jans

Alla inlägg den 17 juli 2020

Av Jan Sandström - 17 juli 2020 22:12

Enklare än att hålla på med ett förtält.

Av Jan Sandström - 17 juli 2020 21:21

Vi åkte till Älgens hus i Bjurholm
Det var jag som åkte med Erik, hade tänkt köra MC men ont i min stortå så jag kunde inte ha annat än Birknstock på foten.
Tomas med fru och två barn åkte i egen bil.
Väl där åt vi mat innan vi gick in till älgarna.
         

Efter älgarna blev det hoppborg för de små, och Erik men han räknar jag till en mindre, eller yngre son.

Faktum var att han roade småttingarna och höll ordning på dem.


Vi åkte vidare och Maria ringde, lite luft i ena bakdäcket på min bil och efter att ha provat att pumpa, jo hon var hemma i stan för att handla, men det pös ut så det blev ett vinterdäck som reserv, dubbfritt naturligtvis.
Vi åkte upp till Hundsjön vid Rödåsel, nästan vid stugan där de yngre badade, de som var yngre än jag då men jag satt med fötterna i vattnet men det blev kallt och värken tilltog så resterande tid blev i solen.

Maria tänkte också komma men vi hann bada och åka hem till stan där vi träffades.

Erik skjutsade mig till OKQ8 där jag köpt däcken men tyvärr han de stänga och väntetiden skulle vara 3 veckor, semester skylde dem på.
Men vi åkte till HB-däck där som skulle stänga om en halvtimme, men servicevänliga så lagade han däcket medan jag drack kaffe och vi bläddrade i en tidning.

Hem med det lagade däcket som troligen fått punkteringen av en sten som trängt in i mönstret.

Det blev middag och så skälla på mitt barnbarn som slängde sten och salladsplantor i dammen.

Så jag pumpade bort vattnet ovh vattnade blommor.

Nu sitter jag här och gör ingenting



Av Jan Sandström - 17 juli 2020 09:09

Fredag den 17/7


Igår åkte familjen iväg ut och det gjorde även jag.
Fick på mig kängorna och övrig klädsel och tog hojen ut på vädring.
Spontant tog jag vägen mot Vännäs, tankade i Vännäsby och fick vänta på två hojar framför, den sista före mig var en tjej och båda hade packning.
Jag blev klar fort och när jag åkte iväg hamnade jag bakom dem och dom höll fin fart så jag följde bara med vidare västerut mot Bjurholm.

Vi blev omkörda av MC och mötte flera då vädret var fint.

I bjurholm svängde dom av och jag körde över älven och svängde höger upp mot Örträsk för att senare hamna i Lycksele där jag stannade och köpte en hamburgare. Innan jag fått av mig hjälmen ringde Maria och undrade om Gunnar var hemma. Så hon tog helt resolut med sig han till stugan där hon ska vara i helgen.


Vädret drog ihop och när jag åkte vidare mätt i magen började det regna, Då ringde Anders som var på väg upp efter E12 mot inlandet, regnskuren höll i ett par mil och jag körde lugnt till det slutade, kör jag fortare virvlar det in vatten bakom rutan så 70-80 är lagom fart.

Söder om Granö mötte jag en vit bil med kajak på taket och vi hejade på varandra, det var Anders.


Kom hem och då var familjen hemma förutom Inger som jobbade.

Lite dator men det blev mest prat med son och sonhustru, alltså Tomas och Sara.

Vi blev sittande ute på altanen till ½11 eller 22:30 och kvällen var varm. En trevlig skön kväll.

De andra gick isäng och då kom Inger hem så det blev lite mer prat innan jag också kröp ned i kojen.


Har sovit gott inatt även om min stortå värkte igår. Vaknade runt 7 av värk i min tå.

Inte bra med kängorna gissar jag.


Har värk så det dunkar så jag undrar om jag kan följa med familjen ut idag.

Tydligen står Älgens hus bortanför Bjurholm på dagordningen och så ska det bli mat, antingen där eller Pizzeria Michelangelo som jag gillar, deras pizzor är helt underbara. Stora och goda för att inte tala om skapligt billiga så bara dem är värt att åka de 6 milen dit.

Så antingen åker jag med Erik som ska dit eller så kör jag själv på MC, Maria har ju min bil.
Inger ska stanna hemma och städa innan hon börjar jobba kväll.


Solen skiner, svag vind och 21,5° i skuggan, det lutar åt en hojtur. Fast då var det ju min tå förstås.

Det är ganska skönt att sitta här på altanen med foten på en pall och lösa korsord.


Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå

Aktuella värden:
2020-07-17 09:15:10

Temperatur: 21,1 °C
Lufttryck: 1023,3 hPa och Falling
Luftfuktighet: 46 %
Vindstyrka: 3,2 m/s från S,
i byarna 4,1 m/s
Kyleffekt: 21,1 °C
Inne hos oss. Temp: 22,4 °C Fukt: 57 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 56,4 mm
Året: 277,2 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
21,3 °C
Klockan:
08:55
Temp - Max:
23,6 °C
Klockan:
15:50
Temp - Min:
11,4 °C
Klockan:
03:51
Temp - Min:
8,3 °C
Klockan:
03:41
Lufttryck - Max:
1024,5 hPa
Klockan:
00:00
Lufttryck - Max:
1025,8 hPa
Klockan:
06:08
Lufttryck - Min:
1023,1 hPa
Klockan:
09:10
Lufttryck - Min:
1023,6 hPa
Klockan:
19:27


Dagens sol och måntider.

Gryning: -----
Sol upp: 03:04
Sol ned: 22:24
Skymning: -----
Dagsljus: 24:00 tim:min
Dag längd: 19:20 tim:min
Morgondagen: There will be 5min 39s less daylight tomorrow
Måne upp: 00:31
Månfas:
Waning Crescent
Moon
Måne ned: 19:25


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.

  

Maria med vänner i stugan så ingen bild därifrån, barnbarnen ute på gräsmattan så ingen bild härifrån.

Men himlen kan jag visa för där finns bara fåglar och dom bryr sig inte om dom hamnar på nätet.

   

Men jag kan ju visa gårdagens bild för det har ju liksom inte hänt något på bygget   

  

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31
<<< Juli 2020 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards