jans

Alla inlägg den 14 april 2020

Av Jan Sandström - 14 april 2020 15:24

Hugo var alltså den Nymfparakit eller Nymfkakadua som den heter och han fick komma till oss den 17/12 2004 efter att ha bott illa hos en person som var sjuk.

Tidvis fick han då bo i en garderob med tillsyn en timme om dagen   
Här hos oss fick han bo med familjen och ha oss som sittplats mest hela tiden
 

då han inte satt på lysröret ovanför burarna som undulaterna hade, där var det varmt och skönt.

Senare fick han även sällskap av parakiterna Nisse och Pelle som djurskyddet senare tog hand om och dem var yngre och mådde då bra i stora voljären med en mindre flock parakiter sist jag pratade med deras matte.

 


Hugo gillade att sitta och gosa men även tigga mat av oss, chips och mandlar gillade han.

 


Han gillade även att sitta på mina tår fast det killade förskräckligt för mig.

Kaninen Bosse kunde han också sitta på ryggen på och putsa pälsen på hans öron.

   

Men förändrade familjeförhållanden här hemma gjorde att vi tog beslutet att han skulle få flytta tillsammans med de andra.

Undulaterna hade dött bort allt eftersom och vi kunde inte dra med Hugo till stugan varje gång och barnen var utflugna så djurskyddet fick Nisse och Pelle medan Hugo som säkert var mer människa än vad vi kände oss flyttade den 8/9 2014 till Åsa på Umedalen.

Där fick han bo men efter tre månader kunde hon inte ha kvar han så då fick han komma hem hit igen den 11/12

Då hade jag kontakt med Per och Birgitta i Gävletrakten och luciadagen den 13/12 2014 lastade vi Hugo i bilen och åkte ned med han och alla fågelsaker jag hade till sitt nya boende. Han blev väl mottagen och verkade direkt gilla Birgitta så efter ett julbord vi blev bjudna på och mer eller mindre påtvingade bensinpengar åkte vi iväg igen.


Han fick bo med fin utsikt i köket.

 

Han bodde hos oss i 10 år innan han flyttade till Gävle den 13/12 2014, då hade han först fått provbo hos Åsa på Umedalen här i Umeå i tre månader men hon kunde till slut inte ha hand om han.
Han beräknades vara 5-8 år då vi fick ta hand om Hugo och således blev han 20 till 25 år.


För en stund sedan idag den 14/4 fick jag ett mejl att Hugo var död och det stod så här i mejlet.

Så TACK till er Per och Birgitta för att han fick ha det så bra sista åren.

Hur kan man sakna en fågel så efter att han flyttat för 5½ år sedan.  

Nu får han flyga under den evigt blå himlen, tigga mandlar och OLW:s Sourecream&onion-chips från någons axel.

Hej,Vi vill meddela, att vår rara lilla Hugo dog natten mellan den 11 och 12 april. 
Han ha varit väldigt trött de två sista veckorna. Han har ätit och druckit bra.
Hans favoritmat har varit skållad mandel och kokt potatis utöver hirschkolvar, fröblandningen och grönsaker.
Det han också gillade att göra varje morgon var att ta en flygtur till min axel och äta Falu rutbröd från min mun.När han en morgon inte tog sin vanliga flygtur till min axel och började röra sig litet mindre, förstod vi,
att troligtvis åldern började ta ut sin rätt.Alltid när vi kom på morgonen, möttes vi av hans glada sång men den avtog mer och mer.
Till slut satt han mest och sov. På slutet ville han bara sitta på burgolvet.
Så då såg vi till, att han hade bra med mat och en skål med vatten där.
Hugo åt och drack på kvällen den 11 och satt sedan med sitt lilla huvud under vingen.
Han somnade in lugnt och stilla. Vi är helt säkra på, att han inte hade ont. Han var bara mycket trött.Det är otroligt tomt och vi saknar Hugo sååå mycket.Vänliga hälsningarBirgitta och Per Uddströmer



Av Jan Sandström - 14 april 2020 08:40

Vanlig grå tisdag den 14/4


Igår blev det plock här hemma med ditt och datt. Men även tid för en stund på soffan.

Vi fick beslök, långväga och kortväga.

Dem som kom långväga var ett gäng bofinkar som är så fina på gräsmattan, det som syntes av den då det snöade och blåste mest hela dagen.

 

Nu ser jag att några kommit hit igen och äter frön.

Den kortväga gästen var Erik som kom och lånade och senare lämnade igen släpvagnen.

Sedan mumsade han i sig nybakat bröd som Inger slängt ihop.

 

Det blev middag med uppvärmd Janssons frestelse medan vi fortsatte se på naturprogrammet Our Planet från Netflix.

Efter det kaffe och Hummelhonung

Om två bröder i Karpaterna som är lite ovän med varandra efter en novell av Torgny Lindgren.

Se den inte, fast lite kul och annorlunda var den.


Sedan var det dags för sängen, ljudboken och jag har sovit lite konstigt inatt, konstiga drömmar men ganska gott när jag öppnat fönstret och släppt ut Gunnar.


Vaknade, duschade och sitter halvnaken här, tur att webkameran är riktad ut genom fönstret   men man ser nästan inte bofinkarna som sitter i det torra gräset.


Idag, Inger jobbar kväll, tror jag och jag ska väl göra nånting, älg-TV visar renar som går ut på isen och där ser det fortfarande ut att blåsa ganska ordentligt.
Här blåser det också men inte som där, +3,7° har jag här ute och väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå

Aktuella värden:
2020-04-14 09:15:12

Temperatur: 3,7 °C
Lufttryck: 1014,0 hPa och Rising
Luftfuktighet: 26 %
Vindstyrka: 6,1 m/s från N,
i byarna 9,2 m/s
Kyleffekt: -0,8 °C
Inne hos oss. Temp: 20,6 °C Fukt: 32 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,3 mm
Månaden: 6,9 mm
Året: 140,1 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
3,7 °C
Klockan:
08:49
Temp - Max:
3,1 °C
Klockan:
22:38
Temp - Min:
2,1 °C
Klockan:
06:09
Temp - Min:
-1,0 °C
Klockan:
07:33
Lufttryck - Max:
1014,0 hPa
Klockan:
08:51
Lufttryck - Max:
1010,1 hPa
Klockan:
23:54
Lufttryck - Min:
1010,0 hPa
Klockan:
00:00
Lufttryck - Min:
996,0 hPa
Klockan:
08:02


Dagens sol och måntider.

Gryning: 04:17
Sol upp: 05:11
Sol ned: 20:09
Skymning: 21:04
Dagsljus: 16:47 tim:min
Dag längd: 14:58 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 30s more daylight tomorrow
Måne upp: 04:53
Månfas:
Waning Gibbous
Moon
Måne ned: 07:44


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.


Bilderna ser ut så här.

     


I stugan är det mer snö men den ska väl försvinna den också tids nog.

   


Jag vet inte vad renarna funderar på, om dem ska simma över älven eller stanna.
https://www.svtplay.se/video/26326786/den-stora-algvandringen/den-stora-algvandringen-sasong-2-slow-tv-dag-6?start=auto


 

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30
<<< April 2020 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards