jans

Alla inlägg den 10 mars 2024

Av Jan Sandström - Söndag 10 mars 08:03

Söndag den 10/3


Fel låt vann, fel artister vann fel fel fel.

Vem jag höll på, nä det var nog ingen speciellt men nr. 11 kanske. Vad det nu var för låt.

Men vi satt och såg tillsammans med barnbarnet Emil som jag inte vet vad han fått i sig speeeeeeedad som han var ett tag.


Kanske syre då vi igår var ute i skidbacken eller skrana som han ville åka.

 


Jag fick sitta kvar och vakta elden som någon tidigare gjort upp och så fick jag besök av en skäggig kille med två mindre tjejer.

Han plockade fram ett mackjärn jag inte sett tidigare, i plåt och tydligen köpt för länge sedan uppe vid Kiruna.

 

En lätt modell som passar fint om man ska vandra eller åka skidor och inte vill släpa på ett sådant vi har gjort i gjutjärn.


Vi pratade en liten stund och de kom från Sofiehem i Umeå och tjejerna i yngre tonåren åkte slalom, det gjorde även han också eller om det bara var trevligt att klampa omkring i slalompjäxor.


Inger gick runt med Emil som inte riktigt började åka och leka ensam som han var.

 


Så då blev det korv och hamburgare till oss. Och såklart två muggar kaffe till mig.

     


Men så kom Max? Var det Max han hette den 5-åriga killen från Tyskland, fast nu bor de i Mickelsträsk och mamman är hästmassör.

Han gick bara fram till Emil och frågade om de skulle leka och åka vilket Emil nappade på och då blev det full fart.

         

Men klockan gick och den blev väl först tre då jag trodde backen stängde men sportlov så den var öppen till fyra.

Vi åkte då hemåt närmare ½4 och då var jag mätt på sol och syre.


Jag lade mig på soffan en stund och skönt med solen genom fönstret rakt på mig.

Senare drog det ihop till middag och kebabkött och pompa, alltså Pommes Frites men den blir inte bra bara i ugnen. Gick då ändå att äta och så lite TV för mig om att bygga om hus.

Klockan åtta blev det barnprogram, alltså melodifestivalen som tydligen annonseras som barnprogram nu.

Kanske därför låtarna är som de är idag. Bara skit mer eller mindre allihopa. 

Nu måste vi även importera från Norge och det är väl bättre än Finland, eller, kanske, inte.


Emil gick isäng och en stund senare kröp även jag ned i min säng där Lycka redan låg och väntade.

En stund med ljudboken och katten uppe vid huvudet, sedan har jag sovit gott inatt.


Steg upp straxt efter sju och idag blir nog Emil hämtad, tror det blev bestämt så, sedan är vardagen återställd för oss.

Det borde bli en promenad med tanke på vad vågen sa i morse. Men jag känner mig även mycket bättre, lite känning i muskler och liksom lemmen i ändan eller att man stött sig och är öm men kramperna är det långt mellan.

Har inte haft något nu på morgonen fast jag rört mig normalt.

Det blir nog något gjort även idag och vädret ser då nu ut att bli fint med runt nollgradigt och delvis sol även om solen nu lyser från blå himmel.

Fast det är lite mulet där borta över hustaken.

I morgon måndag ska Inger till stan och tandläkaren och då tar jag Lycka med mig och åker till stugan för att vara där en tid så DÅ får hon äntligen komma ut.


Men man kan ju tänka såhär om man tycker något är dåligt.

 

-12° vid stugan och -9,3° här i Vindeln och vindstilla för vindmätarna vid ICA hänger rakt ned.

 

Morgonbilderna ser ut så här.

             


Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
<<< Mars 2024 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards