jans

Alla inlägg den 11 april 2020

Av Jan Sandström - 11 april 2020 08:27

Lördag den 11/4 och Påskafton


Igår var en fin dag även om det blåste lite kallt från norr men jag spolade av södra altanen, den mot gatan och ställde i ordning möblerna, plockade undan lite på tomten innan jag åt lunch, min vanliga filtallrig.

Ringde upp M som sa att hon var ute i stugan i Skeppsvik och jag var välkommen på kaffe.

Men det blev bilen dit då jag inte var säker på hur vägen var, och det var den. Halvdålig på sina ställen då dem grävt ned vägtrummor och säkert tagit bort stenar på sina ställen. Lerig alltså.

Dessutom var det ju ingen värme i luften så det fick bli bilen.


Där var det lä ut mot havet och skönt, just som jag kom dit kom även Marias lillebror med familjen så vi blev många ute på altanen med dubbelt armlängs avstånd. Tur det finns utrymme.

Men Maria berättade att när hon lite tidigare kom ut så hittade hon kaos inne i stugan.

Nätet på skorstenen hade hamnat snett och en stor kråka hade härjat omkring där inne innan den dött, förhoppningsvis när den krockat med en fönsterruta så att den slapp svälta ihjäl.


Efter kaffe och jättegod kardemummakaka åkte jag hem igen, satt lite här ute på vår altan men här blåste det lite för kallt runt husknuten så jag gick in och lade mig på soffan, det gjorde även Gunnar.


Inger kom hem och vi åt Jansons frestelse till middag medan vi såg ett naturprogram om regnskogar. Från Netflix då.

Sedan avslutade vi med slutet på Millenium, den amerikanska filmen men faktiskt gillade jag den svenska bättre.

Redan vid 22-tiden var den slut och en stund senare låg jag i sängen med ljudboken.

Somnade nog ganska tidigt igår och har sovit gott.

Så redan vid 7 var jag uppe och tog en dusch, Inger är på jobbet och idag har jag funderingar på sysselsättning.

Städjobb, kylskåpet behöver rengöras men inte inuti utan baksidan liksom kylaggregatet till kylrummet ska städas i maskineriet.

Skulle vilja ha en sådan där ångrengörare men får inte köpa en sådan så det får bli dammsugare och tryckluft istället och ett par piller (allergimedicin).


Eljest blir det nog lite tid utomhus och det gäller att passa på för inatt så ska det komma nederbörd och i form av snö flaggas det för men jag tror att det mest blir regn.

Förresten gör det inget om det snöar för nu tinar den bort ganska fort.

Ser att det kommit lite snö i stugan under natten.

På TV är det älgvandringen men även på nätet sänd det ut och islossning, fåglar och renar är rogivande att se och höra på.


Men nu har jag +1,4° och väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå

Aktuella värden:
2020-04-11 08:45:09

Temperatur: 3,8 °C
Lufttryck: 1034,0 hPa och Rising
Luftfuktighet: 21 %
Vindstyrka: 2,7 m/s från NNW,
i byarna 5,4 m/s
Kyleffekt: 1,3 °C
Inne hos oss. Temp: 21,5 °C Fukt: 34 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 1,2 mm
Året: 134,4 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
3,8 °C
Klockan:
08:44
Temp - Max:
8,3 °C
Klockan:
14:22
Temp - Min:
-3,0 °C
Klockan:
05:35
Temp - Min:
-3,6 °C
Klockan:
04:38
Lufttryck - Max:
1034,0 hPa
Klockan:
08:09
Lufttryck - Max:
1029,3 hPa
Klockan:
12:08
Lufttryck - Min:
1028,9 hPa
Klockan:
00:03
Lufttryck - Min:
1027,8 hPa
Klockan:
00:11


Dagens sol och måntider.

Gryning: 04:29
Sol upp: 05:22
Sol ned: 20:00
Skymning: 20:54
Dagsljus: 16:25 tim:min
Dag längd: 14:38 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 30s more daylight tomorrow
Måne upp: 00:01
Månfas:
Waning Gibbous
Moon
Måne ned: 06:23


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.


Så här ser det ut här hemma

     


och lillstugan där det mesta av den snö som föll har börjat tina bort.

   

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30
<<< April 2020 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards