jans

Alla inlägg den 30 april 2020

Av Jan Sandström - 30 april 2020 14:22

Satte ihop kompostkvarnen men de där bultarna tog i skyddet.
Så tillbaks till garaget, plocka isär, borra upp skruvhålen och gänga om till M10.
Skruva ihop allt och testa.
Jäklar vad det gick bra, ned med en pinne och den bara försvann, ut sprutade flis.

Av Jan Sandström - 30 april 2020 07:33

Torsdag den 30/4 och Valborgsmässoafton


Först vill jag säga det här

             


Såja, har du förstått?


Igår åkte jag över till Anders och lånade hans flistugg, kompostflis eller vad man nu kallar dem, den har många namn har jag märkt när jag letat delar på nätet.

Här hemma började jag tugga upp riset från julgranen och kvistar från äppelträdet men det gick inte så bra.

Så dela på den och så slipa skären vilket fick den att fungera lite bättre och jag flisade upp det mesta.

En kall nordanvind gjorde inte det hela skönare så tillbaks till garaget och skruva isär den igen, letade reservskär på nätet och hittade faktiskt något som skulle passa men till en annan maskin och det var på K-Rauta.

Snabbt iväg dit och köpte sista paketet för 149:-

Det blev lite annat också som eluttag och en kabellist till av större format än dem jag köpt tidigare.


Men, jo skären var likadana men dom rackarna hade bytt ut skruvarna till M10, det var M8 på Anders maskin men dom var så dåliga att jag fick kämpa för att få loss två av dem.

 

En gammal skruv till höger för att visa eländet.


Så nu stod valet mellan att hitta nya skruvar/bultar eller gänga om hålen.

Jag valde det första och vände bara på de gamla skären. Dom var ju dubbelsidiga och baksidan var oanvända.

Men det blev vanliga bultskallar, ska testa om det har någon inverkan.

Det finns ju att beställa originalskär med skruvar men det kostar närmare 500:- + frakt.

Men nu sitter skären där och jag har slipat mittskäret som sticker upp.

 

Bultarna sticker inte upp så mycket då hålen är försänkta, så det kan fungera.


Det blev lite tid för kaffe och boklyssnande ute på altanen och även en liten stund på soffan med ljudboken även där.

Men även kolla runt på hus och det här ska Tomas och Sara akta sig för, där spökar det ju.

 


Du ser väl spökhunden till vänster i dörröppningen. Var det är säger jag inte.

Hus finns det många av, vi är ju faktiskt flera miljoner som bor i hus   

Men hus till salu finns också men det ska ju passa in på en massa kriterier och där kan det vara svårt att få ihop det.


Inger kom hem och vi åt upp sista soppan jag värmde och den åt vi medan vi såg om 

The World's Most Extraordinary Homes

och där kan jag direkt säga att inte är det många hus jag skulle vilja bo i. 

Inger gick till sitt och jag såg två avsnitt till på The Orville innan det blev sängen.


Kallt ute så stängt fönster och jag tro att Gunnar legat inne hela natten och jag har sovit riktigt gott men med massor av drömmar.

Sådana där knasiga men inte otäcka och dem har fassnat i huvudet, i alla fall delar av dem.


Så upp tidigt och idag har jag beslutat att kvista över till IKEA där jag ska köpa två tavellister.

Sökte igår efter en svart list på 2 meter men hittar ingen här i stan, 1½ är den längsta så antingen gör jag en själv eller så köper jag två på IKEA och sätter ihop. Det blir enklare och säkert billigare.

Senare kommer jag nog att lägga ut bilder på hur det ska bli där dom sitter i lillstugan.

Dit ska jag ju åka imorgon och vara där i en vecka eller nått sådant. Allt beror på när Inger vill hämta hem jag och katten igen.   


Idag ska det bli fint väder och i eftermiddag kommer barnen hit, vi ska vara ute och grilla men först ska jag åka och handla, sedan kommer sista paketet till Maria och så tänker jag fortsätta köra kompostkvarnen och de sista kvistarna.


Solen skiner och det har blivit +2,7°, en vän lade upp en bild på -7,7° i Lövånger och det ligger upp mot Skellefteå.

Det var ju där man tillverkade Sonab högtalare en gång i tiden, riktigt fina högtalare var det på 70-talet.

Vindstilla är det också för ovanlighets skull och väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå

Aktuella värden:
2020-04-30 08:00:10

Temperatur: 5,4 °C
Lufttryck: 1027,6 hPa och Falling
Luftfuktighet: 37 %
Vindstyrka: 1,1 m/s från ESE,
i byarna 1,7 m/s
Kyleffekt: 5,4 °C
Inne hos oss. Temp: 21,4 °C Fukt: 34 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 14,4 mm
Året: 147,6 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
5,6 °C
Klockan:
07:45
Temp - Max:
8,0 °C
Klockan:
10:57
Temp - Min:
-5,4 °C
Klockan:
04:41
Temp - Min:
-3,2 °C
Klockan:
23:58
Lufttryck - Max:
1028,1 hPa
Klockan:
04:30
Lufttryck - Max:
1027,3 hPa
Klockan:
23:22
Lufttryck - Min:
1027,1 hPa
Klockan:
00:01
Lufttryck - Min:
1021,2 hPa
Klockan:
00:00


Dagens sol och måntider.

Gryning: 03:09
Sol upp: 04:16
Sol ned: 20:59
Skymning: 22:07
Dagsljus: 18:58 tim:min
Dag längd: 16:43 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 33s more daylight tomorrow
Måne upp: 09:00
Månfas:
Waxing Crescent
Moon
Måne ned: 03:51


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.


Solen värmer idag så det får bli morgonkaffe ute på altanen men så här ser morgonbilderna ut som jag lade upp tidigare idag.

          

Och GLÖM INTE kotte i rishögen.

 

   

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30
<<< April 2020 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards