jans

Alla inlägg den 21 juli 2020

Av Jan Sandström - 21 juli 2020 08:12

Tisdag den 21/7


Igår hade vi fest här hos oss och det var Saras 30-årskalas fast hon fyllde år tidigare i vår men då var dom hemma Jönköping och så kunde man ju inte resa då.

Nu har dom varit här på semester några veckor med våra barnbarn Alex o Harry.

Roligt men även lite jobbigt att ha 4 personer till i huset.


Som sagt så ställde vi till med kalas och som bonus lyckades vi plocka ihop kläder till henne så vi stack ut på en MC-tur jag och sonhustrun.

 

Jag körde den röda linjen.


När vi kom hem efter en timme hade de andra pyntat med ballonger och gjort fint här hemma.

Tårtor framme och kaffe klart.

Sara fick några paket och det stora var ett vi salat ihop till men ska köpas där hemma och till nya huset dom köpt.

  En hängstol i någon form och huset får de den första nästa månad.

Vi ska även ha vår semester i augusti så då åker vi iväg med husvagnen och kommer att åka förbi dem där vi hjälper till några dagar.

Då får nått av barnen här hemma bo i huset och sköta om Gunnar (vår katt).

Det lönade sig till slut att ha 5 barn    


Efter fikat blev det lite tid över så jag passade på att måla dragkroken på Tomas bil så nu är den så svart och fin igen men egentligen skulle man fått ta bort den, blästrat och så målat men den är väl fin så länge det håller.

Det är då inget fel på hållfastheten vad jag (och besiktningen) kunnat se. Bara ytrost och så nått plastskikt som flagnat av.


Tog mig även tid att byta tillbaks till sommardäcket jag fått lagat efter punkteringen Maria fick i fredags.

Kollade lufttryck, spolarvätska och annat, ska kolla allt på Tomas bil också innan dom åker söderut igen.

De små var i lekparken med farmor Inger och ungdomarna satt och spelade nått spel jag inte begrep något av ute på altanen.

Det blev middag som de yngre lagat, skönt när barnen blivit äldre men snart har de blivit äldre än jag.

   

Det var jag som provsmakat en kycklingbit och vin i glaset hade jag också.


Efter maten packade de andra ihop och åkte till sitt, Tomas och Sara fick skjuts ned på stan för fortsatt festande bara de två.

Vi gamlingar fick sköta om de yngsta och städa undan, förstod nästan det att vi skulle åka på nått arbete   

Efter det och när barnen sov tog vi kaffe och ett par jordgubbar med grädde ute på altanen innan jag gick in till min dator.

Det blev sängen och efter en kort stund med ljudboken sov jag och har sovit skapligt inatt.


Upp, eller vaknade före 7 men låg kvar en stund innan jag steg upp.

Så vaknade Inger och de små, föräldrarna får sova ut och jag har ingen aning om när och hur dem kom hem igen.

OM de nu är hemma men det antar jag.


Idag ska Inger börja jobba, jag funderar på att börja med husvagnen och ställa den i ordning såvida det nu inte blir en massa regn idag som SMHI varnat för.

Eljest blir det kanske en lugn dag men sånt vet man inte i förväg.


Det är halvvarmt, lite fuktvarmt ute, grått och vindstilla. Igår trodde jag det skulle bli oväder inatt men det blev inget eller så har jag sovit tungt.

I alla fall inget regn inatt.

Nu är det 18,9° där ute och väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå

Aktuella värden:
2020-07-21 08:45:10

Temperatur: 19,4 °C
Lufttryck: 1014,6 hPa och Falling
Luftfuktighet: 81 %
Vindstyrka: 0,3 m/s från NNW,
i byarna 0,7 m/s
Kyleffekt: 19,4 °C
Inne hos oss. Temp: 23,0 °C Fukt: 61 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 56,4 mm
Året: 277,2 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
19,4 °C
Klockan:
08:43
Temp - Max:
23,3 °C
Klockan:
09:56
Temp - Min:
13,4 °C
Klockan:
02:55
Temp - Min:
15,2 °C
Klockan:
03:50
Lufttryck - Max:
1017,8 hPa
Klockan:
00:00
Lufttryck - Max:
1023,0 hPa
Klockan:
00:00
Lufttryck - Min:
1014,4 hPa
Klockan:
08:24
Lufttryck - Min:
1017,5 hPa
Klockan:
23:16


Dagens sol och måntider.

Gryning: -----
Sol upp: 03:16
Sol ned: 22:13
Skymning: -----
Dagsljus: 24:00 tim:min
Dag längd: 18:57 tim:min
Morgondagen: There will be 5min 57s less daylight tomorrow
Måne upp: 03:38
Månfas:
New moon
Moon
Måne ned: 22:47


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.


Så här såg det ut här igår kväll.

      och idag är det bara lite ljusare och vindstilla.

            

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31
<<< Juli 2020 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards