jans

Alla inlägg den 14 juli 2020

Av Jan Sandström - 14 juli 2020 12:37

Otis är både kelsjuk och leksjuk.

 

Bella mest gosig och kurrar högt när jag kelar med henne. Men jag kan inte gå någonstans utan att han ska hämga med och gå framför mina fötter, förutom

 

när han sprang iväg i lägenheten, satt och stirrade på klädhyllan i hallen.

Sedan in på toa, runt runt ned i badkaret och så iväg in i Emils rum.


  En stor fluga som fastnade i fönstret och när jag gick var väl både flugan och Otis trötta på att fara runt där i fönstret.

Så jag passade på att smita ut och åka hem igen.


Av Jan Sandström - 14 juli 2020 06:43

Tisdag den 14/7


Igår blev inte mycket gjort såvida det inte räknas att jag läste ut boken.

Åkte upp och skötte om Emils katter som bara mår bra men lite kelsjuka så nu längtar dem efter sina människor.

På väg hem ringde Erik som då satt och väntade ute på altanen här hemma.

Lungt och tyst i det låsta huset så vi satt ute och pratade.

Då kom Tomas ut, dom passade på att vila när barnen sov.

Sedan passade Erik på att tvätta eller spola av sin bil innan han skjutsade mig fram och åter i ett ärende då jag inte kan gå långt.
Min stortå gör bara så  ONT.

Det är den inre leden som är öm, svullen och ja det gör ont att se på den.

När jag duschade i morse gjorde det ont när takduschens droppar träffade tåleden.

Det är nog min reumatism som jävlas. Det värsta är att jag inte ens fått på mig skor förutom tofflor och Birkenstock.


Erik åkte hem, jag satt ute ett tag innan jag gick in och värmde mat, sedan blev det sängen och där läste jag ut boken.

Barnbarnen kom hem och såg på TV efter att ha fått bada och när dom skulle isäng var boken slut.


Lite dator jobb och TV, men filmen som började 21:00 visade sig sluta 00:50 så jag stängde av och gick senare isäng efter att Inger kommit hem efter första jobbardagen.

Alvedon och Diklofenak på leder sedan sov jag faktiskt hela natten, Gunnar kom in runt ett och låg hos mig till jag vaknade vid ½6.

Eller han låg kvar när jag steg upp lite före 6 och jag har faktiskt sovit riktigt gott men var väl lite drogad inatt.

Dusch och frukost, Inger har stigit upp men alla andra sover fortfarande klockan 7.


Jag har tappat bort luftvärmepumpen i stugan, den stora pumpen finns inte kvar i mobilappen 

Så jag har beslutat att (försöka) ta mig upp dit nu på morgonen och kolla vad som hänt med den.

Det är tydligen något med den modellen för Kylfirman som solt och montertat den har fått order av fabrikanten att kolla upp alla pumpar. Det är väl något dom har upptäckt och som kanske ska åtgärdas men det blir inbokat senare i höst.

Fast har något hänt med den nu blir det ju jobb direkt.


Eljest katterna som ska ha tillsyn och sedan inte så mycket mer inbokat.

Det ska bli en skapligt fin dag och även följande fram mot helgen så det blir väl bara att ta det lugnt med min tå, fast jag undrar hur jag ska klara av att köra bil.

Just nu 12,3° med sol och ingen vind, väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå

Aktuella värden:
2020-07-14 07:00:11

Temperatur: 16,3 °C
Lufttryck: 1022,8 hPa och Steady
Luftfuktighet: 65 %
Vindstyrka: 0,4 m/s från NNW,
i byarna 0,7 m/s
Kyleffekt: 16,3 °C
Inne hos oss. Temp: 21,3 °C Fukt: 50 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,9 mm
Månaden: 56,1 mm
Året: 276,9 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
16,3 °C
Klockan:
06:59
Temp - Max:
19,8 °C
Klockan:
13:31
Temp - Min:
5,7 °C
Klockan:
04:22
Temp - Min:
7,9 °C
Klockan:
03:13
Lufttryck - Max:
1022,9 hPa
Klockan:
04:15
Lufttryck - Max:
1024,0 hPa
Klockan:
00:00
Lufttryck - Min:
1021,9 hPa
Klockan:
00:03
Lufttryck - Min:
1021,3 hPa
Klockan:
16:02


Dagens sol och måntider.

Gryning: -----
Sol upp: 02:55
Sol ned: 22:33
Skymning: -----
Dagsljus: 24:00 tim:min
Dag längd: 19:38 tim:min
Morgondagen: There will be 5min 23s less daylight tomorrow
Måne upp: 00:18
Månfas:
Waning Crescent
Moon
Måne ned: 15:05


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.


Så här ser mina bilder ut.

          

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31
<<< Juli 2020 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards