jans

Alla inlägg den 6 juli 2020

Av Jan Sandström - 6 juli 2020 08:18

Måndag den 6/7


Igår började dagen med bilen upp till stugan, plockade in våffeljärnen vi glömt ute efter festen vi hade där i torsdags.

Jag kopplade på släpvagnen och lastade byggskiva, gipsskivor och en masonitskiva som jag sedan körde hem till Anders i Stöcksjö.

Lite ojämnt när jag körde ned till hans lilla röda stuga, där jag körde fast förra gången.

       

Nu gick det bättre och då bonden slagit åkern så körde jag helt enkelt och vände där men det var lite småmarigt att ta sig upp då gräset var lite blött och med släpvagn som extra vikt baktill.

Men jag kom upp på fast mark och vi bar ut två gamla soffor som bara skulle upp till stugan och dit gick det fint att köra.

Lossa soffor, kolla på slukhålet och det ser ut vad vi tror är en gammal trekammar eller tvåkammarbrunn. En gammal brunn som inte används utan fyllts med sten och jord som sedan sjunkit ihop.

Men Anders skulle behöva ett lock, antingen betong eller kanske durkplåt som inte rostar sönder.

      Den är då av plast och inte nått gammalt oljefat som jag först trodde när jag snabbkikade ned där.


Kaffe ute på altanen och Lycka fick vara ute i koppel.

Sedan ringde Tomas som skulle komma förbi med barnen för en utflykt tillsammans med Anders och när dom kom åkte även jag och upp till Ersboda där jag tittade till Emils katter Bella och Otis. Deras Norton dog ju helt oväntat tidigare i vinter.

Han bara låg på golvet när dom kom hem efter ett besök hos oss i stugan.

Men båda är lite småskraja för mig, Bella har aldrig varit nån kelgris men vi får väl se om jag inte kan muta dem med godis de här dagarna jag är kattvakt.


Kom hem och sedan gjorde jag inte mycket, lite här och lite där och pratade med grannarna då jag satt ute och skulle läsa.


En kille ringde på dörren och hans tjej, tror då det var det skulle hämta den där plinten jag tidigare grävt upp och tänkte slänga.

Dom skulle ha den till ett altanbygge och perfekt om man kan återanvända saker så jag körde fram den på pirran men han lyfte enkelt upp den i bilen. Han såg ut som nån muskelbyggare eller tyngdlyftare.     Men trevlig.

Middag och sedan dator och TV när barnen gick isäng. Alltså jag satt här vid datorn och såg samtidigt på TV.

Gick själv isäng och har sovit hyfsat inatt, varit upp ett par gånger för värk men har varit utan medicin de senaste dagarna.

Lite ont får/kan jag stå ut med.


Sov till ½8 då det blev morgon eller det var då jag steg upp.

Måndag och provdag och jag fick följande idag.


6,2 mmol och vikten 80,4 kg

 

Godkänt även den här veckan.


Idag regnar det och det blåser en nordlig vind = skitväder såvida man inte är en isbjörn men det är jag inte.

11,1° utanför fönstret som är blött av regndroppar.

Så idag blir det inne förutom då jag ska ut och titta till kissekatterna, jag kanske tar med datorn och sitter där en stund, såvida ingen annan har några planer åt mig idag.

Eller så blir det inne i husvagnen för där finns alltid något att pyssla med. Bara att starta värmen en stund.


Väderstationen visar (men först ska jag hjälpa Inger att klä på barnbarnen som ska ut   , så du får vänta en stund med att läsa resten).

Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå

Aktuella värden:
2020-07-06 09:15:09

Temperatur: 11,2 °C
Lufttryck: 994,4 hPa och Falling
Luftfuktighet: 86 %
Vindstyrka: 4,8 m/s från ENE,
i byarna 6,1 m/s
Kyleffekt: 9,1 °C
Inne hos oss. Temp: 21,9 °C Fukt: 51 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 2,1 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 18,0 mm
Året: 238,8 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
12,8 °C
Klockan:
01:07
Temp - Max:
22,0 °C
Klockan:
13:27
Temp - Min:
10,4 °C
Klockan:
08:10
Temp - Min:
7,9 °C
Klockan:
04:21
Lufttryck - Max:
999,2 hPa
Klockan:
00:00
Lufttryck - Max:
1010,0 hPa
Klockan:
10:14
Lufttryck - Min:
994,1 hPa
Klockan:
09:04
Lufttryck - Min:
999,1 hPa
Klockan:
23:46


Dagens sol och måntider.

Gryning: -----
Sol upp: 02:35
Sol ned: 22:51
Skymning: -----
Dagsljus: 24:00 tim:min
Dag längd: 20:16 tim:min
Morgondagen: There will be 4min 11s less daylight tomorrow
Måne upp: -----
Månfas:
Waning Gibbous
Moon
Måne ned: 06:00


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.


         










Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31
<<< Juli 2020 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards