jans

Alla inlägg den 8 juli 2020

Av Jan Sandström - 8 juli 2020 08:35

Onsdag den 8/7


Ingen födelsedag idag men på lördag inträffar en sådan.


Igår  regnade det av och till, tidvis kraftiga men korta skurar.

Jag åkte till Ersboda och fick en kelsjuk Otis i soffan där jag satt och läste en stund.

     


Maria skickade en bild på lilla Tårtan som är finklädd i sin nya Hawaiiskjorta.

 


Åkte in till OBS eller Stora Coop som det nu kallas och handlade lite, kikade på beslag och kanske skulle det här passa på skjutdörren i gäststugan.

 

Men frågan är om det inte blir mer leksak för barnen att slamra med än att öppna och stänga skjutdörren så jag köpte inte det.


Tomas o Sara hade åkt till stugan och nu såg jag en video där dom var så glada, just efter att dom kommit dit och skulle äta lunch ute på altanen kom han med stora tankvagnen och spred flytgödsel.


Den här videon har jag tagit och är från 2018-07-12 då vi var där.

Men det doftar bara en kort stund och regnar det så försvinnar doften nästan direkt. Är man på landet så är man det och får avnjuta det här liksom gräslukten under slåttern.

 

Jag kom hem och så så kom Maria och Mona, samtidigt kom Anders som senare tog syskonbarnen och gick till affären för att panta burkar.

Sedan gjorde dom en omväg runt någonstans och var borta ganska länge.

Det var glada barn som till slut kom tillbaks och så blev det middag för alla.

 

Lek och lite TV innan det blev sängen för de små, då hade Anders åkt hem.

Jag satte på en inspelad actionfilm och efter den blev det en från Netflix.

 

Gick isäng och har sovit hyfsat inatt.

Upp runt 7 och då var Inger och baren uppstigna.

 

Frukost efter en dusch, läst tidningen och nu sitter jag en stund här.

Idag, åka och sköta om katterna en stund och sedan vet jag inte om det blir handla på Classes, fast det kan jag nog göra nån annan gång.

Det blir nog hit hem.

Alex har nog sett Emil i Lönneberga för nu sitter hon och sjunger Griseknoen, hon sjunger väldigt mycket och på sitt sätt men melodin är rätt 

Inte så mycket till planer idag heller.

 

Det har regnat och varannandagsväder för idag ska det vara hyfsat men imorgon mer regn.

Det kan komma idag också och skurar som igår.

 

15,8° just nu i skuggan och solen skiner av och till mellan molnen som verkar glesna och inte mycket till vind.

Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå

Aktuella värden:
2020-07-08 09:00:11

Temperatur: 14,4 °C
Lufttryck: 1011,7 hPa och Rising
Luftfuktighet: 77 %
Vindstyrka: 2,4 m/s från W,
i byarna 3,1 m/s
Kyleffekt: 14,1 °C
Inne hos oss. Temp: 22,4 °C Fukt: 54 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 6,0 mm
Gårdagen: 2,4 mm
Månaden: 31,5 mm
Året: 252,3 mm

 

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
14,4 °C
Klockan:
08:59
Temp - Max:
21,8 °C
Klockan:
16:30
Temp - Min:
11,6 °C
Klockan:
04:11
Temp - Min:
8,8 °C
Klockan:
01:07
Lufttryck - Max:
1011,7 hPa
Klockan:
08:29
Lufttryck - Max:
1010,0 hPa
Klockan:
22:41
Lufttryck - Min:
1009,8 hPa
Klockan:
00:00
Lufttryck - Min:
1000,1 hPa
Klockan:
00:01


Dagens sol och måntider.

Gryning: -----
Sol upp: 02:39
Sol ned: 22:47
Skymning: -----
Dagsljus: 24:00 tim:min
Dag längd: 20:08 tim:min
Morgondagen: There will be 4min 33s less daylight tomorrow
Måne upp: 00:17
Månfas:
Waning Gibbous
Moon
Måne ned: 06:21


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.

 

Så här ser det ut här hemma och ingen stugbild idag, kollar aldrig kameror där om någon annan än Inger är i stugan.

Nu är det Ida´s sommarvisa.

      

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31
<<< Juli 2020 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards