jans

Alla inlägg den 23 juli 2020

Av Jan Sandström - 23 juli 2020 19:22

Jag körde ut till Anders efter att jag varit till stugan där Peter, Anna och Emil fick begrava sin katt Norton.

Jag hittade ett ställa bakom stugan och vedboden där jag inte kan tänka mig att vi ska bygga eller gräva någonting.

    

Det blir ett fint ställe där säkert fler av våra vänner kommer att ligga.


Efter kaffe åkte jag hem och genom stan mot Stöcksjö och Anders, nästan framme vid avfatren från E4 började bilar framför bromsa och så stod trafiken still på 90-vägen, det blir lite framför sänkt till 70 kn/h och en smått förrädisk korsning där Polisen ofta står och många har fastnat i kontrollen.

Men jag misstänkte direkt att nu har det hänt något igen, och visst hade det gjort det, kanske 5-10 bilar framför mig blev en av dem till skrot genom att först gå in i räcket till höger, säkert snurra runt och in i mitträcket så tur och skönt att det finns.
 

Eljest vet man inte hur det gått för nu gick de tre ungdomarna på vägen och pratade i mobiler.


Det gick fint för dem och det är huvudsaken för bilar finns det många av.

 


Vi kunde sakta köra förbi åt båda hållen och jag kunde svänga in till Anders.

 


 

Där hämtade jag några saker och lämnade lite annat, såg på E4 att ambulansen körde in mot stan igen men utan ljus.

Grejade lite innan jag köre hemåt igen och då var det fullt pådrag på vägen och kön söderut var lång.


 

Mer om dagen kommer i morgondagens inlägg. 


Av Jan Sandström - 23 juli 2020 08:44

Torsdag den 23/7


Igår plockade jag i ordning i husvagnen, inte så mycket men lite här och lite där.

Stoppade in elsladden och startade kylskåpet.


Inger cyklade till jobbet och jag tog bilen till Biltema där jag köpte lite hit, till stugan och husvagnen.

Men de där större borrarna för sten fick jag skippa, tror inte min borrhammare har samma borrfäste.


Åkte vidare till Skeppsvik där jag träffade väninnan Maria som bjöd på en, eller två koppar kaffe och en bulle och en hel del prat.

Jag hade med mig fettsprutan så hennes gamla husvagn från 1965 fick en omgång fett men nu håller den på att bli dålig.

Fönsterlisterna är spruckna och helt slut så frågan är om man kan göra något åt det.


Hem igen och via OKQ8 där jag tankade bilen, över till Jula där jag kompletterade med några saker, kemvätska till toa, skyddsglasögon och några LED-lampor.


Hem igen och gjorde middag. Alex (barnbarnet) var så trött att hon somnade vid köksbordet, dom hade varit ute i skogen/Rödberget och plockat/ätit bär och annan lek.


Jag såg inspelad film, först en med Burt Lancaster (1913–1994) i

Hämndens dal (1951)


sedan John Wayne (1907–1979) i

Den stora oljeruschen (1943)

Två gamla fina westernfilmer och till film har man popcorn.


Inger kom hem och då satt ungdomarna här och spelade spel.

Jag gick isäng och efter en stund med ljudboken så sov jag, och har sovit hela natten.


I morse låg Gunnar vid mina ben, de små vaknade och jag steg upp lite efter 7.

Inger cyklade till jobbet och jag gjorde frukost.


Idag ska jag till stugan fram och åter, Peter kommer upp och vi ska begrava deras katt Norton som hastigt dog i våras.

 

Han var en fin kelen och gosig kisse.


Sedan packa i ordning lite mer i husvagnen, middag med familjen och det ska visst bli pizza för imorgon bitti reser dom söderut igen.

Dom måste ju hem för att börja med flytten till sitt nya hus dom köpt och senare någon gång i augusti ska vi åka ned och se och hjälpa till med lite.


Men idag måste jag även omstrukturera data på mina hårddiskar, får varning från min NAS att det håller på att bli fullt på två diskar.

Sedan börjar det dra ihop sig till att betala räkningarna.


+13,4° och mulet med eller det har regnat men det blåser där ute.

Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå

Aktuella värden:
2020-07-23 09:15:12

Temperatur: 12,8 °C
Lufttryck: 1005,2 hPa och Falling
Luftfuktighet: 64 %
Vindstyrka: 7,1 m/s från NW,
i byarna 10,2 m/s
Kyleffekt: 10,5 °C
Inne hos oss. Temp: 21,7 °C Fukt: 53 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,9 mm
Gårdagen: 1,5 mm
Månaden: 65,1 mm
Året: 285,9 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
13,4 °C
Klockan:
00:00
Temp - Max:
15,8 °C
Klockan:
16:10
Temp - Min:
10,7 °C
Klockan:
06:48
Temp - Min:
9,5 °C
Klockan:
03:50
Lufttryck - Max:
1010,8 hPa
Klockan:
00:06
Lufttryck - Max:
1016,2 hPa
Klockan:
00:49
Lufttryck - Min:
1005,2 hPa
Klockan:
08:55
Lufttryck - Min:
1010,5 hPa
Klockan:
23:54


Dagens sol och måntider.

Gryning: 01:28
Sol upp: 03:22
Sol ned: 22:07
Skymning: 00:03
Dagsljus: 22:35 tim:min
Dag längd: 18:45 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 3s less daylight tomorrow
Måne upp: 07:02
Månfas:
Waxing Crescent
Moon
Måne ned: 23:01


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.


och så här ser det ut.

          

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31
<<< Juli 2020 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards