jans

Alla inlägg den 1 juli 2020

Av Jan Sandström - 1 juli 2020 07:50

Onsdag den 1/7


Igår funderade jag på att göra saker men slopade bort det. Som att åka och handla då vi skulle plocka och städa undan här hemma inför barnbarnens ankomst.


DÅ ringde Anders, han funderade på om jag var bra på avlopp?

Han har haft ett lite mjukt ställe ute på sin gräsmatta, där vi gått och han även kört bil.

Nu trampade han lite mer just där och så försvann marken ned i ett slukhål.

Tursamt nog ett litet ett.

   


Men vad 17 det är som gömmer sig där nere vet vi inte ännu, men Anders ska gräva upp lite mer runt omkring och försöka få rent.

Det luktar då inte avlopp i alla fall men det kan vara nån gammal vattenledning för som de hade tidigare sommarvatten.
Eller så är det dagvatten från stuprören som grävts ned där, från huset till ett dike men varför en sådan där brunn?

Det ser ut som ett oljefat man kapat öppningar i.


 

Nåja, huvudsaken är att inte Anders körde ned nått hjul på bilen i hålet.

Han ringde om det och jag blev orolig att han inte täckt över men även nyfiken så jag kopplade släpvagnen och körde över till Stöcksjö, Anders själv var ju tvungen att åka och jobba.


Efter att ha kollat och fotat, parkerat släpen som jag ska ha där då vi behöver parkering för Tomas bil här hemma så åkte jag hemmåt men svängde förbi Elgiganten där jag gick in och köpte en mikrovågsugn till stugan.

När jag ändå var ute och körde åkte jag förbi Biltema, tvärs över hela stan och köpte brandsläckare, sprayoljor och lite annat smått som behövs.

Sedan hem och kaffe på altanen, i väster var det finväder.

 


och åskan dundrade lite lamt på avstånd.

Den kom närmare men så bara dog allt bort   

Men vi fick lite regn och efter att jag plockat undan lite mer så kom Tomas, Sara och barnen Harry och Alex.


Så nu är det fullt hus och livat värre här i ett par veckor minst. Tur jag har husvagnen klar   

Det är roligt att ha dem här även om det är omak och lite jobbigt ibland.

Mest känner jag att livet gör mig småtrött, allt ljud och stoj men det blir väl bättre med det.

Alla gick till lekparken och jag satte mig vid min TV-dator för att kolla inspelningar som gjorts när vi var i stugan och så programmera nya, men jag somnade nog där jag satt tror jag för väcktes av Peter som kom. Kanske sov jag så länge som en halvtimme.


Det blev i alla fall middag och senare sängdags till slut och jag hade svårt att somna, värk i kroppen som molade på och den höll i sig hela natten men jag har sovit med konstiga drömmar på gränsen till mardrömmar.

Har varit upp flera gånger och rört på mig och på morgontimmarna fick jag Gunnar i sängen.


Vaknade vid 7 av liv i luckan då barnbarnen (snart 2½ år) var uppe och fick välling.

Så lika bra att stiga upp själv.


Det var kallt i morse, bara 13° och mulet.

Idag tror jag dom pratade om att åka över till Anders, kanske åker jag också dit eller så satsar jag på att byta baklyktan på husvagnen. Men först ska jag rengöra den eller kanske två, eller alla ska rengöras då de tydligen legat i nån lada, laggård eller garage och samlat damm. Men dom ser bra ut dom jag köpte av en i Norrköpingstrakten via Facebook och ett husvagnsforum jag är med i.


Eller så spricker alla plander så jag planerar ingenting då.

Det är ändå så kallt ute även om solen tittat fram och det blev 16° där ute men det blåser lite mer idag för att vara skönt.


Nu har det mulnat på igen och tempen sjönk till 15,1°.

Igår fick vi regn men inte mer än 2,7 mm vilket är = ingenting.

Väderstationen visar då Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå

Aktuella värden:
2020-07-01 08:30:10

Temperatur: 16,1 °C
Lufttryck: 996,4 hPa och Rising
Luftfuktighet: 48 %
Vindstyrka: 2,4 m/s från NNW,
i byarna 5,4 m/s
Kyleffekt: 16,1 °C
Inne hos oss. Temp: 22,9 °C Fukt: 51 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 2,7 mm
Månaden: 0,0 mm
Året: 220,8 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
16,7 °C
Klockan:
08:22
Temp - Max:
23,5 °C
Klockan:
11:50
Temp - Min:
11,7 °C
Klockan:
04:12
Temp - Min:
14,6 °C
Klockan:
03:11
Lufttryck - Max:
996,5 hPa
Klockan:
08:23
Lufttryck - Max:
1010,3 hPa
Klockan:
00:00
Lufttryck - Min:
993,3 hPa
Klockan:
00:00
Lufttryck - Min:
993,3 hPa
Klockan:
23:55


Dagens sol och måntider.

Gryning: -----
Sol upp: 02:24
Sol ned: 23:00
Skymning: -----
Dagsljus: 24:00 tim:min
Dag längd: 20:36 tim:min
Morgondagen: There will be 3min 1s less daylight tomorrow
Måne upp: 17:53
Månfas:
Waxing Gibbous
Moon
Måne ned: 00:53


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.


och så bilderna jag tog när solen tittade fram men prognosen är mulet till i kväll.

     


I stugan var/är det tydligen mulet.

    

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31
<<< Juli 2020 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards