jans

Alla inlägg den 14 mars 2024

Av Jan Sandström - Torsdag 14 mars 08:02

Torsdag den 14/3


Igår hade jag planer, men som vanligt så  , det sket sig eller gick upp i rök kanske.

Men ändå inte ingenting utan lite fick jag gjort.

Sängborden är klara och har nu ben så de är 10 cm högre.

     

Jag känner mig nöjd med det lilla.

Varit ute och plockat ned den sisat julbelysningen i granen vid fågelmatningen.

Mätade i förrådet vid bilen och ska räkna lite på vad jag ska köpa för att varmbona det.
Väggarna har ju bara reglar på runt 10 cm. och jag har tänkt ha liggande 45 mm. invändigt och utvändigt samt ny panel på tre sidor.

Där trappen går upp är det svårt att göra något på utsidan om jag inte ska riva och göra om allt.

Plåttaket måste tas bort och så isolera, kanske lägger jag på lite mer ovanpå och så ny plåt.


Jag satt med stugritningen och tog fram en tydligare som jag nu mejlat till en liten snickarfirma och hoppas de kan åta sig jobbet.

Tidigare pratade jag med dem men då hade jag ju planerna på en utbyggnad, något vi nu slopat bort.

Till det här jobbet behöver vi inget bygglov vilket förenklar mycket men jag behöver hjälp med att bygga upp vägg och nya golv m.m

Riva kan jag nog gå iland med och så ny ytterfasad på två sidor, mot norr och öster, två gavlar har vi redan gjort om och inne på altanen tar vi kanske senare då vi även gör ny altan eller hur det nu blir, OM det nu blir.


Planer finns men som jag sagt, de har en tendens att spricka.

Jag hade i alla fall en ganska skön dag igår och till middag blev det kött med kantarellsås och sallad samt broccoli.

Det var mycket kött så jag slopade bort ris eller potatis. Sånt är ändå inte nyttigt.


Fick telefon från Anders som nu stod i bilkö på E14, det voltade ju en tankbil i morse där tyvärr föraren omkom, men vägen avstängd och Anders skulle till en slädhunds-tävling i Storlien, Åredraget, för att vara funktionär så han undrade med mig hur läget var men nu halv nio släppte de tydligen på trafik igen växelvis förbi olycksplatsen.

Problemet är att man var eller är tvungen att tömma släpet och sedan bärgning.


TV blev det och en ny serie, Wielka woda eller High Water om översvämning i Polen.

Började bra och jag såg några avsnitt men varför ska det alltid vara folk som inte kan lyssna och höra på vad som sägs.

Nä hon var såklart tvungen att gå ut just innan översvämmningen kom och och och. Såklart att hon....


Jag släckte och gick isäng tidigt, hörde klart ljudboken och släckte.

Men väcktes av ett vilddjur som hade en klo i min stortå så att blodet sprutade   Men en papperstuss kunde suga upp droppen som kom.

Somnade om efter att ha läxat upp Lycka, gosade lite med hon.

Vaknade vid 7 av att Karlson utan Höganäskruk kom, Då var Lycka som ett yrväder i sängen men nu lyckades jag rädda mina tår.

Ute var det riktigt yrväder med snö.

 


Men en temperatur på +0,1° och stigande så blir det säkert regn eller det tinar bort men blir nog halt ute på vägarna, det här vädret passerade Jämtland tidigare och därav varnar de för ORDENTLIGT HALT på E14 och andra vägar där olyckan skedde.

För enligt Anders var det +3° för att sedan bli kallt.

Så idag håller jag mig inomhus så länge.


Jo en sak har jag funderat över. vad 17 ska man använda de här grejorna till som följde med en verktygssats jag köpt på Jula, tror jag det var.

 


Hål invändigt med bricka och fjäder och man kan stoppa in en bits men till vilken nytta.

Jag har då inte listat ut någon användning för dem och de är lika stora alla tre.

 


Inte handtag för att skruva smått med för bitsen sitter inte fast. Ska lägga upp frågan på ett frågeforum på Facebook.

 


Nu +,02° och 3,1--5,1 m/s från sydsydost SSE

I Vindeln +1,3°


Morgonbilderna ser ut så här.

            

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
<<< Mars 2024 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards