jans

Direktlänk till inlägg 4 oktober 2016

Godmorgon världen.

Av Jan Sandström - 4 oktober 2016 10:52

Tisdag den 4/10


Jag skulle ha lytt min första impuls och legat kvar i sängen, det skulle jag ha gjort redan igår eller förra veckan.


Mitt mobilbatteri höll på att bli dåligt, tror jag då för när jag hade runt 50% kvar så dök det direkt ned till noll eller nästan noll.

Ingers mobilbatteri har också trilskats men det har det gjort sedan telefonen var ny.


Så jag beställde två batterier, ett till oss var.


Ingers byte gick fint, stängde mobilen, sprättade loss bakstycket och bytte batteri och klämde ihop den igen innan jag satte på laddningen.

Det tog kanske ett par minuter som det brukar ta. Inger har en Sony Xperia E1 om jag inte minns fel.

 


Min är en Sony Xperia Z1 men inte   gick det att öppna den som på en vanlig telefon så då kollade jag Internet och hittade en guide.

Varför kjöpte jag en sån här mobil???

Efter att ha öppnat den såg jag ju direkt att jag hade fel batteri till min mobil, bara att klämma ihop den igen efter att ha fotat mobilbatteriet.

Så nu sitter jag med ett mobilbatteri som ser ut och heter så här.

 

Passar bl.a Sony Ericsson Xperia Z1, Sony Ericsson Amami, Sony Ericsson Amami Maki, Sony Ericsson D5503, Sony Ericsson M51w, Sony Ericsson SO-02F, Sony Ericsson Xperia Z1 Colorful, Sony Ericsson Xperia Z1 Compact, Sony Ericsson Xperia Z1, Compact LTE, Sony Ericsson Xperia Z1 Mini. Sony Ericsson Xperia Z1f, Sony Ericsson Xperia Z1s

Batteriet ersätter: 1274-3419.1, 1ICP4/53/88, LIS1529ERPC

Och jag har köpt det här.

 

Jag beställde rätt sort från ett annat ställe och nu tog det 1,5 timme ungefär att byta men när jag sedan testade den så fungerar inte laddkontakten jag använt, den som ska sitta i en laddningsstation och fästs med en magnet på sidan. Nu för jag likafullt använda en USB och det är så besvärligt att peta loss luckan för den, fast nu är ju inte mobilen vattentät längre så då kan jag ju slita bort luckan.

Men mobilen fungerar med batteriet.


 

Det var igår och idag tänkte jag att jag får öppna och kolla om jag får till laddningen.

Det tog sin tid med alla skruvar och sugproppar. Men jag hittade inget fel.

Kontakt finns in till mobilen och jag provade t.o.m att sätta tillbaks mitt gamla batteri (märkte det med ett G) men inte heller då fungerade det.

Nu undrar jag bara vad mer som inte fungerar på den.


Men igår då, vi strulade på här hemma, jag stängde vattet i trädgården, satte upp linan för fröautomaterna och pysslade med ett och annat.

Promenaden tog vi tillsammans igår kväll och det blev rundan på Bomvägen, snurren och förbi VK, 2,5 km är det men Inger var med så ingen ljudbok och hon går så förbaskat fort.


Såg på TV om andar i huset och senare barn som har minne från ett tidigare liv. Intressant ämne.


Gick isäng och vi bytte säng igen så jag låg på Ingers mjukare halva, Gunnar låg på min säng men skulle ut en stund vilket han fick.

Mirabell ville även hon ut och det fick hon, Gunnar kom in och lade sig på min säng men Mirabell var ute.

Kallt med någon grad över noll så jag gick och kollade i fönster och ropade på henne.

Till slut satt hon utanför dörren som om inget hänt och det hade det ju inte heller.


Vägde mig för ro skull och fick 80,7 kg och tänkte att det här bådar gott inför morgondagen.

Lade mig och släckte ljudboken och sov gott, har drömt mycket inatt.


Var trött i morse men steg upp efter åtta.

Morgonrutiner som gav 6,2 mmol och vikten 81,1 kg. Jag måste ha gått i sömnen och ätit en massa för var kom den extra vikten ifrån?

Kan man lita på vågen?


Som jag skrev tog jag itu med mobilen tidigare, ett annat problem var att när jag startade den så kunde jag inte slå in alla siffror i koden för SIM-kortet.

Men en enkel omstart löste problemet.


Idag hade jag funderat på en tur på MC:n för solen skiner och vädret verkat toppen. Men nu är humöret sådär.

Jag kanske tar det lugnt och sitter i solen med kaffe och ljudboken.


Jag måste då ut och fylla fröautomaterna.


Just nu har jag +7,7° utanför fönstret och väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2016-10-04 11:30:10

Temperatur: 10,4 °C
Lufttryck: 1058,4 hPa och Rising
Luftfuktighet: 56 %
Vindstyrka: 2,7 m/s från NNE,
i byarna 3,4 m/s
Kyleffekt: 9,1 °C
Inne hos oss. Temp: 20,9 °C Fukt: 45 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 0,0 mm
Året: 327,0 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
10,8 °C
Klockan:
10:56
Temp - Max:
15,3 °C
Klockan:
12:47
Temp - Min:
0,0 °C
Klockan:
06:49
Temp - Min:
0,1 °C
Klockan:
00:14
Lufttryck - Max:
1058,5 hPa
Klockan:
11:05
Lufttryck - Max:
1050,9 hPa
Klockan:
23:51
Lufttryck - Min:
1050,8 hPa
Klockan:
00:00
Lufttryck - Min:
1031,8 hPa
Klockan:
00:00


Dagens sol och måntider.

Gryning: 06:10
Sol upp: 06:57
Sol ned: 17:57
Skymning: 18:44
Dagsljus: 12:34 tim:min
Dag längd: 11:00 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 20s less daylight tomorrow
Måne upp: 10:49
Månfas:
Waxing Crescent
Moon
Måne ned: 19:02


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.
 


Jag är trött och hungrig, kaffe och en liten smörgås för vad spelar vikten och blodsockret för roll om 100 år.

 



 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Jan Sandström - Söndag 28 april 08:56

Söndag den 28/4   Igår hade vi en skön dag här hemma men det blev även en liten promenad "ut på byn".   Vi gick över till Andra Chansen där Inger hittade ett par tröjor och en stor bit Vlieseline som hon köpte, jag hittade en fin klänning me...

Av Jan Sandström - Lördag 27 april 08:17

Lördag den 27/4   Igår blev en dag inne, gick aldrig utanför dörren. Satt i salongen med korsord och katt i knät. Satt här vid datorn och katt i knät. Satt och åt mat i köket utan katt i knät      En nästan helt normal dag i mitt liv hä...

Av Jan Sandström - Fredag 26 april 09:01

Fredag den 26/4   Idag fyller svågern Jan-Erik år   Så då blir det ett stort   från jag och Inger i Vindeln.     Igår så åkte jag hit till lägenheten i Vindeln och Lycka fick följa med och träffa Alice för första gången. De nosad...

Av Jan Sandström - Torsdag 25 april 06:44

Torsdag den 25/4   Igår, tja då satt jag här eller i soffan, dator och kaffe med korsord, brasa i kaminen och ute snöade det, och ute snöade det, och ute snöade det. Aprilväder alltså. Men som tur var låg tempen nära noll eller några grader u...

Av Jan Sandström - Onsdag 24 april 07:49

Onsdag den 24/4   Igår så satt jag bara här inne och gjorde i stort sett ingenting. Kollade på nätet efter grejor som ska vara hit till stugan.   Men i förrgår åkte jag ju till Vindeln och träffade Alice, nu fick jag några fina bilder på he...

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31
<<< Oktober 2016 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards