jans

Alla inlägg den 16 juli 2020

Av Jan Sandström - 16 juli 2020 09:00

Torsdag den 16/7


Idag fyller en av våra närmaste vänner år.

GRATTIS Lena på födelsedagen


Men igår åkte jag förbi kissekatterna, sedan E4 söderut men passade på att tanka bilen på OKQ8, där passade jag även på att köpa en korv med bröd som fick bli min lunch.

Vidare söderut till Stöcksjö och Anders där vi hjälptes åt att klä in en vägg, dörrgaveln på hans lilla röda hus där det ska bli någon form av verkstad av enklare form.
 

Men än är det mest bara skräp där inne, lager av ett och annat.

Det är ju där jag körde fast i våras vilket jag skrev om här, 

http://jans.bloggplatsen.se/2020/04/25/11665679-godmorgon-varlden/


Senare någon gång ska vi ge oss på att göra en bredare dörr på det lilla förrådet där t.e.x snöslungan kan få stå sommartid.
Nu går det nästan inte ens att gå in där.


Erik kom också förbi och vi fikade innan det bar av hemmåt igen men jag körde förbi Avion där jag köpte på Systemet och så ett par småsaker på Classe, även Apoteket fick besök och jag fyllde på förrådet med Alvedon och astmaspray.

Sedan hem till fru och barnbarn som hon skötte om under dagen.


Stängde, plomberade vattenkranen på regnvattentunnan som de små liven kommit på hur man öppnar.

Lite småpyssel här och så middag.

Efter barnprogram med farfar, alltså jag satt med dem och såg lite TV innan Inger tog över och nattade dem.


Tomas o Sara kom hem efter sin utflykt på tu man hand någonstans.

Efter dator och annat under kvällen blev det sängen och inatt har jag faktiskt sovit riktigt gott.
Upp en gång och Gunnar har sovit hos mig inatt och efter 7 steg jag upp, då var Inger och de små uppe.


Idag, ja jag ska förbi katterna men nu är sista gången för i eftermiddag räknar dom med att vara hemma igen och katterna blir säkert glada att få hem sina människor.

Fast det har nog inte varit dumt med jag där för då har dom fått godis. Men det är våran hemlighet.     

Det pratas om att barnbarnen ska till Älgens hus men jag vet inte om jag också åker dit.

Maria ska låna bilen över helgen så idag blir det MC till katterna och sedan tror jag att jag kör förbi Anders och kollar på stenen/stenarna han borrat hål i.

Det ska då bli fint väder för en MC-tur så kanske det blir Bjurholm, dom har i alla fall goda pizzor där.    men det kan jag inte säga till Inger och vågen här hemma.

Nä jag behöver minst av allt en pizza i magen.

Inte heller fick eller kunde jag åka till Maria i Skeppsvik för hon ska inte heller vara hemma idag.


I alla fall har jag 20,3° ute i skuggan, solen skiner och svaga vindar.

Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå

Aktuella värden:
2020-07-16 09:30:10

Temperatur: 20,9 °C
Lufttryck: 1025,1 hPa och Falling
Luftfuktighet: 40 %
Vindstyrka: 2,1 m/s från S,
i byarna 2,7 m/s
Kyleffekt: 20,9 °C
Inne hos oss. Temp: 21,5 °C Fukt: 53 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,3 mm
Månaden: 56,4 mm
Året: 277,2 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
21,2 °C
Klockan:
09:08
Temp - Max:
21,1 °C
Klockan:
18:31
Temp - Min:
8,3 °C
Klockan:
03:41
Temp - Min:
7,2 °C
Klockan:
02:31
Lufttryck - Max:
1025,8 hPa
Klockan:
06:08
Lufttryck - Max:
1025,8 hPa
Klockan:
14:11
Lufttryck - Min:
1024,9 hPa
Klockan:
00:05
Lufttryck - Min:
1024,3 hPa
Klockan:
00:22


Dagens sol och måntider.

Gryning: -----
Sol upp: 03:01
Sol ned: 22:27
Skymning: -----
Dagsljus: 24:00 tim:min
Dag längd: 19:26 tim:min
Morgondagen: There will be 5min 34s less daylight tomorrow
Måne upp: 00:24
Månfas:
Waning Crescent
Moon
Måne ned: 17:58


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.


och så här...

 


Inger har tagit rabarber som hon och Harry rensar från blasten.

 


Övriga familjen är ute på tomten så då blir det ingen bild därifrån men Otis är framme och äter så då blir det den bilden innan jag tar hem den kameran idag och sätter någon annanstans.
Såg att även Robert var vaken och städade inför familjens hemkomst i eftermiddag   

 


I stugan skiner också solen och nu blir det förmiddaskaffe ute på någon altan.

    

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31
<<< Juli 2020 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards