upp: 05:04
Sol ned: 20:16
Skymning: 21:11
Dagsljus: 17:02 tim:min
Dag längd: 15:12 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 31s more daylight tomorrow
Måne upp: 05:31
Månfas:
Waning Crescent
Moon
Måne ned: 10:42


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.


och så här ser/såg det ut inne i stan

   


och här hos mig där jag nu är.

     


Frukosten är slut och ligger i min mage.

    

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30
<<< April 2020 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards