jans

Alla inlägg den 24 juli 2020

Av Jan Sandström - 24 juli 2020 22:29

Nästan som väninnan Marias vagn.

Det gick fint att köra hit men det kom några ordentliga skurar innan vi åkte och efter vägen.

Men när jag ställt upp vagnen funkade inte kylskåpet och värmepannan på gasol så efter middan flyttade jag den till en elstolpe.
Testade och då gick allt igång men nu har jag el och kör på det.

Av Jan Sandström - 24 juli 2020 08:51

Fredag den 24/7


Jag då var man barnbarnsfri och barnfri igen.       Både skönt men tomt och tråkigt på samma gång.

Ungefär som när jag jobbade som skolvaktmästare på en 1-6-skola.

Höst, jul och sportlov m.m gick fint men dagen efter skolavslutningen var skolan DÖD.

Det var tristaste tråkigaste dagen på hela året då alla elever var borta och även lärarna var frånvarande den dagen.

Övriga lov fanns det liv kvar i klassrummen och då menar jag inte löss och sådant utan teckningar på väggarna och skolbänkarna fulla med material.

Efter skolavslutningen var allt nedplockat, tomt och öde i korridorerna.


Men nu har Tomas och Sara åkt söderut igen med sina barn så det är bara att hoppas på att hon kör försiktigt men det tror jag hon gör och även han då det blir hans tur vid ratten.


Jag har dragit fram husvagnen, passade på då det ska komma regnskurar och nu var det uppehåll så ut med dammsugaren och städat vagnen.

Passade även på att dra av golv här inne när jag ändå höll på.

Kaffe har jag hunnit med för Tomas lämnade en lagom kopp kvar i bryggaren, däremot åt han upp resterna av pizzan som barnen inte åt upp.   den som jag skulle ta till lunch     


Men igår hände lite saker, kom just efter en trafikolycka då jag åkte ut till Anders i Stöcksjö.

Det är en förrädisk korsning fast det här hände innan den och det finns i inlägget jag skrev igår.

Nära en olycka.

Jag åkte även till stugan på begravning, Peter och Annas katt Norton som dog i mars men även det i inlägget länkat ovan.


Kvällen förflöt lugnt med pizza jag köpte till middag och så datorpyssel och plocka ihop saker och ting.

Det blev kväll och en stund med ljudboken innan jag stängde lite efter midnatt och sedan sov jag gott inatt fast jag hade jäkligt ont i höger knä. Det har jag även idag.


Klockan på 6 så då steg jag upp, Inger uppe och de andra kom även upp.

Hej då till farmor och så packade ungdomarna ihop och in i bilen.

Hej då till farfar och så körde dom iväg.


Resten har jag redan skrivit om men idag blir det packa ihop mer, åka till Ersboda och titta till katterna där då dom stannade i stugan.

Då kan dom få en extranatt där och sedan ska väl Peter jobba antar jag.

Vi åker söderut på 70-årskalas imorgon och här får vi kattvakt till Gunnar, fast han är mest för sig själv men nu när småttingarna åkt kanske han tycker det är skönt, fast som har varit duktiga på att servera mat till han.


Regnskurar idag eller så blir det mer ihållande duggregn eller åskregn.

Allt kan hända idag men jag hoppas på lite uppehåll då jag ska ut och in i husvagnen.

Nu har jag 11,9° ute, frått men inte så mycket blåst.

Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå

Aktuella värden:
2020-07-24 09:00:11

Temperatur: 12,1 °C
Lufttryck: 1008,2 hPa och Rising
Luftfuktighet: 80 %
Vindstyrka: 1,7 m/s från NE,
i byarna 2,0 m/s
Kyleffekt: 11,8 °C
Inne hos oss. Temp: 20,6 °C Fukt: 55 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 1,2 mm
Gårdagen: 5,4 mm
Månaden: 70,8 mm
Året: 291,6 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
17,1 °C
Klockan:
01:26
Temp - Max:
15,7 °C
Klockan:
19:20
Temp - Min:
9,8 °C
Klockan:
08:32
Temp - Min:
10,7 °C
Klockan:
06:48
Lufttryck - Max:
1008,5 hPa
Klockan:
08:44
Lufttryck - Max:
1010,8 hPa
Klockan:
00:06
Lufttryck - Min:
1005,1 hPa
Klockan:
00:00
Lufttryck - Min:
1003,0 hPa
Klockan:
17:45


Dagens sol och måntider.

Gryning: 01:37
Sol upp: 03:25
Sol ned: 22:04
Skymning: 23:55
Dagsljus: 22:18 tim:min
Dag längd: 18:39 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 6s less daylight tomorrow
Måne upp: 08:45
Månfas:
Waxing Crescent
Moon
Måne ned: 23:03


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.


Ja å så var det bilder.

     


Maria hade ju möhippa i stugan förra helgen och då går det hårt åt i kyl och frys.   

 

Tänk att tjejer kan äta så mycket. Men det är som det ska vara, det ska vara omsättning på varorna och nu har väl Anna fyllt på lite igen, eljest är det praktiskt att fota för att se vad man måsta skaffa dit.

    

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31
<<< Juli 2020 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards