jans

Alla inlägg den 12 april 2020

Av Jan Sandström - 12 april 2020 08:12

Söndag den 12/4 och Påskdagen


Igår blev en städdag antingen jag ville eller inte för det började lukta surt och DÅLIGT från kylskåpet.

Av tidigare händelse visste jag att det är från tråget som sitter ovanpå kompressorn baktill som lukten kommer ifrån.
Men det är så idiotiskt byggt att man inte kan, eller jag vet då inte hur jag ska kunna ta bort det för att diska upp det.

Det går nämligen rör ned och runt i det, eljest skulle det vara enkelt att bara lyfta ut.


Och ingen grovavskiljare har jag här i huset, så åka och köpa en eller till stugan och hämta den jag har där.

Grovavskiljare

Det är ju bara en hink med filter i och den här och den jag har är från Clas Ohlson för endast 250:-

Till stugan och tillbaks är inte fullt 10 mil och bensinen kostar säg 13:-/litern vilket ger runt 80 kr med en förbrukning på 0,6 l/mil.

Så jag gick ut i garaget och tillverkade en.


En dunk på 10 liter från spolarvätska, hål i den stora korken för sugslangen och så ett hål för Gardenafäste och vattenslang som sug.

Funkade perfekt, teoretiskt. För jag hällde varmt vatten med vattenkannan och sög och fast dammsugaren var på minimum sögs dunken ihop. Men jag fick bort det mesta av skiten och vätskan spå på så sätt fungerade den.

Felet är att det följer med skräp och kanske matrester från kylens insida, ned och genom hålet för kondensvattnet och så ligger det i värmen på kompressorn och växer till sig nästan så att det får eget liv.  

Man ska alltså dra fram och rengöra där minst en gång om året, men vem gör egentligen det.

När Inger kommit hem så fortsatte hon rengöra med en trasa då hon har mindre händer och fingrar innan jag baxade tillbaks kylen på plats igen.


Nästa projekt var kylaggregatet till kylrummet vilket jag brukade dammsuga ofta tidigare, nu blir det lite mer sällan.

Vill egentligen ha en ångspruta men nu blev det dammsugaren, tryckluft, skyddsglasögon, andningsfilter och luftrenaren.

Det var damm där inne mellan flänsarna,   men jag fick det ganska rent, nu är bara hela huset fullt av damm.  


Jag hann även med en sväng ut till Stöcksjö där jag tittade till och hämtade hem en Telldus-termometer.

En stund ute med Gunnar och boken och sedan inne på soffan men då utan katt men boken följde med.


Inger kom hem och vi åt middag till naturprogram Ourplanet på Netflix.


Vi kan bara inte fortsätta så här med vår värld.


Efter det och maten såg vi en ny Milleniumfilm jag lånat, den fjärde men helt klart den sämsta.

The Girl in the Spider's Web (2018)


Sedan blev det sängen och jag har sovit, sisådär men ändå sovit tror jag.

Upp lite efter 7 och idag är det inget väder som lockar till att sitta ute med kaffet.

Det har snöat och idag blir det inne, ska ta hand om kvitton och annat som ska in i datorn men det blir nog en hel del bokläsning idag och så är det ju älg-TV på datorn och där borta snöar det nu riktigt ordentligt.


Här har jag +1,5° och snö eller nått ditåt men väldigt lätt, men mulet och det blåser.

Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå

Aktuella värden:
2020-04-12 08:45:10

Temperatur: 1,2 °C
Lufttryck: 1008,7 hPa och Falling
Luftfuktighet: 99 %
Vindstyrka: 4,3 m/s från S,
i byarna 7,5 m/s
Kyleffekt: -3,0 °C
Inne hos oss. Temp: 21,2 °C Fukt: 33 %


Nederbörd.

Timmen: 0,9 mm
Dygnet: 0,9 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 2,1 mm
Året: 135,3 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
1,2 °C
Klockan:
08:43
Temp - Max:
8,5 °C
Klockan:
12:09
Temp - Min:
0,0 °C
Klockan:
04:12
Temp - Min:
-3,0 °C
Klockan:
05:35
Lufttryck - Max:
1025,5 hPa
Klockan:
00:00
Lufttryck - Max:
1034,4 hPa
Klockan:
11:08
Lufttryck - Min:
1008,6 hPa
Klockan:
08:42
Lufttryck - Min:
1025,5 hPa
Klockan:
23:58


Dagens sol och måntider.

Gryning: 04:25
Sol upp: 05:18
Sol ned: 20:03
Skymning: 20:57
Dagsljus: 16:32 tim:min
Dag längd: 14:45 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 29s more daylight tomorrow
Måne upp: 01:46
Månfas:
Waning Gibbous
Moon
Måne ned: 06:31


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.


och så här ser bilderna ut här hemma

     


i stugan

 


och här inne har jag full koll på det mesta.

     

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30
<<< April 2020 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards