jans

Alla inlägg den 18 mars 2024

Av Jan Sandström - Måndag 18 mars 08:20

Jo måndag den 18/3


Igår var det en solig söndag och jag hade Inger här i stugan.

Hämtade ju henne i lördags och när det väl blev lite varmare ute så gick då jag ut, slipade på skärbrädan jag håller på med men när jag skulle sätta fast listerna under så hittade jag inte skruvar som passade, försänkta och 30 m.m långa, men jag tror jag har i Vindeln så nu ligger delarna i bilen.


Hackade lite i snön och tog ned lite från förrådstaket men stod bara på trappen utmed.

Skottade mig fram till en stege som stod i snön men den blev lite kort för att komma upp på vindan. Men passade fint under så jag fick upp luckan.

Så då hämtade jag en längre som gick fint in i luckan och har beslag för att använda som utskjutsstege.

De höll fast stegen i luckan så att den inte halkade iväg.

Där uppe ska vi/jag rensa och nu tog jag ned fönsterfoder och salningslister m.m som gick in i "nya" kallförrådet.

Flyttade högtryckstvättar och vattenpumpar från varmförrådet till samma kallförråd, nu har de ju torkat och kan stå kallt.


Men på vindan finns gamla getingbon och musskit. En del bon har de ätit på. Men så är det att bo på landet.

Så nu är det bara kvar ett parkettgolv där uppe, det tog jag bort på Västerslätt 1989 då vi gjorde om rum och kök till stort kök.

Har aldrig kommit till användning och kommer nog inte heller det men sist tänkte jag sätta det som gångväg där uppe.


Nu är det klart för snickarna Egelby (jag vill ha till arbetet) att komma och titta under (luckan till krypgrunden är i varmförrådet) och uppe OM de nu får tid för det.


Det blev lite annat småplock som bygga en ställning till släpvagnen så jag kan frakta fönstret jag beställt. Skruvade ihop två små lastpallar.

Lunch och kaffe ute såklart och till slut fick jag gå in igen.  

Men en skön dag ute och skönt inne med brasa i kaminen och sedan middag, nått Inger hittade i frysen, tror det var lammbiffar vi kokade nudlar till och så sallad och en öl till.

Till efterrätt nån pajliknande sak och vaniljsås/kräm till.

Inger vispade ned pulvret i mjölken men den tog inte ihop så ned med mer pulver, sedan såg hon att den var med kokning.

DÅ tog den ihop och det blev smör så i med mer mjölk.

Det var då gott bara jag strödde på lite socker för det missade eller hoppade hon över.


Vi såg ett fint program av Attenburg och Mammutkyrkogården, finns på SVTplay.

Tänk att gubben var 95 år då den spelades in 2021 och han lever ännu.

Efter det Frostbiten och så fortsatte vi med en finsk deckare, Harjunpää  eller Helsinki Crimes som den också heter,

men vi hade glömt att vi sett hela säsongen men såg om några avsnitt.

 

Sedan blev det sängen och jag har sovit gott förutom knasiga drömmar, cyklat omkring och skulle köpa lack, där buken var trasig och läckte och så potatis och annat. Slutade med punktering på båda ballongdäcken.


Steg då upp klockan 7 och idag ska vi in till Vindeln, Inger har något att göra och jag lämnar senare henne och åker tillbaks hit till stugan där katten Lycka får vara kvar.

   

Hon trivs bäst här och jag också men Inger har massor att göra inne i stan (Vindeln).

När hon skulle upp i hyllan så tippade mitt vattenglas så jag har fått städa lite på skrivbordet.  


Jag måste komma ihåg att ta med papper till deklarationen och en Nexa styrplugg till lillstugans fönster.


Så glöm inte att deklarera men tidigast imorgon 19/3.

Vi får förresten runt 8000:- i kvarskatt förutom de drygt 600000:- jag betalat in för husförsäljningen.


Måste prova om det är pluggen det är fel på.

Jobb finns och jag håller hela tiden på med renoveringen om inte annat än i huvudet.

Ska bli skönt när OM det blir klart.

Jordkällaren har vi nog också slopat bort, vi kommer inte att ha behov av den fast jag sa att vi kunde samla grejor till återvinning där.


Kallt igår kväll, -15,4° säger väderstationen men nu bara -4,1° och stigande då det är sol, 4,8--6,1 m/s från sydsydväst.


I skuggan mot norr utanför fönstren har vi här -4.9° och -4.0° i Vindeln.

Det blir takdropp även idag och enligt yr.no ska det kunna bli över noll hela veckan.

 

Morgonbilderna ser ut så här idag.

           

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
<<< Mars 2024 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards