jans

Alla inlägg den 15 juli 2020

Av Jan Sandström - 15 juli 2020 08:15

Onsdag den 15/7


Jaha, då har halva juli gått.

Igår hade jag ont i min stortå och höger knä, när jag går går jag ju snett och konstigt och då belastar jag höger knä mer och annorlunda.

Så jag gick inte så mycket igår. Åkte tidigt till stugan där jag fick starta om luftvärmepumpen som tappat kontakt med nätet.

Jag kunde alltså inte styra den via mobilen. Men efter omstart fungerade den igen.

Tror jag ska montera Nexastyrning på den och sedan hem efter kolla av lite annat.

Upp till kisse på Ersboda och han är så kelsjuk lille Otis

 


Men även Bella är kelsjuk och längtar efter familjen, men hon måste jag gå fram till för att få kela med

 

Men så fick Otis syn på någonting.


En stor fluga som han jagade genom lägenheten in i Emils rum och till fönstret.

Där lämnade jag storviltsjägaren så jag vet inte om det blev nått byte eller om den klarade sig.


Åkte hem och så kom Erik förbi, vi satt länge och pratade på altanen innan han åkte hem till sitt igen.


Pratade med Anders och han ville låna borrhammaren men den hade Maria.

Tomas o Sara och barnbarnen fick också sitt och det blev middag som Sara lagat.

Men jag åt inte med dem utan väntade en liten stund tills Inger kom från jobbet.


TV för de små och sedan sängen för dem efter en händelserik dag där Tomas och en kompis varit ute och åkt båt med de små.

Flytvästar var hyrda på Brandstationen.


Jag satt här och surfade med kartor och annat samtidigt som en film gick på TV. Men den såg jag inte så mycket av.

Kommer inte ens ihåg vilken det var men Dwayne Johnson hade då en större roll och folk blev mördade mest hela tiden och så biljakter.


Var på väg isäng vid 22 men det blev annat så det drog ut på tiden, bl.a kom Anders förbi och pratade stenborrar.

Han ska försöka ge sig på att dela ett par större stenar, dock inga jättestora. Kanske 50 cm tvärs över.


Gick isäng och efter en stund med ljudboken och värklindring så sov jag och hela natten.

Upp vid 7 då de små behagade vakna. Idag är Inger ledig och är uppe med dem.


Idag har föräldrarna, Tomas o Sara ledigt och barnfritt så dom funderar på att åka ut och bort någonstans för att få vara ensamma.

Inger är ledig och tar hand om barnbarnen. Jag hade väl tänkt vara hemma och vi kunde ha åkt iväg men Anders vill ha hjälp med stenarna innan han också åker iväg.

Sedan kan han inte göra så mycket då han fått hyra ut huset hela vintern.

Bra för då slipper han ha dubbel hyra och jag ska slippa ränna dit för att skotta snö i vinter. 


Men först ska jag sköta om katterna och sedan förbi apoteket för att hämta ut medicin.


Halvdant väder på förmiddan men sedan ska det klarna upp och bli varmare.

Nu faktiskt 15,3° här ute, mulet men vindstilla.

Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå

Aktuella värden:
2020-07-15 08:45:10

Temperatur: 15,8 °C
Lufttryck: 1025,0 hPa och Steady
Luftfuktighet: 74 %
Vindstyrka: 0,3 m/s från NE,
i byarna 0,7 m/s
Kyleffekt: 15,8 °C
Inne hos oss. Temp: 21,6 °C Fukt: 51 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 56,1 mm
Året: 276,9 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
15,8 °C
Klockan:
08:44
Temp - Max:
20,4 °C
Klockan:
12:43
Temp - Min:
7,2 °C
Klockan:
02:31
Temp - Min:
5,7 °C
Klockan:
04:22
Lufttryck - Max:
1025,3 hPa
Klockan:
05:31
Lufttryck - Max:
1024,5 hPa
Klockan:
23:21
Lufttryck - Min:
1024,3 hPa
Klockan:
00:22
Lufttryck - Min:
1021,9 hPa
Klockan:
00:03


Dagens sol och måntider.

Gryning: -----
Sol upp: 02:58
Sol ned: 22:30
Skymning: -----
Dagsljus: 24:00 tim:min
Dag längd: 19:32 tim:min
Morgondagen: There will be 5min 27s less daylight tomorrow
Måne upp: 00:20
Månfas:
Waning Crescent
Moon
Måne ned: 16:31


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.


och så här ser det ut.

   

Fåglar gillar dammen med vattnet och ibland är det full rulle där med stora och små flygande vänner.


Säkert gott om insekter också.


   

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31
<<< Juli 2020 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards