jans

Alla inlägg den 28 juli 2020

Av Jan Sandström - 28 juli 2020 08:14

Tisdag den 28/7


Igår var välden på min sida och jag hade tur.

Efter en tidig morgon med de vanliga sysslorna gick jag ned till Polisstationen och började bläddra/gräva mig igenom en ring med borttappade nycklar.

Och så såg jag ett blått flor som det stod "Husvagnen" på, bekanta nycklar men ändå inte.

Men när jag kikade närmare så fanns en husnyckel, trasig larmbricka och, ja resen var bara nått obestämt.

MEN DET VAR MINA.

Med ringen och könummer i handen, det var för övrigt inga andra i väntrummet konstigt nog så träffade jag en trevlig tjej.

 

Hon jämförde med min andra husnyckel och husvagnsknippan och såg att det var samma så efter en liten pratstund tackade jag och gick till Apoteket utmed Polisen där jag köpte en burk teststickor för blodsocker innan jag gick hem igen.

 

Tomas ringde och berättade att nu var lånepappren påskrivna och klara så då saknas bara nycklarna till nya huset.

Barnen växer upp men jag hoppas det bara blir tillfälligt där nere i Jönköping så dom kan flytta lite närmare.

I alla fall ovanför Mälaren så kan  man köra ned på en dag, helst skulle dom bo på eller under 40 mils avstånd så kan man flänga över om dom behöver hjälp med någonting. Då skulle man ju kunna åka över dagen till dem. Och träffa barnbarnen.  


En kopp kaffe ute på altanen men det skulle bli regn så jag tog bilen och åkte till Stöcksjö där jag hämtade en släpvagn och på väg hem började det stänka lite.

Till BYGGmax där jag köpte 5 skivor takplast, för lite pengar på kortet så upp med mobilen och logga in på banken för att flytta några tusenlappar.

Hur gjorde man förr i tiden? Jo man fick åka in till banken så ordnade dom det om det inte blev en minibank och ta ut pengar.

Eller nått sådant krångligt, så lite enklare har det blivit idag med teknikens hjälp.

Hem med släpen och här var Erik så det blev en längre pratstund ute på altanen.

Men här såg jag att jag ändå glömde ta med bäddmadrassen som skulle tillbaks till Anders.


NU BLEV DET SKILLNAD, jag ser mycket bättre. Funderat på varför jag såg så suddigt men mornarna har alltid varit lite sega med närseendet. Fast jag var lite orolig.

Jag hade fel glasögon   och tagit dem jag har när jag kör bil och ser på TV.    

Nu ser jag plötsligt allt klart igen   

Erik åkte hem och jag tog itu med att leta efter en toafläkt som skulle passa här på toan.

Det är nån kant i röret så det går inte att få dit en ny fläkt för dom nya är djupare in i kanalen än den som jag satte dit för ett antal år sedan. Så antingen fortsätter jag leta eller gör en förhöjning på den jag har, eller tar till våld och slår in den i röret.


Inger kom hem och senare blev det TV för mig, blev less på att grejande.

Såg två filmer, den första en inspelad film med en massa biljakter och skjutande.

The Cold Light of Day (2012) - IMDb

och sedan en på Netflix

Mortal Engines (2018) - IMDb

En annorlunda film men skapligt bra underhållning, det var faktiskt båda filmerna.


Det blev dags för sängen och en stund med ljudboken innan jag sov.

upp och kissa vid Pi, (03:14) och sedan sov jag till efter 7.


Sitter ute med frukost och skriver inlägget, en riktigt skön morgon, vindstilla hyfsat varmt men mulet fast det kommer nog att klarna upp under dagen.

Det blir till att plocka med ett och annat idag, se om jag får dit takfläkten och så dyker det nog upp annat att göra.


18.5° ute nu på norra sidan vid 9-tiden och väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå

Aktuella värden:
2020-07-28 09:00:10

Temperatur: 19,0 °C
Lufttryck: 1022,6 hPa och Falling
Luftfuktighet: 68 %
Vindstyrka: 1,3 m/s från S,
i byarna 2,0 m/s
Kyleffekt: 19,0 °C
Inne hos oss. Temp: 21,4 °C Fukt: 62 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,6 mm
Gårdagen: 3,6 mm
Månaden: 90,0 mm
Året: 310,8 mm

 

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
19,0 °C
Klockan:
08:50
Temp - Max:
20,6 °C
Klockan:
08:31
Temp - Min:
15,2 °C
Klockan:
03:38
Temp - Min:
10,2 °C
Klockan:
03:33
Lufttryck - Max:
1025,3 hPa
Klockan:
00:02
Lufttryck - Max:
1026,0 hPa
Klockan:
00:31
Lufttryck - Min:
1022,6 hPa
Klockan:
08:50
Lufttryck - Min:
1025,1 hPa
Klockan:
08:58


Dagens sol och måntider.

Gryning: 02:07
Sol upp: 03:37
Sol ned: 21:51
Skymning: 23:25
Dagsljus: 21:18 tim:min
Dag längd: 18:14 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 15s less daylight tomorrow
Måne upp: 15:34
Månfas:
Waxing Gibbous
Moon
Måne ned: 23:06


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.

 

Bilderna ser/såg ut så här.

       


Och en snarkande Gunnar vid min sida.

   

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31
<<< Juli 2020 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards