jans

Alla inlägg den 31 mars 2024

Av Jan Sandström - Söndag 31 mars 08:25

Söndag den 31/3 och det är sommartid nu.


Igår fick jag för mig att byta lösenord på min router så jag har samma här i stugan som i lägenheten.

Ett mycket starkare lösenord (dklf9375jlfso09)j)h%#x¤%) även om det gamla väl dugt här ute på landet. 

Det var nog det dummaste jag gjort för allt slutade fungera.

Men jag lyckades efter mycket om och men och svordomar få igång värmepumpen här i storstugan, alltså få igång WiFi-kontrollen till den.

Mobiler, plattor och datorer är det inga problem att ändra lösenord på MEN ALLT RUNTOMKRING som kameror, värmepumpar och Google Nestradio.


Klockan gick och ingen plog efter vägen men grannen körde iväg så då borde jag också kunna köra, det gick ju tidigare även om jag hamnade i diket en gång.

De har ju lagt på en massa sten och grus så vägen är höjd med djupa sidor och så plogade de ut snön så förrädiskt att komma lite för långt åt sidan.

Jag lyckades då backa ut och tog det väldigt lugnt och försiktigt de km vi har men lite svårt att köra i hjulspåren för jag ville hela tiden halka utanför, klabbsnön var packad ihop av grannen men han hade även plogar lite med bilen.


Vi kom lite tidigare än avtalad tid till Vindeln, jag ville ju vara på den säkra sidan ifall något hände och efter en stunds prat och att de gjorde sig i ordning så åkte vi ned till Vännäs. I Tvärålund kom vi ut på E12 och den var sämre än de mindre vägarna

Vägarna var lite lömska med en hel del slask och två hjulspår men inte ishalka.


Hos svägerskan Margareta i Vännäs fick Broder Hans-Göran och Ia (eller Eva som hon egentligen heter på papper) titta på den nya lägenheten och så blev det kaffe och gott.

Jag och Inger åt ingen direkt lunch utan ett par tunnbrödsmackor med skinka som Inger gjorde på morgonen.


Därefter åkte vi alla ned till Åbrånets Limousin där det blev fest då svåger P-G eller Per-Gunnar firades av oss alla, vi var 13 st som åt gott. Det var mycket gott där typ julbord fast till påsk och allt närproducerat.

 

Det är inte första gången vi är där utan släkten Olofsson brukar åka dit.


Så då kommer det här till dig P-G från jag och Inger.

Klockan gick och till slut gick även vi ut till bilarna för att åka hemåt till sitt.

Jag körde bakvägen till Vännäs där Margareta hoppade ur och så åkte vi till Vindeln.

Nu var vägen ren och lättkörd men jag tog det lugnt då man inte visste var det blev halt eller de där med stora horn kommer.

Nu kom ingen älg eller annat men uppe närmare Västomån eller Degerön kände jag att vägen frusit på lite och det blev lite ostadigt,

Så bara att lätta lite mer på gasen och vi kom just i tid till lägenheten då Inger fick rusa in på toaletten.

Hon påstod att hon höll på att skita på sig     Så går det när man äter och dricker för mycket te.    

Men nä, det gick fint och vi pratade lite mer innan vi, jag och Inger åkte tillbaks hit till stugan och nu var stugvägen plogad men med regäla plogkanter.


Jo, när vi närmade oss Gräsmyr så mötte vi Erik i sin lilla bil, fast det var inte han som körde och bilen hade andra regskyltar men ändå inte den andra som finns i Umeå. Finns det nu tre gröna Suzuki Jimny i Umeåområdet? 


Väl här så hittade jag en lucka bland snöklumparna han plogar upp så jag kom in med bilen och kunde sedan ta spaden och dra undan det värsta.

Gångvägen in var redan skottad sedan morgonen.


Därefter så lyckades jag få WiFi till lilla luftvärmepumpen i gäststugan och en kamera, den som visar himlen och en ute på altanen. De är lätta att komma åt för jag måste trycka på en knapp på kameran och så till Routern och trycka där så de får kontakt.

Då blir det jobbigt att vara ute vid förrådet eller på utsikten och så fort in och...

Kanske enklare att plocka ned kameran och ta in den fast enklast är om man är två. Eller så skrotar jag kamerorna.


Det sista jag gjorde var att gå runt och ställa fram klockorna en timme, de som inte sköter sig automatiskt.

Gick isäng och griller i huvudet så det tog en liten stund att somna men gjorde nog det fram enot två då jag gjorde årets längsta toabesök.

Gick tid 01:58 och kom tillbaks 03:05   Enligt mobilklockan då för klockradion visade lite annat.

Vaknade och steg upp kvart i åtta alltså tiden som gäller nu.

Inger är lite morgontröttare och låg kvar en stund och nu ska jag eller måste jag ut och skotta för sedan ska vi till Vindeln då gästerna ska åka iväg, Buss till Umeå och sedan tåg till Uppsala dit de flyttade i höstas.

Vi är alltså tre familjer eller syskon Olofsson som förra året sålt sina hus och dragit vidare.

Margareta närmas som bara flytta till Vännäs, lämnat hus och till en fin nybyggd lägenhet.

Hans-Göran med fru flyttade längst och från här till Uppsala och en jättefin äldre lägenhet nästan mitt i stan.

Vi sålde ju på Västerslätt och drog de dryga 5 mil det är till vår lägenhet i Vindeln, och den är finast av alla, tycker jag då.   

Jo Per-Gunnar med fru har ju också flyttat från deras hemgård i Tavelsjö men bara tvärs över vägen till ett mindre hus han byggde för nått år sedan.


Så nu återstår lillasyster Birgitta med man men de bor fint i deras hus ute på landet och så min bror Jerry som bor inne i Umeå i deras hus som köptes, 1981 tror jag det var nästan då vi köpte stugan som nu imorgon blir 44 år i vår ägo.


I alla fall blir det till Vindeln idag, skotta snö idag för i eftermiddag och kväll kommer mer, eller om det blir regn.

Vi kanske åker ned till Tavelsjö och fikar/pratar med gamlingen P-G som hade sin födelsedag igår.

Jag blir ju 70 till hösten men det blir nog kalas här i stugan på sensommaren och kanske runt Ingers födelsedag i slutet av augusti.

Men mer om det kommer senare, tja vi får väl se hur det blir här, kanske obeboerligt om det blir renoveringen då.


I alla fall måste jag bli klar här så nu halv nio har jag -0.2° utanför fönstret och i Vindeln är det +0,7°

Mulet och väderstationen visar också -0.2° och 1,7 m/s från nordost.

 

Morgonbilderna, de jag kan ta ser ut så här.

     


Ganska tätt uppe på berget.

     

 

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
<<< Mars 2024 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards