jans

Alla inlägg den 26 mars 2024

Av Jan Sandström - Tisdag 26 mars 07:28

Tisdag den 26/3


Ja igår så åkte vi in till Vindeln, lunch i lägenheten så gick Inger iväg till sitt "jobb" och lite senare gick jag iväg till det jag skulle göra.

Provtagning på hälsocentralen och jag var lite tidig, bara en före mig i väntrummet

Enligt kallelsen ska man anmäla sig 15 minuter innan men det blir lite svårt när jag hade tid 13:00 och i luckan hade de lunch till, ja just 13:00.

Klockan blev slagen och efter att hon före mig satt där och nu var väntrummet fullt men jag hade ju min kölapp.

Då kom sköterskan ut och frågade efter mig så det gick fort in, fort stack hon i armvecket och några minuters prat om vädret så gick jag ut, då hade mitt nummer passerat och några till men jag gick före i kön och fick betala min plåga.


Ut i det fina vädret för solen sken och några grader under noll och nu är vägarna mest snö och isftia förutom vissa skuggiga ställen.

Jag gick upp till Bygma och frågade efter mitt beställda fönster, trevligt när man blir mottagen som en kändis eller så säger de så till alla men ändå roligt.

Fick fylla i veckans tävlingslista som är en korg fylld med allehanda saker, men sån tur har jag väl inte att jag vinner.

Fredrik, alltså chefen hade hand om mitt fönster men han hade datastrul.

Till slut fick han igång den och fick fram att fönstret faktiskt är på väg så kanske hinner det komma i veckan.


Ut i solen igen och så gick jag förbi VIBO, alltså Vindelns bostäder men de har fortfarande bara öppet på förmiddan.

Så det blev hem igen och en sväng på 2 km.

 


Väl hemma så blev det kaffe för jag visste inte när Inger skulle komma hem, satt i fåröljen med senaste VR-bladet där något intressant står.

 

DET måste vi ned till.


Inger kom hem och så såg jag något fladdra till utanför fönstret, eftermiddagssolen skiner ju in där och något jag bara tog för en fågel som flög förbi, men det var det inte upptäckte Inger.

 


Vi fick besök av kisse, hon bor en trappa upp på andra sidan huset men tyckte väl att det var skönt där ute, eljest brukar de två katterna sitta på biltaken i carporten.

 


Korsord blev lösta och så fick jag jobb av Inger, ska scanna in några bilder och jag har problem med Word eller vad som nu strular.

Lägger jag in en bild i ett dokument och allt ser fint ut så blir det ändå galet vid utskriften, bilderna beskärs från häger och undertill.

Men inte alla bilder.

Och jag har provat alla olika inställningar, gör jag bilderna mindre i storlek så beskärs de ändå. Vissa egna, de flesta bilder kan vara hur stora som helst och ändå bli bra.

Men jag fick en idé och det var att ta en skärmdump och klistra in, DET fungerar.

Det kan ju bero på gamla program för jag kör fortfarande Office 2007   men har inget behov av något nyare som 365 som ska synka mot nätet och moln och betala varje månad.


Inger gräddade våfflor till middag och med sylt o grädde till, gott så det blev 4 st i min mage och så fick jag med mig 4 till som ligger här i kylen i väntan på att stekas till middag.


Jag tog med mig det jag skulle ha och åkte tillbaks hit till stugan där Lycka blev glad att jag kom hem.

Efter att ha kopplat in datorn, eld i kaminen och lite annat pyssel så blev det kaffe och film.

En Clintanfilm som heter Absolut makt Original title: Absolute Power 


Därefter var det hög tid att gå isäng men först ville kisse ha lite kvällsmat.

Inger ringde och sedan ljudboken i sängen med katt utmed mig och ute var det kallt med -16°.


Vaknade och steg upp vid sex-tiden, ljust ute och ännu kallare med -18,8°

Så en brasa i kaminen och frukost, bläddra igenom dagens tidning och så sitter jag här igen.


Nu väntar jag bara på telefon från transportfirman som ska komma med mina två ytterdörrar. Mellan 9 och 13 är det sagt.

Inger ringer väl också snart.

Eljest blir det väl inne och främst månadens räkningar idag om nu inte det blir varmare ute.

Det har blivit mildare och jag ska plocka in hyllplanen som får bli varma innan jag limmar ihop två och två för att få dem tjockare.


Men nu har vi -12.8° här och i Vindeln -10.4°

Väderstationen säger -12.7° och helt vindstilla = 0,0 m/s


Morgonbilderna ser ut så här idag.

   


Fullt med småfåglar vid automaterna och tidigare hade jag en fin hackspett här.

     


Nej inga ekorrar ser jag till, de brukar sitta och gräva efter frön som jag slängt ut men det är väl för kallt.

      

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
<<< Mars 2024 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards