jans

Alla inlägg den 19 april 2020

Av Jan Sandström - 19 april 2020 21:45

Jag och Gunnar har varit nästan 5 dagar i stugan och jobbat, ja Gunnar har inte jobbat så mycket men en liten ödla har han visst tagit.

Grannen fick en Grävling på sin fastukvist, den var skadad så med hjälp fick han komma till sin himmel.


Jag har jobbat med lillstugan.

Först gjorde jag klart köksfönstret på onsdag eftermiddag.

 

På torsdagen blev det fönstret uppe på loftet liksom golvlister och en del annat. 

Limmade glasfiberväv på en MDF jag kapat till och skulle bli dörr till loftförrådet, hann även måla den.


Fredag städade jag inne, röda rummet som blivit ett lager till stugbygget och sedan åkte jag in till stan, handlade kabellister på Biltema och hämtade mina nya sommardäck till bilen.
Sedan kom Inger hem från jobbet och vi åkte tillbaks till stugan där Gunnar väntade.


Lördag kopplade jag vattenrör och hade ett läckage vid beredaren. Det blev även en del annat pyssel.


Idag söndag har jag fixat läckaget så nu är det tätt, vi har limmat väv och jag har gjort klart runt dörren till loftförrådet. Målat han vi också göra.

Diskbänken är monterad och till sist fick jag dit den lilla biten till höger om diskbänken.

 


En MDF som jag limmat klickgolv på och så kantlist av aluminium. Det ska bli snyggare runt kylskåpet och sedan blir det överskåp.

 


Har även gjort en till dörr till förrådet som till att börja med ska få bli en koja till barnbarnen med "råtthål" att krypa in genom.

 

Men madrass och kuddar samt nån LED-belysning kan det bli en lite myshörna.


Så här blev toan men ingen toastol utan en husvagnskemtoa till att börja med, senare har vi tänkt en förbränningstoalett.

 


Vatten och avlopp under tvättstället och genom väggen till köket.

 


Till och från varmvattenberedaren, det sneda röret är från säkerhetsventilen och det ska bli snyggare monterat.

 


Men nu är jag trött, less och har värk i kroppen men älgarna har fastnat på bild så nu är dom på väg mot inlandet.

Jag ids inte se nån film i kväll utan ska straxt gå isäng.


Av Jan Sandström - 19 april 2020 07:59

Söndag den 19/4


Igår jobbade vi på lillstugan.

Inger städade och tvättade fönster, jag monterade diskbänken och kopplade vattnet.

Öppnade kranarna och slog på värmeslingan och så kom det vatten, men inte bara där det skulle utan även i två kopplingar.

Den ena klämringskopplingen var lätt åtgärdad men varmvattnet från beredaren blev knivigare.

Jag fick det bara inte tätt innan jag gav upp och vi gick in.


Men vi sysslade även med annat, Erik kikade förbi och så kom Harry och Margareta så vi åt mat ute på trädgårdsbordet.

Sedan hjälpte alla till med att baxa in sängarna som stod kvar på släpvagnen så nu är den tom och klar att lastas med annat som ska hem till stan om jag inte lämnar den i eftermiddag/kväll när vi åker hem igen.


Det blev ingen middag utan en smörgås till kaffet, jag gick isäng ganska tidigt och har sovit sisådär.

Värk och oro har stört mig, Gunnar har inriktat sig på Inger men jag har fått släppa ut och in han en gång inatt.

Det blir skönt när vi kan ligga med öppet fönster.


Upp före 7 och frukost snart avklarad. Älgvandring på TV, Kunskapskanalen sänder fram till 9 men på nätet sänds det dygnet runt fast jag har inte tid att sitta och titta på det men det har varit en Järv i bild.


Idag ska jag försöka få tätt sista kopplingen, det bör gå att fixa, i övrigt tror jag vi ska inrikta oss på att sätta väv och måla ovanför överskåpen och inne i loftförrådet.

Kanske blir det lite tid över att städa lite för det är en hel del som ska börja bäras ut eller åtminstone flottas om.


Jobb finns i överflöd och jag ser fram emot när det är klart, då ska jag aldrig bygga något mer.   


Det är inte lika fint väder idag men kanske skönare, eller, det har varit vindstilla och mulet men nu blåser det lite och himlen är blå där borta i väster.

Vi får se men vi jobbar ju inomhus nu så det spelar ingen roll.

+2,9 grader ute är det och väderstationen inne i stan (Umeå) visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå

Aktuella värden:
2020-04-19 08:15:10

Temperatur: 4,9 °C
Lufttryck: 1034,1 hPa och Steady
Luftfuktighet: 59 %
Vindstyrka: 2,5 m/s från NW,
i byarna 3,7 m/s
Kyleffekt: 2,8 °C
Inne hos oss. Temp: 21,2 °C Fukt: 31 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 11,7 mm
Året: 144,9 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
4,9 °C
Klockan:
08:10
Temp - Max:
13,7 °C
Klockan:
16:12
Temp - Min:
-3,4 °C
Klockan:
03:59
Temp - Min:
-1,0 °C
Klockan:
23:52
Lufttryck - Max:
1034,3 hPa
Klockan:
06:54
Lufttryck - Max:
1032,5 hPa
Klockan:
23:56
Lufttryck - Min:
1032,3 hPa
Klockan:
00:00
Lufttryck - Min:
1025,1 hPa
Klockan:
00:00


Dagens sol och måntider.

Gryning: 03:57
Sol upp: 04:54
Sol ned: 20:25
Skymning: 21:22
Dagsljus: 17:25 tim:min
Dag längd: 15:31 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 33s more daylight tomorrow
Måne upp: 05:38
Månfas:
Waning Crescent
Moon
Måne ned: 15:08


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.


Så här ser det ut hemma och här.

         



Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30
<<< April 2020 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards