jans

Alla inlägg den 9 juli 2020

Av Jan Sandström - 9 juli 2020 15:48

Kanske åska för den har dundrat på i norr och väst.

Men än så länge är det sol här på altanen.

Av Jan Sandström - 9 juli 2020 08:23

Torsdag den 9/7


Igår, ja vad gjorde jag.

Åkte till Bella o Otis på Ersboda och dom hade det bra men Otis var kelsjuk och sprang bara runt fötterna på mig.

Igår hade dom då inte flyttat runt matskålarna, öppnat garderobsdörrar och en massa annat hyss.

Men där tror jag att Bella var oskyldig.


Hem och satt  ute på altanen och läste och fördrev dagen med ett och annat.

Satti sandlådan med barnbarnen där vi körde traktorer och gjorde kakor av sand.

Pratade i telefon med olika stora barn om ett och annat.


Det blev middag och kväll där vi såg, eller barnen såg på nån tasspatrull, jag slumrade väl mest till där i soffan.

Datorpyssel och så blev det film på TV, men jag skippade den och startade Netflix med 

Atomic Blonde (2017)

En livsfarlig tjej där 007 skulle ha fått hårt motstånd.


Gick isäng och efter en stund med ljudboken så sov jag och ganska gott inatt.

De små var uppe runt 7 eller lite före, jag var bara upp och kissa för att ligga en stund till.


Upp och kissa, tvätta, raka och så klä på mig.

Läst VK.se och så bistått Inger med att klä på småtrollen som nu städar för fullt, men jag fick inte dammsugit under mitt skrivbord.

Städhjälpen är lite slarvig     

Men det blev då tyst när dom drog igen dörren.


Idag får jag som vanligt se vad det blir men något blir det oftast fast inte det jag tänkt ut.

I alla fall ska kisse på besök av mig och koll av matskålar och städa toaletterna. Gosa och kela lite blir det väl också med Otis.

Det har pratats om nån utflykt men det får jag väl se om och eller vad det kan bli.


Regntungt väder ute eller det ser fuktigt ut och det har regnat.

Men det stora ovädret jag trodde skulle dra in inatt försvann tydligen bara innan det kom hit.

 

Det där röda är REGN och det kom ganska fort från Finland och rakt mot Västerslätt här i Umeå.

Men som sagt så fick vi regn men inte så hårt som jag trodde. Det blev väl bara blått av allt.

Du kan själv se radarbilderna på SMHI.


Min väderstation uppdaterar bara webbsidan varje kvart och det som varit här.

Så här är dagens siffror från Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå

Aktuella värden:
2020-07-09 09:00:11

Temperatur: 14,5 °C
Lufttryck: 1014,9 hPa och Rising
Luftfuktighet: 69 %
Vindstyrka: 0,9 m/s från W,
i byarna 1,4 m/s
Kyleffekt: 14,5 °C
Inne hos oss. Temp: 22,1 °C Fukt: 54 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 3,6 mm
Gårdagen: 6,0 mm
Månaden: 35,1 mm
Året: 255,9 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
16,9 °C
Klockan:
07:23
Temp - Max:
20,4 °C
Klockan:
15:57
Temp - Min:
11,9 °C
Klockan:
02:13
Temp - Min:
11,6 °C
Klockan:
04:11
Lufttryck - Max:
1014,9 hPa
Klockan:
08:42
Lufttryck - Max:
1014,0 hPa
Klockan:
23:58
Lufttryck - Min:
1013,4 hPa
Klockan:
02:34
Lufttryck - Min:
1009,8 hPa
Klockan:
00:00


Dagens sol och måntider.

Gryning: -----
Sol upp: 02:42
Sol ned: 22:45
Skymning: -----
Dagsljus: 24:00 tim:min
Dag längd: 20:03 tim:min
Morgondagen: There will be 4min 41s less daylight tomorrow
Måne upp: 00:18
Månfas:
Waning Gibbous
Moon
Måne ned: 07:58


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.


Och så här är bilderna, det borde gå att orna så att den här bilden också läggs upp där på min sida men sånt vet jag inte hur man gör.

     

Ingen stugbild då Tomas o Sara är där och dom ville stanna ett dygn till vilket dom gärna fick.

Det går bara fint med de små här hemma.

  

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31
<<< Juli 2020 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards