jans

Alla inlägg den 18 april 2020

Av Jan Sandström - 18 april 2020 08:37

Lördag den 18/4


Igår vaknade jag tidigt och redan vid 6 var jag uppe med att duscha, tända brasa och göra frukost, men inte samtidigt.


När allt var avklarat här började jag städa ut i röda rummet, ett sovrum jag mer och mer börjat använda som nått sorts förråd till bygget.

Sedan ut till lillstugan för att jobba. Det blev köksbänken jag skruvade på och så målade jag luckan till loftförrådet.

Städade av utomhus och påtade på, bar in allt som låg inne i bilen, lådor och annat till sängramar vi har.

Kaffe och pratade med Gunnar innan jag åkte in till stan igen, först Biltema där jag köpte en massa kabelkanaler och där kan jag rekommendera att man har med sig eller köper en tejprulle INNAN man försöker dra 20 kanaler á 2 m.

Dom har en tendens att ramla ut på golvet men jag fick hjälp av en i personalen.

Jag hann inte långt innan dom for iväg igen men till slut var jag framme i kassan för självskanning fast jag fick även där hjälp av en tjej som skannade åt mig (hon tog även kvittot för att släppa ut mig från fållan) så jag behövde bara betala med mitt kort och så tog jag allt i händerna och till bilen.

Det gick bättre än på vagnen som jag lämnat där vid kassan.

Iväg till nästa ställe som var OKQ8 på Carlslid där jag hämtade ut mina nya sommardäck innan jag åkte hem och gjorde kaffe.

Satt ute på altan och lyssnade på ljudboken då jag inte gick runt och plockade i småsaker och plockade ihop det jag ville ha med till stugan.

Gick in och på toa då Inger kom hem, vi plockade ihop och så ringde Inger och beställde runda platta saker från Sundlingska gården i Tavelsjö där vi stannade och hämtade under resan till stugan.

Fast dom var inte värst runda och kanten var ganska tjock men pizzan var god, däremot kanske inte så prisvärd mot det man köper i stan men vill vi ha pizza och annat där ute får vi betala för det.

Mätt blev jag i alla fall och här gick jag snabbt ut och målade på luckan ett andra och sista lager färg.


Lite TV men jag gick tidigt isäng och har sovit riktigt gott då inte Gunnar väckt mig för att vilja ut eller komma in.

Upp ½8 och idag ska jag fortsätta på stugbygget. Inger ska få städa ut på loftet så vi kan lyfta upp en av sängarna som ska dit, de andra två till sovrummet nere som också ska kunna börja städas ut och göras i ordning.

Köket och toan ska ha vattenrör och så diskbänk och uppe på loftförrådet.


Men det blir nog en tid för kaffe utomhus också då det spås en fin dag även idag.

Nu har jag +1,9 grader ute i skuggan och solen skiner.

Inne i stan visar väderstationen Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå

Aktuella värden:
2020-04-18 09:00:10

Temperatur: 5,9 °C
Lufttryck: 1027,7 hPa och Rising
Luftfuktighet: 13 %
Vindstyrka: 3,5 m/s från N,
i byarna 5,1 m/s
Kyleffekt: 3,2 °C
Inne hos oss. Temp: 21,0 °C Fukt: 31 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 11,7 mm
Året: 144,9 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
5,9 °C
Klockan:
08:52
Temp - Max:
11,2 °C
Klockan:
14:47
Temp - Min:
-0,2 °C
Klockan:
05:08
Temp - Min:
0,7 °C
Klockan:
03:32
Lufttryck - Max:
1028,0 hPa
Klockan:
08:33
Lufttryck - Max:
1025,4 hPa
Klockan:
23:36
Lufttryck - Min:
1025,1 hPa
Klockan:
00:00
Lufttryck - Min:
1014,4 hPa
Klockan:
00:00


Dagens sol och måntider.

Gryning: 04:01
Sol upp: 04:57
Sol ned: 20:22
Skymning: 21:19
Dagsljus: 17:18 tim:min
Dag längd: 15:25 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 30s more daylight tomorrow
Måne upp: 05:37
Månfas:
Waning Crescent
Moon
Måne ned: 13:43


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.


och så här ser det ut där ute.

          

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30
<<< April 2020 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards