jans

Alla inlägg den 24 april 2020

Av Jan Sandström - 24 april 2020 15:31

Tack vare Erik och hans lilla fina bil som inte hade några problem att dra upp mig ur skiten, eller leran.

   

Egentligne skulle jag inte ha kört ned dit men lat som jag är orkade jag inte bära 4 bilhjul.

Så då körde jag dit ned och det funkade ju för Erik i vintras när det låg 1-2 dm snö på vägen.


Men inte undra på att jag satt fast när vägen såg ut så här och så uppförsbacke och dessutom snöade det tidvis ordentligt så att allt blev blött blött blött.

     

Men väl här hemma var jag tvungen att spola av bilen som inte såg direkt ren ut.

 


Fast nu har jag kaffe och ska lägga mig på soffan och kanske får jag sällskap av Gunnar.

Av Jan Sandström - 24 april 2020 13:32

Så här slutar det då man är snäll och inte ids gå ner för att hämta 4 sommardäck.

Nu sitter jag här och väntar på bärgaren, ringde till Erik som ska få testa sin bil.

Av Jan Sandström - 24 april 2020 08:09

Fredag den 24/4

Hade skrivit fel och satt datum till den 14/4

Nu är det bara 8 månader kvar till julafton så än är det inte försent att bli snäll.


Men igår tog jag itu med snöslungan, skruvade bort hjulaxeln med allt vad som satt på den och vad som saknades.
Sedan satt jag här vid datorn och letade, och hittade delarna men närmsta återförsäljare fanns i södra Norge.

Så jag tog hojen och åkte dit. Nä skojar bara utan jag tog naturligtvis bilen.


Men inte till Norge utan upp till Skog & Trädgård på Mariedal där jag köpte slungan och där kunde dem beställa delarna.

 

Det är nummer 11 och 14, 2 av varje så bara dom får hem dem innan oktober så skruvar jag fort ihop den.

Det gjorde jag när jag kom hem för att köra undan slungan här på tomten.

Men det är praktiskt det här med sprängskisser.


Sedan blev det kaffe ute på altanen, lunch åt jag innan jag åkte iväg.

Men det blev även tid för soffan en stund och en massa datortid här inne med ett och annat.


Middag medan vi såg om djurens ungar och sedan ett naturprogram, utan älgar.

Därefter såg jag klart sista avsnittet på miniserien

Godless

Gick isäng tidigt och öppet fönster samt en kort stund med ljudboken.

Gunnar har jag inte märkt av inatt men nu i morse låg han vid mina ben som vanligt.


Idag har jag funderat på att åka till stugan men jag vet inte om jag ids, mitt högerknä är inte helt bra.

Åker jag så blir det nog bara över dagen för det är några småsaker jag skulle vilja kolla och göra.

Intresserad av att mäta och se om det fungerar med det jag tänkt.

Det blir nog så att jag senare om nån vecka eller två åker upp ett par dagar tidigare och sedan hämtar Inger när hon får sin ledighet.


Det ska ju inte vara så bra väder idag men vi har ändå +6,1° här utanför fönstret men mulet.

Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå

Aktuella värden:
2020-04-24 08:15:10

Temperatur: 6,2 °C
Lufttryck: 1018,7 hPa och Falling
Luftfuktighet: 50 %
Vindstyrka: 1,9 m/s från N,
i byarna 2,7 m/s
Kyleffekt: 4,8 °C
Inne hos oss. Temp: 20,5 °C Fukt: 34 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,6 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 12,9 mm
Året: 146,1 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
6,2 °C
Klockan:
08:14
Temp - Max:
12,8 °C
Klockan:
14:30
Temp - Min:
3,4 °C
Klockan:
05:13
Temp - Min:
-0,9 °C
Klockan:
02:33
Lufttryck - Max:
1021,0 hPa
Klockan:
00:00
Lufttryck - Max:
1035,7 hPa
Klockan:
00:02
Lufttryck - Min:
1018,4 hPa
Klockan:
06:30
Lufttryck - Min:
1020,9 hPa
Klockan:
23:54


Dagens sol och måntider.

Gryning: 03:36
Sol upp: 04:36
Sol ned: 20:40
Skymning: 21:42
Dagsljus: 18:06 tim:min
Dag längd: 16:04 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 32s more daylight tomorrow
Måne upp: 05:42
Månfas:
Waxing Crescent
Moon
Måne ned: 22:01


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.


och så här ser det ut, snart börjar det grönska och nu har Inger kört vertikalskäraren eller mossrivaren som hon kallar den.

          

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30
<<< April 2020 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards