jans

Alla inlägg den 17 mars 2024

Av Jan Sandström - Söndag 17 mars 07:32

Söndag den 17/3


Igår grejade jag som vanligt på lite här och där, lackade andra varvet på gravskyltarna jag gjort.

 

Så när det väl blir vår och tjälen gått ur jorden ska Gunnar få komma till ro men jag har inte riktigt kommit på hur jag ska göra resten, markfästet m.m


Ingen takskottning igår men jag tog fram 2 sommardäck som nu ligger i bilen och ska lämnas in för att gå nya.

Satt ute med kaffe och då blev Lycka så ivrig och började smyga iväg.
 


Det var den här som satt och åt som hon smög på och

 
så rusade hon iväg men såklart ingen chans att hinna de metrarna det är, då var ekorren redan uppe i granen vid gäststugan.


Däcken duger säkert en sommar till men sedan är de slut och så lite vill jag inte ha på mönsterdjupet.

Lastade även in sängborden och grejade på ute.

Inte riktigt så fin dag som i förrgår men ändå skapligt bra för att vara ute.


Vid tretiden åkte jag till Vindeln då vi gjort upp om att jag skulle hämta Inger när hon kom från dagsjobbet.

Jag ställde in sängborden som blev bra i höjd så att jag kan se klockradion utan att sätta mig upp och nu kan man dammsuga under dem. Glömde ta kort när de stod på plats.

 


Kontrollmätte den där skärbrädan jag ska göra och som jag grovt sågade till igår, den ska ligga på besticklådan och gå in under då man stänger.

Den ska jag fixa till med att slipa kanterna lite och så limma/skruva fast två lister på undersidan.


Upptäckte att Inger fått punktering och så städade jag upp lite i köket.

Satt i fåtöljen och löste korsord och till slut kom hon hem, jag påpekade att punkteringen fick hon själv lämna in till Nymans däck men det blev så att jag lagade felet.

Det tog bara ett par minuter att skruva fast hjulet på hennes lådhurts.


Sedan bar vi ut det som skulle med men stannade på ICA och köpte mer mat.

Vi skulle äta middag i stugan men Inger hade redan ätit så först närmare åtta tror jag klockan var innan jag fick mat.

Då stekte jag ett ägg som jag lade på bröd med ost på, pizzasallad till och vi såg andra avsnittet på Oxen, en dansk deckare.

Efter den blev det kaffe och två avsnitt av Frostbiten innan jag gick till datorn.

Vulkanen vid Grindavik på Island hade just vaknat igen men inget jättestort utbrott vad jag ser men det verkar vara alldeles vid samhället.
Jag får se hur det ser ut när dagen gryr där borta och man ser mer än lampor och lavaelden.

 


Gick isäng vid 23-tiden och har sovit ganska gott, haft lite värk under natten och lite trångt med Inger utmed och katt på andra sidan.

Vaknade halv sju och steg upp, ute sken solen och ekorren skuttade på snön.

Eld i kaminen, det är så mysigt att ha en morgonbrasa och så toa, frukost, mata Lycka och så starta datorn.

Inger kom upp och det blir en dag utomhus idag i sol men det ska vara under noll men solen kommer nog att värma och göra takdropp.


-10.1° utanför fönstret och i Vinden mot norr ungefär detsamma.

Väderstationen visar -8,7° men den sitter i solen och 0,7 m/s ostlig vind vilket ger lite lä här i stugan.


Morgonbilderna ser ut så här.

 


Den här kameran har lite knas med färgerna, som att det gröna ramlar bort eller om det är kontrasten som blir fel.

          

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
<<< Mars 2024 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards