jans

Alla inlägg den 5 mars 2024

Av Jan Sandström - Tisdag 5 mars 08:16

Tisdag den 5/3


Igår började jag äntligen må lite bättre, inte lika onda kramper i rygg och ända.

Men tog det ändå lugnt och försiktiga rörelser då en snabb uppstigning från en stol eller bara när jag vänder mig om vid diskbänken kan få det att knyta sig och jag nästan går ned på knä.


Lycka lämnar saker på golvet

 


eljest siktar hon mot högre höjder som här i köket.

 


Inger bar ned grejor till förrådet i källaren och jag hjälpte till och bar några lätta saker.

Men jobbigast var faktiskt att gå uppför trappan för då skulle vissa andra muskler användas.

Sedan gick Inger till kaffekokningen nere vid älven och jag var ensam hemma med katten så då blev det kaffe och boken i rummet.

Men hann även duscha och måste ju passa på när jag är såpass kry att jag kan nå ned och tvätta fötterna eller som i mitt fall lyfta upp fötterna och tvätta, en i taget kanske jag ska tillägga.    



En tid efter att Inger kommit hem blev det ärtsoppa till middag och något annat, nån stuvning inrullat i tortillabröd, hon hade väl inga pannkakor då de gjordes och de här kom från frysen men upptinade och goda.

Till maten såg vi först ett naturprogram om Fiskgjusen och det finns på SVTplay.

Men då är det intressant att se programmet från Norge och NRK, men då ska man ha tid för det är flera månader långt och är en kamera vid ett Fiskgjusbo vid Oslofjorden, men där heter fågeln fiskeørn och handlar om fru Rauer med partner.
På Facebook finns 
Rune Aae. Han skriver och har koll på fåglarna och mycket annat och fru Rauer är utrustad med GPS så hon följs hela året som nu när hon är nere i Vest-Sahara.


Men efter fåglarna som nu var filmade i nordöstra Amerika så blev det ett avsnitt av Frostbiten.

Hela kvällen följde jag även Island på mobilen då det nu dragit ihop till ett utbrott, det har börjar ryka från en spricka och jag trodde det skulle braka loss, men inget hände innan mörkret lade sig.


Lite datorkoll innan det blev sängen vid 22-tiden, ljudboken och sedan har jag fått sova gott.

Ny medicin har jag som Inger köpte igår, nån kopia på Ipren som är billigare och ganska stadiga tror jag men främst inflamationshämmande.


Vaknade vis sex men låg kvar till efter halv sju då det fick bli morgon.

Allt avklarat med frukost, toa och tidning och Inger är även uppe.

Lycka ligger här i fönstret och sover. Bättre det än på mitt tangentbord  .

Det har varit kallare inatt men ska bli varmare med +grader och kanske lite sol = takdropp.


Jag mejlade ju kommunen om den där armaturen på gångbron och det tog inte mer än 20 minuter så fick jag mejl att de fixat det.


Ute nu innan nio har vi -0.9° här i Vindeln och stugan -1.8°, båda mot norr utanför fönster.


Morgonbilderna ser ut så här.

             

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
<<< Mars 2024 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards