jans

Alla inlägg den 4 mars 2024

Av Jan Sandström - Måndag 4 mars 08:18

Måndag den 4/3


Igår hade jag en ond dag igen, ont från vad jag tror är mitt gamla diskbråck men ändå inte där utan jag får liksom senadrag i ändan, det som heter sätesmuskeln krampar till och det gör ont.

Men det släpper lika fort igen för jag har lärt mig hur jag ska göra, nu måste jag lära mig stretcha rätt och röra på mig.

Det gjorde jag igår då det fick bli en promenad men jag vände på gångbron över Ökbäcken, den där taggen det blev.

 


Det blev inte så lång tur men ändå en bit och bara tre anfall med muskelkramp under tiden.


Kom hem och var ganska slutkörd så gott med kaffe och så gick Inger ut, betydligt längre sväng och snabbare takt.

Det är nästan vårkänning och nu kom de och skrapade gården här och traktorn passerade utanför fönstret ungefär som Godzilla gjorde i filmen. Men här var den gul med blinkande lampor.

 


Sedan började den på Manhattan, jo höghuset har fått det namnet bland folk.

Vi fick ett Mount Everest utanför balkongen

 


och Lycka vet att det är en balkongdörr man kan gå ut igenom bara man ber snällt men där är vi hårda, inte gå ut här i Vindeln.

 


Det blev boken och hon kom och lade sig i mitt knä, tror jag sov en stund också men var vaken då Inger kom hem.


Kaffe och nu med bulle och aniskrans. Mer bok och korsord men upp och röra på mig emellanåt.


Lite dator och koll på vulkanen på Island, länkar i gårdagens inlägg men än har det inte hänt något där fast de väntar och tror det ska komma ett nytt utbrott när som helst.


Här blev det middag och gott, kött från lergrytan, potatis, kantarellsås och sallad.

Vatten till och TV, först om skandinaviens kustliv, sälar, örnar, valar och späckhuggare.

Borde man inte utrota späckhuggare och valar för de äter ju så mycket sill att vi inte får nån surströmming.         

Nej jag skämtar, det är de stora trålarna som ska utrotas, de som "dammsuger" havet på fisk så att de andra knappt får nån mat.

Att vi inte får sill till jul, påsk och midsommar samt surströmming senare kan vi nog klara av.


Efter det programmet så blev det dansk deckare. Nora Sand och Flickorna på Englandsbåten.

Därefter en tidig kväll och redan tio låg jag med ljudboken och Lycka låg på Ingers sänghalva.


Jag har sovit ganska gott och halv sju vaknade jag, steg upp lite senare.

Idag inga planer på någonting mer än kolla läget ute i världen och här hemma, kanske en promenad.

Får se om VIBO Vindeln hör av sig då jag felanmält ventillationen här, kör vi köksfläkten kommer det in bakvägen på toan och grannens hemska röklukt.

Jag har frågat om det inte går att ha kallrasskydd eller backventil, ev så kanske det går att ha annan tilluft för fönsterventilerna är öppna men det blir ändå för mycket undertryck med köksfläkten igång. Öppna fönster eller balkongdörr fungerar men inte med Lycka här hemma.

Och så felanmälde jag en lykta på gångbron över Ökbäcken, man har saboterat den och slängt delar på isen nere på bäcken, när den tinar försvinner de så jag skrev ett inlägg till kommunen. Hade jag varit frisk i ryggen kunde jag ha gått dit och fiskat upp det och återmonterat det, pinne med krok eller snöre med magnet funkar att få upp det men inte att gå ned för då blir man troligen blöt om fötterna. Bäcken är ju inte mer än ett större dike fast det har funnits krokodil i den.

Det är sant, i början av 1900-talet var en cirkus här och en liten unge rymde men man lyckades fånga den och skicka med tåget till Lycksele dit cirkusen då var.

Står att läsa i "Röster från Vindeln" 

 


I alla fall tinar det även idag och nu har man än den gång varit ute och hyvlat Karlsgårdsvägen så att asfalten är framme.


+1,1° här i Vindeln och i stugan noll, alltså +-0,0°


Morgonbilderna ser ut så här idag och här håller jag koll på taket över trädgårdsbordet och altantaket.

                

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
<<< Mars 2024 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards