jans

Alla inlägg under augusti 2021

Av Jan Sandström - 12 augusti 2021 08:15

Torsdag den 12/8


Idag grattar vi Emils morfar Juha Pitkänen som fyller år idag.

 

från "farmor o farfar", som nu är i Jönköping.



Igår började dagen med dusch och så frukost innan jag gick ned till bilen och hämtade upp högtryckstvätten.

Det var ett avlopp till som behövde spolas rent och det var i tvättstugan.

Ett relativt enkelt jobb då det inte var så igensatt, mest tvättmedelsrester och gegga som var lättspolat.


 


Det blev då full fart i röret.

Sedan blev det en lugn dag, satte endast upp en tavla på betongväggen där det behövde borras.

Jag hade ju inte med min borrhammare men kom på att Tomas har en gammal slagborr, en sådan där som gnäller högt.

Inga hörselskydd men öronproppar och så hörlurar utanpå.

Första hålet gick fint medan det andra tog stopp i någonting, en hård sten eller armeringsjärn. Men det löste jag med en kortare skruv.

Nästa var en hylla och där var det inga problem att borra i stenväggen med skruvdragaren.

Lättbetong är lätt att borra i och enklast med en vanlig träborr en storlek mindre än pluggen.


Korsord ute på balkongen och bara tog det lugnt.


Åskan har gått och gick på håll här

 

men hemma var det mer av den varan.

I stugan slogs strömen ut och fibernätet, Peter och Emil åkte upp och kollade men ström fanns så kyl o frys fungerade men fibernätet fick han inte igång.

Det blir något att kolla när vi väl är hemma igen.


Kväll och sedan sängen.

Har sovit gott och halv sju hörde vi en av se små men vi fick en halvtimme till innan det blev morgon.


Idag ska Tomas och farmor ut med barnen och jag ska nog ut och leta rostfri skruv för att fästa duschblandaren i en lättbetongvägg.

De som följde med fästet tycker jag är lite för korta men först ska jag gräva igenom lådorna där det kanske finns något att använda.


Eljest har jag nog betat av det som skulle göras, fönstermarkisen Tomas beställt har inte kommit och hinner nog inte komma innan lördag då vi planerat åka iväg.

Då gör vi en lite tripp via Borås och (Trelleborg, Trollhättan ska det vara) upp på västra sidan av Vänern. Mer om detta då.


16° ute, här i uterummet är det skönare.

Hemma visar väderstationen Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå

Aktuella värden:
2021-08-12 08:30:14

Temperatur: 23,2 °C
Lufttryck: 1001,4 hPa och Rising
Luftfuktighet: 59 %
Vindstyrka: 0,5 m/s från N,
i byarna 0,7 m/s
Kyleffekt: 23,2 °C
Inne hos oss. Temp: 21,0 °C Fukt: 57 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 3,9 mm
Månaden: 21,6 mm
Året: 235,8 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
23,2 °C
Klockan:
08:29
Temp - Max:
22,6 °C
Klockan:
12:10
Temp - Min:
11,3 °C
Klockan:
05:08
Temp - Min:
15,8 °C
Klockan:
00:00
Lufttryck - Max:
1001,5 hPa
Klockan:
08:09
Lufttryck - Max:
999,9 hPa
Klockan:
23:33
Lufttryck - Min:
999,6 hPa
Klockan:
00:00
Lufttryck - Min:
996,9 hPa
Klockan:
03:18


Dagens sol och måntider.

Gryning: 03:16
Sol upp: 04:23
Sol ned: 21:03
Skymning: 22:09
Dagsljus: 18:53 tim:min
Dag längd: 16:40 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 27s less daylight tomorrow
Måne upp: 09:41
Månfas:
Waxing Crescent
Moon
Måne ned: 21:48


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.


och så här ser himlen ut där hemma, Och här.

     

Av Jan Sandström - 11 augusti 2021 14:15

Så här ska det vara från avloppet.


 

Av Jan Sandström - 11 augusti 2021 07:09

Onsdag den 11/8


Jag påtade på här så smått och så rev jag isär gamla duschkabinen som jag lyckades stuva in i min bil, var försiktig så att inte något glas skulle gå sönder.

Åkte iväg till återvinningen eller Sortergården som det heter här.

Slängde i första väggen och förväntade mig en stor krasch, men rutorna höll, det gjorde förresten alla glas.

Jag lyckades inte få någon att gå sönder fast jag släppte sista väggen med hörnet rakt mot en glasruta, den bara studsade.


Åkte "hem" lite besviken och så åkte jag och Tomas iväg ut och handlade.

Först Rinkaby Rör där jag hittade några saker som får följa med hem, Tomas köpte till nya duschhörnan som ska göras i ordning och sedan över till Jula på andra sidan stan, där köpte jag en del annat bl.a tre lådor skruv.

Hungriga åkte vi in till centrum där det blev mat.

 

"Hemgjorda" burgare blev det och mättande var det förutom gott.


Hem till huset och här blev det senare soppa till middag, Inger hade någonting i ugnen som jäste.

 

Den stora saken ska bli skorpor och så några bullar till de små.


Kvällen förflöt och jag fick ta något mot hemlängtan.

 

Fast symbolen är ju Ångermanland men det är ju nästan hemma.

I alla fall satt vi ute på inglasade altanen och pratade medan regnet strilade på taket.


Gick isäng och har sovit gott.

Upp kvart i sex, duscha och så sitter jag här.

 


Såhär ska symbolen se ut.

 


Igår gick åskan uppe i stugan och strömmen försvann och fortfarande är stugan död.

Har pratat med stuggrannen och där har dom fått igång fibernätet men hos oss är det dött så jag får ta och skicka upp någon av barnen. Jag har ju lite långt att åka.


Idag blir det till att rensa fler avlopp, tvättstugan har dom tydligen också stopp i eller nästan stopp.

Jag som tog ned högtryckstvätten till bilen som står nere på gatan.


12,6° var det ute när jag gick hit ut och nu visar termometern 13,3°, riktig högsommar här nere.  


Nu kommer "småtrollen" så då är det slut på lugnet och jag ska avsluta bloggandet.


Hemma har vi 17.3° ute på altannivå och väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå

Aktuella värden:
2021-08-11 07:45:14

Temperatur: 17,3 °C
Lufttryck: 997,4 hPa och Steady
Luftfuktighet: 99 %
Vindstyrka: 1,2 m/s från W,
i byarna 1,7 m/s
Kyleffekt: 17,3 °C
Inne hos oss. Temp: 20,7 °C Fukt: 57 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 3,6 mm
Gårdagen: 0,3 mm
Månaden: 21,3 mm
Året: 235,5 mm

 

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
17,5 °C
Klockan:
07:23
Temp - Max:
22,5 °C
Klockan:
10:58
Temp - Min:
15,8 °C
Klockan:
00:00
Temp - Min:
15,5 °C
Klockan:
04:20
Lufttryck - Max:
997,6 hPa
Klockan:
05:22
Lufttryck - Max:
997,5 hPa
Klockan:
02:34
Lufttryck - Min:
996,9 hPa
Klockan:
03:18
Lufttryck - Min:
996,2 hPa
Klockan:
14:02


Dagens sol och måntider.

Gryning: 03:12
Sol upp: 04:20
Sol ned: 21:06
Skymning: 22:13
Dagsljus: 19:01 tim:min
Dag längd: 16:46 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 28s less daylight tomorrow
Måne upp: 08:01
Månfas:
Waxing Crescent
Moon
Måne ned: 21:51


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.

 

Himlen där hemma ser ut så här och kisse lär må bra, men han blir nog lite bortskämd när vi är borta och kattvakten matar han med godis.

      


 


Av Jan Sandström - 10 augusti 2021 22:27

Då får man göra något åt det.

Den är riktigt god.

Av Jan Sandström - 10 augusti 2021 07:43

Tisdag den 10/8


Igår blev en rivardag, efter att ha duschat nere i duschkabinen och konstaterat att det var som de yngre sa stopp i avloppet.

Först trodde jag det bara var i kabinens egna avloppsslang men sedan steg vattnet på golvet.


Så det blev efter samråd till att plocka isär hela saken och nu står den i bitar ute i hallen.

 

I väntan på att köras bort men jag har tagit reda på blandare och slangar för det ska återanvändas.

Det är praktiskt med digitalkameran och att fota för att se hur saker satt ihop, ifall man ska sätta ihop det igen.

   


Men det blev en större toalett nu.

 


Nu har Tomas och Sara varit och köpt färg och ska måla väggarna innan det blir något nytt där nere.

Sedan tog jag en sväng över till Biltema och lite inköp, bl.a några USB-sladdar så jag kan ladda mobilen.


Men jag tycker att farmor ska bete sig som en farmor, sitta i gungstolen och sticka sockar och vantar   

 


En lugn kväll när småttingarna gått isäng och till slut fick även jag lägga mig.

En stund med ljudboken och nu är det än en gång

  Då vi skulle åka iväg hemifrån såg jag att jag måste ha något att lyssna på och då kopierade jag bara över några böcker från bokhyllan.


Jag har då sovit gott inatt och 7 var det morgon och efter toa och frukost här ute på altanen.

NU är det full rulle igen och de små har laddat batterierna igen.  Men ibland kan det bara bli för mycket av det goda.


Jag ska senare iväg och handla igen, idag blir det Jula för inköp av ett och annat, i alla fall ska jag köpa träskruv.

70, 80 och 100 mm långa och en kartong av varje.

Såg nämligen att det finns här för hemma i Umeå har det varit slut en tid på alla affärer.

Sedan får jag se vad det blir mer, alltid är det något "man behöver". 


Ev. blir det regn i eftermiddag men det märker vi väl.


Nu 16° ute och 20° här i det inglasade rummet.

Hemma visar väderstationen Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå

Aktuella värden:
2021-08-10 08:15:15

Temperatur: 17,3 °C
Lufttryck: 996,8 hPa och Falling
Luftfuktighet: 97 %
Vindstyrka: 1,0 m/s från SSW,
i byarna 1,4 m/s
Kyleffekt: 17,3 °C
Inne hos oss. Temp: 20,3 °C Fukt: 56 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 10,2 mm
Månaden: 17,4 mm
Året: 231,6 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
17,6 °C
Klockan:
07:56
Temp - Max:
19,3 °C
Klockan:
17:47
Temp - Min:
15,5 °C
Klockan:
04:20
Temp - Min:
15,4 °C
Klockan:
03:30
Lufttryck - Max:
997,5 hPa
Klockan:
02:34
Lufttryck - Max:
997,4 hPa
Klockan:
23:49
Lufttryck - Min:
996,5 hPa
Klockan:
07:05
Lufttryck - Min:
995,5 hPa
Klockan:
12:55


Dagens sol och måntider.

Gryning: 03:07
Sol upp: 04:17
Sol ned: 21:10
Skymning: 22:18
Dagsljus: 19:11 tim:min
Dag längd: 16:53 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 27s less daylight tomorrow
Måne upp: 06:21
Månfas:
Waxing Crescent
Moon
Måne ned: 21:53

Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.


Och kattvakten är väl vaken antar jag så bara bilder från stugan.

      

Av Jan Sandström - 9 augusti 2021 08:50

Måndag den 9/8


Igår tog vi barnbarnen och åkte ut till något som heter Dumme mosse och är ett reservat bortom flygplatsen.

 


Där fick farmor tillfälle att köra slut på oss tre med frisk luft och våfflor som hon gräddade över öppen eld.

   


Det är ett populärt område och vi hade tur som fick en parkeringsplats och det syns på marken att många små fötter springer och trampar marken men även många hundar.

 


Det var en dryg km att gå efter banvallen och en nedlagd järnväg, men det gick att köra bil för rörelsehindrade.

 


Tidigare regn gjorde det lite svårt att göra upp eld men det gick, sedan kom två hårda smällar och det var Tor som härjade där uppe.

 


Folk packade ihop och drog hemåt och det skulle nog jag också gjort men Inger gräddade våfflor och det kom några regnstänk för att senare klarna upp och bli fint igen, jag och barnen hade bänkat oss under taket som fanns vid några bord.


Klockan gick och våffelsmeten tog slut så då började vi traks hemåt.

Vi hann nästan bara komme hem med barnen så dundrade det loss ordentligt, blixt och dunder på en gång och kraftigt, regn så det stor vått till och även hagel en stund så ute på balkongen gick det inte att sitta för regnet drev in under taket.

    


När allt dragit bort gick jag ned och kollade husvagnen och det hade stänkt in vid toalettens taklucka, tror inte det är läckage utan det stänker in där luften ska ventileras ut.

Så har det varit tidigare och det kan vara solcellernas fäste som ligger för nära.


Kvällen blev lugn och till slut fick även jag gå isäng och jag har sovit gott.


I dag får jag se om det blir ut och shoppa, jag är ju här för att fixa saker och ting och och det är några saker som behövs.

Eljest leker Inger med de små och jag är väl också med på ett hörn.

Men idag blir det rensa avlopp, duschade ner i kabinen och jag spolade ordentligt med vatten och det blev översvämning.

Det blir till att ta fram högtryckssprutan och köra ned slangen i avloppet så kanske det blir bättre.


Enstaka skurar idag så jag hoppas hon kommer hit och tar toagolvet       


Det har kommit några skvättar när jag ätit frukost och surfat här ute under altantaket och här är det varmt och skönt.

Ute visar termometern på 17°, decimalen kan jag inte se vad den visar.

Hemma mår kisse bra och väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå

Aktuella värden:
2021-08-09 09:15:15

Temperatur: 16,3 °C
Lufttryck: 996,3 hPa och Falling
Luftfuktighet: 99 %
Vindstyrka: 1,5 m/s från ESE,
i byarna 4,1 m/s
Kyleffekt: 16,3 °C
Inne hos oss. Temp: 20,6 °C Fukt: 54 %


Nederbörd.

Timmen: 1,2 mm
Dygnet: 4,5 mm
Gårdagen: 6,6 mm
Månaden: 11,7 mm
Året: 225,9 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
16,8 °C
Klockan:
00:59
Temp - Max:
17,4 °C
Klockan:
02:34
Temp - Min:
15,4 °C
Klockan:
03:30
Temp - Min:
15,4 °C
Klockan:
11:07
Lufttryck - Max:
997,0 hPa
Klockan:
02:01
Lufttryck - Max:
997,4 hPa
Klockan:
00:02
Lufttryck - Min:
996,1 hPa
Klockan:
09:03
Lufttryck - Min:
992,9 hPa
Klockan:
11:18


Dagens sol och måntider.

Gryning: 03:03
Sol upp: 04:14
Sol ned: 21:13
Skymning: 22:23
Dagsljus: 19:20 tim:min
Dag längd: 16:59 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 27s less daylight tomorrow
Måne upp: 04:39
Månfas:
New moon
Moon
Måne ned: 21:54


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.


Så här ser det ut i stugan där det tydligen regnar.

   


Den här kameran tror jag är på väg att lägga av för den visar dåligt med färger.

   

Av Jan Sandström - 8 augusti 2021 15:15

Jag och farmor är ute med barnbarnen, hon gräddar våfflor över eld och åskan går runt omkring.

Lätt regn och 1,2 km till bilen efter en gammal banvall genom skog och över myrmark.

Av Jan Sandström - 8 augusti 2021 08:08

Söndag den 8/8


Igår vaknade vi i Norrland, i alla fall norr om Dalälven  

Vi hade nattat på en rastplats några mil från Gävle efter väg E14 och samhället Storvik och Näsbysjöns rastplats (GPS; 60.581797617429025, 16.538114299427797)

     

Vi körde mindre vägar söderut och stnnade på ett par ställen för kaffe och lunch.


Igenom Eskilstuna där jag tankade och så svängde vi förbi kusin Calle i Skogstorp, ett infall då jag körde på Skogstorpsvägen och jag fick prata en stund med han ute på brotrappen.

Det var trevligt och vi fick uppdatera hur vi har det nu för tiden, säkert flera år sedan vi träffades.


Medan vi stod där så började det småregna men nu skulle vi bara köra söderut ett bra tag och det gjorde vi.

Nere vid Norrköping och E4 började det regna ordentligt så bilen tände belysning och jag slog på dimbakljuset på husvagnen (fick ju bra köra 40 km under skyltad hastighet, den som få bilar höll verkade det som).

Jag såg ju eller såg ju inte bilarna som körde förbi och inte hade bakljusen tända, som bara försvann i regn och det bilarna virvlade upp.

I alla fall så slutade det regna och på rastplatsen vid Mjölby stannade vi för kaffe.

     

Men någon åska som dom varnat för märkte vi inte av, tror inte det var någon heller för mobilen skulle ha plingat i så fall.


Straxt före 18 var vi framme här nere hos Tomas med familj, Parkerade och så plockade vi ur husvagnen och bilen.

Toan rengjorde jag och den fick nytt vatten så den är klar för hemresan senare närmare nästa helg.


Trött och jag fick småont och frös fast det gick fint att sitta och köra igår.

När jag väl somnade så sov jag.


Vaknade vid 6 men låg kvar ett tag.


Idag ska vi visst ut till något som heter Dumme Mosse men vi lär nog måsta ta med regnkläder för det ska regna och det har kommit en skur för en stund sedan, vid halv åtta.


Det är temperatur ute och hemma visar väderstationen Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå

Aktuella värden:
2021-08-08 08:30:13

Temperatur: 15,6 °C
Lufttryck: 993,5 hPa och Falling
Luftfuktighet: 82 %
Vindstyrka: 2,9 m/s från NE,
i byarna 4,1 m/s
Kyleffekt: 15,3 °C
Inne hos oss. Temp: 21,2 °C Fukt: 53 %


Nederbörd.

Timmen: 0,3 mm
Dygnet: 0,3 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 0,9 mm
Året: 215,1 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
17,4 °C
Klockan:
02:34
Temp - Max:
24,7 °C
Klockan:
11:14
Temp - Min:
15,5 °C
Klockan:
08:08
Temp - Min:
10,0 °C
Klockan:
04:10
Lufttryck - Max:
997,4 hPa
Klockan:
00:02
Lufttryck - Max:
1003,8 hPa
Klockan:
02:54
Lufttryck - Min:
993,5 hPa
Klockan:
08:06
Lufttryck - Min:
997,2 hPa
Klockan:
23:55


Dagens sol och måntider.

Gryning: 02:58
Sol upp: 04:11
Sol ned: 21:16
Skymning: 22:27
Dagsljus: 19:29 tim:min
Dag längd: 17:05 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 26s less daylight tomorrow
Måne upp: 03:52
Månfas:
New moon
Moon
Måne ned: 21:54


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.


Så här ser det ut i stugan där det tydligen också regnar.

      

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31
<<< Augusti 2021 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards