jans

Alla inlägg den 12 juli 2020

Av Jan Sandström - 12 juli 2020 10:42

nagga den och picka den och skjuts in i ugnen.

Farmor bakar bröd med barnen då dom inte åt någon gröt i morse, den som ändå var kokad och då blir det matbröd istället.

Med fyra hjälpande händer.
   

OK, alla blir väl inte helt runda och fina men går säkert ned i magen ändå.

Av Jan Sandström - 12 juli 2020 08:36

Söndag den 12/7


Det är så mysigt med skrattande barn i huset, även om det är jobbigt också med stök o bök o grejor överallt och katten flyr ut.

Men han är ändå mest ute sommartid och när han ligger på altanen tillåter han att dom kommer och klappar försiktigt.

Inte blir det sämre av att dom har med sig två små skålar med mat till han.


Igår vaknade vi i stugan efter att ha bytt med Tomas o Sara och vi fick barnvakt, eller föräldrarna tog hand om sina barn efter ett par dagars frihet i stugan.

Det drog ihop och plötsligt så small det.

 


Det blev åska men den gick på avstånd.

 


Men det var inget omfattande oväder just då, det kom senare då det mullrade runt omkring oss men vi hade fint, nåja skapligt väder.

Det blev lite kallt en stund men Inger kupade pärlanne och jag plockade ihop grejor och mätate inför kommande jobb.

 


Man säger att kräftor kräva en viss dryck och det gör åska också och ute på altanen naturligtvis.

 


Till slut åkte vi in till stan igen och efter att ha lämnat av Inger här hemma åkte jag upp till katterna på Ersboda.

Där satte jag upp/ställde en kamera så nu kan jag se att dom rör på sig och dricker vatten. 

Jag har ju några så jag tog en från stugan och den är mobil då jag satt den på en brädbit och lätt att flytta omkring.


Här hemma satt Anders och skruvade i bilen, vi hörde igår hur det skavde när han åkte iväg och det hade även han märkt.

Efter koll så skruvade han tillbaks hjulet och vi körde en sväng men nu var det bra.

Jag hittade en liten sten på uppfarten som liksom var platt på ensa sidan så jag tror han haft en sten som legat där.


Tidigare i stugan försökte jag uppdatera kartan i min GPS men då åskan gick och de t   g i ck   s å   t r ö g t. Med några kb/s nedladdning skulle det ändå ha tagit över ett dygn så avslutade jag det.

Här hemma gick det i 14-15 mb och lite fortare. Sedan skulle det göras i två datorer men det gick fort det också.

Det gjorde jag under kvällen efter att jag och barnbarnen suttit och sett Paw Patrol. Nog var det roligare barnprogram då våra barn var små. Förresten såg vi väl inte så mycket TV på den tiden.

De små gick isäng, föräldrarna fick en ledig kväll och jag satt här men ingen film igår.


Vi fick en hiskerlig regnskur igår när vi såg på TV, det vräkte ned och senare kände jag att jag måste kolla inne i husvagnen och mycket riktigt hade det kommit in genom toans taklucka men jag tror att det var genom ventilspringan i den för det var inte blött någon annan stans.

Anders filmade i Stöcksjö och har snutten på Instagram.
https://www.instagram.com/stories/endagmedminkatt/2351035193863081756/


Det blev sängen och jag har sovit hela natten, tror jag då.

Vaknade lite före 7 och så kom Gunnar in till oss i sängen och var så kelsjuk tills jag steg upp och Harry kom in för att väcka farmor.

Då gick han ut igen och lite senare fick han frukost av de små.


Idag, ja jag får se vad det blir på dagordningen. Borde ta mig ut till Anders och kika på några saker.

Kanske blir det åska och regn även idag men nu har det klarnat upp lite mer och tempen har stigit ett par grader.


Nu har jag 14,5°, aningen sol och vimpeln hänger slakt rak ned.

Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå

Aktuella värden:
2020-07-12 09:00:11

Temperatur: 14,1 °C
Lufttryck: 1023,1 hPa och Rising
Luftfuktighet: 51 %
Vindstyrka: 2,3 m/s från NW,
i byarna 3,1 m/s
Kyleffekt: 13,8 °C
Inne hos oss. Temp: 21,8 °C Fukt: 50 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 13,2 mm
Månaden: 51,9 mm
Året: 272,7 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
15,1 °C
Klockan:
08:45
Temp - Max:
23,5 °C
Klockan:
11:07
Temp - Min:
9,0 °C
Klockan:
01:23
Temp - Min:
6,5 °C
Klockan:
02:59
Lufttryck - Max:
1023,2 hPa
Klockan:
08:37
Lufttryck - Max:
1020,7 hPa
Klockan:
23:35
Lufttryck - Min:
1020,3 hPa
Klockan:
00:15
Lufttryck - Min:
1016,5 hPa
Klockan:
10:35


Dagens sol och måntider.

Gryning: -----
Sol upp: 02:50
Sol ned: 22:38
Skymning: -----
Dagsljus: 24:00 tim:min
Dag längd: 19:48 tim:min
Morgondagen: There will be 5min 8s less daylight tomorrow
Måne upp: 00:18
Månfas:
Waning Gibbous
Moon
Måne ned: 12:18


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.


och så här ser eller såg det ut lite tidigare.

 


 


Det kom 4-5 ryssar som drack vatten i dammen men jag hann inte med att fota dem.

Alltså ryska nötkråkor som det finns smågott om här i området.


      

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31
<<< Juli 2020 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards