jans

Alla inlägg den 3 juli 2020

Av Jan Sandström - 3 juli 2020 23:09

Åtminstone vid fjällrävarnas lya någonstans norr om Dalälven.

 

Det är WWF som har webbkameror som sänder dygnet runt från fjällrävars lya någinstans i norr.
Och nu snöar det där så förmodligen ligger den långt upp i norr, förhoppningsvis för jag vill inte ha nån snö här i Umeå.


Däremot väntar sängen fär mig nu.
Hör har det regnat men nu är det en fin kväll med +10,6°

Av Jan Sandström - 3 juli 2020 10:15

Fredag den 3/7


Idag grattar jag Mona-Liz som fyller år.

GRATTIS Mona, du kommer väl och bjuder på fika idag   


Igår skulle vi... Men det blev inget av det.

Mickelbo gård skulle familjen åka till men vi skippade det och lika bra det hörde vi från en som åkt förbi där, knökfullt på parkeringen så då var det nog fullt bland djuren.


Hur det nu än blev så åkte vi till stugan, jag körde MC och Inger åkte med Tomas och barnen.

Sara hade annat på dagordningen med nått telefonmöte. Tänk att man kan jobba lite överallt idag som Anders som kan sitta varsomhelst och ha sina möten.

Annat var det på min tid då jag jobbade, svårt att rensa ett avlopp eller göra annan vaktmästarsysla med mobilen som inte ens var uppfunnen då.  


Som när den där grabben kom in till chefen och undrade om han inte kunde jobba på distans i dessa coronatider.

Tokfan sa chefen, du är ju takläggare.  


I alla fall kom vi alla fram till stugan utan att fastna i poliskontrollen dem hade i Tjälamark.

Tydligen fastnade ingen annan heller där för att ha kört för fort för jag har inte sett någonting i tidningen om kontrollen.

Konstigt för det går ofta fort där för många.

Jag som tankade på Kronoparken när jag såg en liten grön bil köra förbi i rondellen mot Norra länken.

Han kom jag ifatt ganska fort då det fanns tradare framför han, det var ju Erik som var på väg till stugan han också och jag låg bakom han ända till Tavelsjö då det var nån lusmask framför som låg på 60-70 efter 80-vägen.

Då är det smidigt med MC så jag körde om men framme vid stugan kom Erik fram samtidigt.

Jo vi kör lugnt och efter grusvägen på 4 km kör jag inte så fort som bilarna.


Vi pysslade och lekte, jag ställde in nya mikrovågsugnen och lagade Emils nya cykel, eller lagade, sänkte sadeln och grejade så han nådde ned. Läracyklastången tog plats på sadelstolpen.

 

Sedan gjorde farmor Inger våfflor, sylt och grädde och jag blev mätt, det blev nog de andra också.

 

Erik åkte hem tidigt och även jag åkte iväg då vädret skulle slå om och det hade blivit kallare samt mulet lite runt omkring.


Det gick fint och skönt att åka hoj men ändå lite småkallt då jag inte klätt mig fullt upp.

Här hemma blev det kaffe och en stund på altanen med Gunnar innan de andra kom hem, först Peter med familj och sedan Tomas, barnen och farmor Inger.

Vi blev senare barnvakt när de små lagt sig och jag satte mig med ny bakgrundsbild till bilen, senare ny musik på minneskortet till bilen så nu har vi nått att lyssna på när det inte finns något på radion.

Det tog tid men jag hann med ett par varmkorvar till kvällsfika och runt midnatt var jag klar.

1280 låtar ska väl räcka ett tag. Tänk när man hade kassettband i bilen, ni som kommer ihåg vad ett kassettband var för någonting.


Jag gick isäng och efter en kort stund med ljudboken, öppet fönster och lugnt så sov jag.

Jag slog en getingen med fjärrkontrollen hemma på Grubbe.

Getingen var säkert 2 dm lång men jag fick den med flera slag innan jag vaknade av små fötter eller om det var Farmor som steg upp.

Hela natten hade jag sovit tungt och länge, inte ens vaknat när lillkillen ramlade ur sängen vid 2-tiden.


Låg kvar ett tag till innan jag steg upp, frukost och bistå Inger med barnen då hon tog hand om dem i morse.

Klädde på och så ut i regnet, fast det hade just då slutat regna men Inger tog med dem till lekparken.


Nu har föräldrarna vaknat hör jag och snart är de små hemma för lunch.

Idag har jag inga planer, inte för mig själv i alla fall eller någon annan för den delen, men andra har kanske sådant för mig.

Jo jag kanske åker över till Anders och vi undersöker hans slukhål på gräsmattan.

     

Jag är nyfiken på vad som gömmer sig där nere.


Det har regnat inatt men jag tror inte jag haft Gunnar hos mig.

Nu 11,4° där ute, gråkallt och småblåsigt, Svensk högsommar. men det ska klarna upp fast imorgon mer regn men vi behöver regn.


Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå

Aktuella värden:
2020-07-03 10:45:10

Temperatur: 11,0 °C
Lufttryck: 1009,6 hPa och Rising
Luftfuktighet: 75 %
Vindstyrka: 5,1 m/s från WNW,
i byarna 6,8 m/s
Kyleffekt: 8,8 °C
Inne hos oss. Temp: 21,4 °C Fukt: 48 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 10,5 mm
Gårdagen: 0,3 mm
Månaden: 10,8 mm
Året: 231,6 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
11,4 °C
Klockan:
10:32
Temp - Max:
19,9 °C
Klockan:
11:47
Temp - Min:
9,0 °C
Klockan:
04:27
Temp - Min:
7,4 °C
Klockan:
03:38
Lufttryck - Max:
1010,8 hPa
Klockan:
00:00
Lufttryck - Max:
1013,0 hPa
Klockan:
15:07
Lufttryck - Min:
1007,5 hPa
Klockan:
05:41
Lufttryck - Min:
1006,8 hPa
Klockan:
00:07


Dagens sol och måntider.

Gryning: -----
Sol upp: 02:28
Sol ned: 22:57
Skymning: -----
Dagsljus: 24:00 tim:min
Dag längd: 20:29 tim:min
Morgondagen: There will be 3min 31s less daylight tomorrow
Måne upp: 21:26
Månfas:
Waxing Gibbous
Moon
Måne ned: 00:58


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.


och så bilder.

          

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31
<<< Juli 2020 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards