jans

Alla inlägg den 19 juli 2020

Av Jan Sandström - 19 juli 2020 07:43

Söndag den 19/7


Igår tog jag hojen över till Anders i Stöcksjö där jag jobbade och pysslade med ett och annat.

Anders hade borrat i en sten och hällt i snigeldynamit och det fungerade faktiskt.

 

Den hade spruckit sönder helt och med spettet så gick det lätt att dela den.

 

Men det visade sig att den trotts allt inte var så stor.

 

Jag undrar hur det ska fungera i stugan där jag ska ta bort toppen på en jättesten eller om det är från urberget.

Det verkar ändå fungera med mina mindre borrar, tror det är 20 mm men jag ska kolla vad en lite större och längre kostar. 

Swedol har en för ett fyrsifftigt belopp, utan ören då och Biltema har en för betydligt mindre pris men den borren är lite mindre också. Säkert sämre kvalitet men jag kan ju köpa 6-8 st och nöta upp och jag tror det räcker med två borrar.

Jag får göra som Anders och borra sakta och ta det lugnt.


Man får i alla fall tid att lyssna på ljudboken då man pysslar på och förra tog slut igår så jag fick ladda in nästa bok i mobilen.

Det blev nu

  


Vi eldade även i badtunnan och det blev 42° i vattnet, kaffe och bulle och så åkte jag hem igen.

Middag och så kom Inger hem och Tomas o Sara åkte iväg för att bada i tunnan.

Anders var ute på jobb och farmor o farfar hade hand om de små som skötte sig fint.


Lite TV innan det blev sängen för dem och då satt jag och jävlades med datorerna.

Skulle flytta tre inspelade Morden i Midsomer till min bärbara dator så vi kan se i husvagnen. Men som sagt, det jävlades och jag fick ingen direktkontakt mellan dem.

Till slut funkade det att kopiera över till min fotomapp i min NAS och därifrån över till bärbara.

Men datorerna fick vara igång hela natten för det gick sakta och trökt.

Nu finns filmerna där och naturligtvis fungerar nätverket som tänkt igen, det vete   vad som strulade igår och så är det nästan jämt när jag försöker göra någonting.

Gick isäng och fick ett mess från Maria som har möhippa i stugan att Gunnar (som dom tog med) satt under altanen med en harpalt.

Så då kanske han har paltkoma idag.


Jag har sovit skapligt hela natten och fortfarande ont i tårna. Kallas även gikt eller portvinstå, tror det är detsamma som min artros som jag har. ONT kan det i alla fall göra eller det gör det.


Upp straxt före 7 och sitter nu här.

Idag funderar jag på en MC-tur igen så får de yngre vara för sig själva här hemma. Inger jobbar kväll och har barnbarnen nu på morgonen.


Kanske åker förbi Biltema och skaffar borrar och några andra saker, men det finns ju fler dagar för det.

Idag blir det en varm dag, det är då varmt nu med 21,7° ute i skuggan, sol av och till och svag vind.

Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå

Aktuella värden:
2020-07-19 08:30:11

Temperatur: 20,4 °C
Lufttryck: 1023,5 hPa och Falling
Luftfuktighet: 65 %
Vindstyrka: 3,2 m/s från S,
i byarna 3,7 m/s
Kyleffekt: 20,4 °C
Inne hos oss. Temp: 23,7 °C Fukt: 59 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 56,4 mm
Året: 277,2 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
21,2 °C
Klockan:
07:59
Temp - Max:
24,6 °C
Klockan:
12:36
Temp - Min:
15,2 °C
Klockan:
01:55
Temp - Min:
15,5 °C
Klockan:
01:54
Lufttryck - Max:
1024,1 hPa
Klockan:
01:34
Lufttryck - Max:
1024,1 hPa
Klockan:
22:10
Lufttryck - Min:
1023,3 hPa
Klockan:
04:15
Lufttryck - Min:
1020,1 hPa
Klockan:
00:00


Dagens sol och måntider.

Gryning: -----
Sol upp: 03:10
Sol ned: 22:19
Skymning: -----
Dagsljus: 24:00 tim:min
Dag längd: 19:09 tim:min
Morgondagen: There will be 5min 49s less daylight tomorrow
Måne upp: 01:19
Månfas:
Waning Crescent
Moon
Måne ned: 21:50


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.


och så här såg det ut lite tidigare i morse.

        

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31
<<< Juli 2020 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards