jans

Alla inlägg den 7 mars 2024

Av Jan Sandström - Torsdag 7 mars 07:39

Torsdag den 7/3


Igår nästan en dag som de tidigare.

Jag tror jag så sakta blir bättre i min sätesmuskel, jag tror det är den som krampar ibland.


Men fint väder igår så jag följde med Inger ut och handla, först mot Coop men blev stannandes vid deras parkering nära rökeriet.

Såklart Inger måsta börja prata med folk och det tog väl en halvtimme, inte undra på att det tar sån tid för henne då hon går ut.

Här har vi redan handlat på Coop men jag fick inte köpa semlor för 20:-/2 st. Så då köpte jag cashewnötter istället.

Bilden är Häradsvägen och det nu nedlagda Colorama men skoaffären Skostället till höger är kvar.

 


Vid ICA stötte vi än en gång ihop med paret vi träffade tidigare och det blev en kort stund med dem.

Problemet är att efter att ha stått still tidigare högg det till i min muskel, det gjorde det även när jag försiktigt tog steget ned för trotoarkanten efter att ha fotat bilden ovan.

Så här gick jag och

 

Inger fick själv gå in på ICA och handla så kunde jag själv halta hem de 100 meter jag hade.

Men det gick bra och skönt att bara ha 6 trappsteg istället för 6 trappor upp till lägenheten.


Först frukost, min vanliga filtallrik och eftermiddan gick fint, Inger kom hem med en bit smörgåstårta så det blev inte soppa till middag.

Bokläsning, korsord och dator blev det fram till middan, JO när Inger var ute en andra gång så ringde det på dörren.

En kille från VIBO som skulle titta på får toalettfläkt jag felanmält/mejlat om tidigare att det drar in röklukt då vi har köksfläkten igång.

Vi pratade om en hel del annat men som jag visste så är det svårt att åtgärda problemet mer än att stå ut med lukten eller öppna ett fönster då fläkten ska användas.

Det funkar fint nu men inte då vi de dagar hade -42° här i Vindeln.

Nu är de i full gång med att renovera lägenheten bakom mig, en tvåa som har vardagsrum utmed mitt kontorsrum.


Det blev smörgåstårta till middag men nudlarna Inger också hade med hem gick bara inte att äta, halsen höll på att brinna upp efter att jag slickat av gaffeln jag rört runt med i nudelsoppan.

Den blev lite bättre efter att ha spetsat den med grädde, fast då kom branden i hals och mun några sekunder senare så smörgåstårta fick duga medan vi såg om jordens skogar runt ekvatorn.

Efter det den nya danska deckaren OXEN som sänds på TV4play onsdagar och den verkar lovande.


Det blev senare sängen och jag har, inte sovit gott men skapligt, Inger snarkade så varför ska jag ligga ensam vaken och då väckte jag henne. Men vaknade även en gång till senare mot morgonen och hade lite svårt att komma till ro.

Men gjorde nog det för halv sju vaknade jag och steg upp, då var det ljust ute och det är skönt att ljuset är tillbaka även om jag gillar mörka kvällar med ljus på bordet.


Idag blir det en lite snabb morgon, motorvärmaren är igång då vi har lite kallt ute.

Först ska vi till stugan, har bagaget fullt med flyttkartonger jag inte blivit av med efter annonsering på Facebook.

Fåglar ska ha mat, hämta några grejor och bob samt skrana, sedan in till stan och hämta upp barnbarnet Emil.

Till lasarettet NUS i Umeå då jag ska bli fotat invärtes, ögongotografering då jag är diabetiker men det ska nog inte ta så lång tid.

Sedan åker vi hem till Vindeln igen och beroende på hur jag känner mig och hur lång tid senare det blir kör antingen Inger eller så kan jag göra det.

Det står att man ska undvika det men som det varit tidigare har det inte varit några problem med synen efter de pupillvidgande dropparna.


-10,0° nu är i Vindeln med det var -13° för en stund sedan så solen värmer.

I stugan -12.1° men -15,2° lite tidigare i morse.

Vindstilla och fåglarna i stugan vill nog ha påfyllning i matautomaterna så jag ska sluta och inte bli så långrandig här.


Morgonbilderna ser ut så här och farmor sa att "det bästa man har lägger/ställer man på bordet".

 

Lycka ligger väl och väntar på att vi ska komma och fika.


 


Sakta har det glidit snö från taket.

            

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
<<< Mars 2024 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards