jans

Alla inlägg den 10 juli 2020

Av Jan Sandström - 10 juli 2020 08:07

Fredag den 10/7


Igår åkte jag och skötte om Ersbodakatterna Bella och Otis. Han är nu väldigt kelsjuk när jag kommer så det tar sin tid att sitta på soffan och ha han snurrande runt runt i mitt knä, runt fötter och han är aldrig still.

Bella är mer för sig själv men jag får då i alla fall klappa och gosa lite med henne men då ska hon sitta på sin plats och inte komma i mitt knä.


Körde hem och åt lunch innan vi lastade, eller satte barnen i bilen och så körde vi en bit upp mot Tavelsjö, åskan gick och tidvis regnade det ganska hårt.

Mobilen plingade tre gånger = tre blixtar inte allt för långt ifrån oss.
Vägen över Kassjö ned till Brännland där vi körde över älven och in mot stan igen, en krokig fin väg som är populär hos MC-åkare.
Kikade på bygget av västra länken dom håller på med och arbetet går sakta framåt.

Till slut kom vi fram till Anders i Stöcksjö och lite senare kom även Erik och Maria.

  

Jag pratade med Anders om altandörren, han fick hjälp av syskonbarnen att så gräs där han täckt över slukhålet som troligen var en gammal avloppstank.

 

Nu ligger det ett säkert 10 cm betonglock över.


Vi hann även med en promenad för att se på grisarna, 

 


men dom ville bara ligga och sova.

 


Så vi gick hem igen och fikade.

 


Åskan dundrade in mot stan och västerut.

   


Men vi kunde sitta ute på altanen även om det inte var någon riktig värme mer än i solen.


Erik o Maria åkte hem och lite senare skulle vi åka, då hade två bajsat i blöjorna så Inger fick jobb.
Lycka smet ut så vi fick ta fast hon som skuttade som en get i gräset.

Men till slut kom vi iväg hem och kunder fortsätta leka ute en stund medan Inger lagade mat.

   

Det behövs inte mer än en gammal garderobsdörr för att få en kana att leka på.

En utlagd vattenslang är rolig att springa efter och följa som en racerbana 


Middag och sedan blev det lite "tasspatrullen" men det var två trötta barn fast jag var nog tröttare för jag somnade under barnprogrammet.

Dom gick isäng och jag satte på en film från Netflix. Det blev 

Kin (2018)

En skapligt bra film och sedan sängen redan efter elva.


Somnade och vaknade runt 2 av en duns i sängen, det var Gunnar som kom flygande och han var kelsjuk där han låg mellan oss.


Steg upp efter 7 och nu en normal morgon med en liten Alex som sjunger och är glad.

Måste snabba mig så jag hinner klart innan dom ska gå ut och jag hjälper till med påklädningen.


Sedan ska jag till katterna och gosa en stund, hem och efter lunch byter vi bostad.

Då kommer Tomas och Sara hit och vi intar stugan men barnen får stanna här.


Vädret ska vara bättre idag fast det var ju inte dålig igår heller även om det kom några skurar.


Nu har jag 14,7°. solen skiner och vindstilla, nästan i alla fall.

Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå

Aktuella värden:
2020-07-10 09:00:11

Temperatur: 14,6 °C
Lufttryck: 1015,9 hPa och Rising
Luftfuktighet: 58 %
Vindstyrka: 5,0 m/s från NW,
i byarna 6,5 m/s
Kyleffekt: 13,3 °C
Inne hos oss. Temp: 21,6 °C Fukt: 52 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 3,0 mm
Gårdagen: 4,2 mm
Månaden: 38,7 mm
Året: 259,5 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
14,6 °C
Klockan:
08:59
Temp - Max:
20,4 °C
Klockan:
17:15
Temp - Min:
10,5 °C
Klockan:
04:57
Temp - Min:
11,9 °C
Klockan:
02:13
Lufttryck - Max:
1015,9 hPa
Klockan:
02:26
Lufttryck - Max:
1015,8 hPa
Klockan:
14:43
Lufttryck - Min:
1014,9 hPa
Klockan:
00:13
Lufttryck - Min:
1013,4 hPa
Klockan:
02:34


Dagens sol och måntider.

Gryning: -----
Sol upp: 02:44
Sol ned: 22:43
Skymning: -----
Dagsljus: 24:00 tim:min
Dag längd: 19:59 tim:min
Morgondagen: There will be 4min 51s less daylight tomorrow
Måne upp: 00:18
Månfas:
Waning Gibbous
Moon
Måne ned: 09:28


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.


Nä det blåser såpass men inte här ute på tomten, vi har lite lä bakom björkarna.


Bilderna ser då ut så här.

        

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31
<<< Juli 2020 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards