jans

Alla inlägg den 15 april 2020

Av Jan Sandström - 15 april 2020 17:19

Glömde skriva det i morse.

Det blev lite jobb i eftermiddag.
Gjorde klart köksfönstret och det duger.

Ett kvar uppe på loftet.

Av Jan Sandström - 15 april 2020 08:16

Onsdag den 15/4


Igår fick jag ett mejl från Gävle, ett tråkigt meddelande om att vår köra Hugo var död.

Hugo bodde här hos oss i 10 år mellan 2001 och 2014 innan han flyttade, ja eller då vi gav bort han till ett nytt hem hos Per och Birgitta.
           

Bilderna finns även i gårdagens inlägg 

Men jag ser att texten i mejlet har blivit klippt på nått konstigt sätt så jag upprepar den här.



Hej,Vi vill meddela, att vår rara lilla Hugo dog natten mellan den 11 och 12 april. 
Han ha varit väldigt trött de två sista veckorna. Han har ätit och druckit bra.
Hans favoritmat har varit skållad mandel och kokt potatis utöver hirschkolvar,
fröblandningen och grönsaker. Det han också gillade att göra varje morgon var att
ta en flygtur till min axel och äta Falu rutbröd från min mun.När han en morgon inte tog sin vanliga flygtur till min axel och började röra sig litet
mindre, förstod vi, att troligtvis åldern började ta ut sin rätt.Alltid när vi kom på morgonen, möttes vi av hans glada sång men den avtog mer och mer.
Till slut satt han mest och sov. På slutet ville han bara sitta på burgolvet.
Så då såg vi till, att han hade bra med mat och en skål med vatten där. Hugo åt och
drack på kvällen den 11 och satt sedan med sitt lilla huvud under vingen. Han somnade in
lugnt och stilla. Vi är helt säkra på, att han inte hade ont. Han var bara mycket trött.Det är otroligt tomt och vi saknar Hugo sååå mycket.Vänliga hälsningarBirgitta och Per

Sedan fick jag ett till mejl med några bilder.

 

Men man kanske inte vill se han död i fullstor bild men så här fint ligger han och sover.  


Jag hade kontakt med barnen och vi pratade Hugo och hur han gillade chips men vi har lite olika minnen vilken sort han gillade bäst.

Att ta kaviar från Ingers macka gillade han och jag tror det var saltet som lockade, men det blev inte några stora mängder han fick i sig.


Men innan allt det tråkiga så gick jag ut en promenad och det blev en längre sådan, först till Biblioteket där jag lämnade igen en ljudbok, sedan upp till ICA Kvantum där jag kollade om Aline satt kvar, men det gjorde hon inte så kanske har hon lyckats ta sig hem under virustiden.

Jag gick i alla fall in och köpte några småsaker, gick ju så det fick inte bli något tungt.

 


Här hemma plockade jag undan och plockade fram sommardäcken. Ser att jag ändå ska byta ut två av dem.

Kaffe och så blev det middag som jag åt medan jag såg de sista avsnitten på Star Trek: Picard.

Efter det kollade jag några inspelningar men det var nått fel på dem då det blev papperskorgen.

I alla fall blev det en film från Netflix, men va 17 såg jag?    Nåja det kommer jag väl på tids nog.

Inger kom hem och jag gick isäng.

Hade svårt att somna då det bara snurrade runt i centralprosessorn och Gunnar var ute där det snöade.

Men han kom in och skulle ut direkt igen så jag ställde upp fönstret, sedan har jag nog sovit.


Vaknade efter 7, steg upp och frukost med tidning avklarad.

Slängt ut lite frön till fåglarna och startat motorvärmaren. Ska köra två däck till OKQ8 så jag får nya.

Sedan blir det att lasta släpvagnen med sängarna som ska till stugan och så tar jag väl med mig Gunnar och åker upp.

Inger får vara hemma och jobba medan vi har det skönt där borta, jag ska jobba på stugan och se om jag får klart det sista inne.


Det har snöat inatt så allt är väldigt vitt ute men det kommer nog eller jag hoppas det tinar bort fort så vägen torkar upp, eljest måste jag nog paketera sängarna ordentligt. Mer än jag tänkt i alla fall.


Ute har jag +3,7° och solen skiner från en blå himmel så det blir nog bra och en skön dag.

Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå

Aktuella värden:
2020-04-15 08:30:11

Temperatur: 5,5 °C
Lufttryck: 1005,0 hPa och Rising
Luftfuktighet: 55 %
Vindstyrka: 4,7 m/s från NW,
i byarna 7,1 m/s
Kyleffekt: 2,1 °C
Inne hos oss. Temp: 20,4 °C Fukt: 33 %


Nederbörd.

Timmen: 3,3 mm
Dygnet: 3,3 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 10,2 mm
Året: 143,4 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
5,7 °C
Klockan:
08:18
Temp - Max:
9,2 °C
Klockan:
16:43
Temp - Min:
0,0 °C
Klockan:
05:28
Temp - Min:
0,9 °C
Klockan:
23:57
Lufttryck - Max:
1007,4 hPa
Klockan:
00:00
Lufttryck - Max:
1014,3 hPa
Klockan:
10:23
Lufttryck - Min:
1002,9 hPa
Klockan:
04:54
Lufttryck - Min:
1007,3 hPa
Klockan:
23:56


Dagens sol och måntider.

Gryning: 04:13
Sol upp: 05:08
Sol ned: 20:12
Skymning: 21:08
Dagsljus: 16:55 tim:min
Dag längd: 15:04 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 31s more daylight tomorrow
Måne upp: 05:21
Månfas:
Waning Crescent
Moon
Måne ned: 09:08


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.


och så här ser de vanliga bilderna ut.

          

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30
<<< April 2020 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards