jans

Alla inlägg den 30 juli 2020

Av Jan Sandström - 30 juli 2020 19:27

Tror jag ska ringa Jone, barnens kusin Josefins man, han kan sånt här och kan komma med en maskin från sitt jobb.

Han är alltså bergssprängare i gruvor och tunnlar eller var han nu jobbar och med en gruvborr och några hundra kilo dynamit ska jag väl slippa besvär med stenen, fast grannbyn blir väl inte lika glada.


Jag har alltså börjat med min sten/urberg som sticker upp en aning i porten där jag förvarar husvagnen.

 

Syns dåligt här men på bilderna nedanför ser man toppen på isberbet.

Tänk om det vore så lätt att man kunde spola varmvatten.

       

Jag vet inte riktigt hur man ska borra men jag började från sidan och tänkte mig att spräcka och lufta bort överdelen.


Problemet är bara att jag har borrat ungefär 5 cm och känner att mina händer kommer inte att klara av ett hål ens, om än det.

De här 5 centimetrarna räcker för mig och jag lade bort maskinen.

Skulle jag fortsätta får jag ställa in allt de närmaste 5 liven. Tappade känseln nästan direkt av skakningarna och kramaktigt hålla i borrmaskinen.

Jag får ägna mig åt att borra 5 mm hål i en vägg för en tavelkrok.


Hittade en bergsborrare, tur man har en driftig hustru.

   

 

Av Jan Sandström - 30 juli 2020 09:35

Torsdag den 30/7


Regn regn regn.

Igår lyckades vi dra fram reglar till verandataket som jag kapade och Inger grundmålade.

Kite pyssel inne då Inger klippte gräset och så kom det lite regn.

På eftermiddan blev det sen lunch vid ½2-2 innan vi tog bilen och åkte ned till Sotanrs Badtunnor.

Där fick jag kolla på en tilltänkt ny tunna och prata om lösning på att koppla in reningsverket.

Så det blir tids nog en sådan för endast 23 300:-

Narutligtvis började det regna ganska ordentligt innan vi kom fram till Sotarn i Selet. Det är en liten by mellan Rödåsel och nef mot Vännäs, tvärs över älven från Glassbonden och den fina hängbron som jag faktiskt kört bil över en gång i tiden då man fick göra det.

Då jobbade jag med TV-service i Vännäs och flängde runt i byarna.


Men efter badtunnan åkte vi en bit till Kullar och Klang där vi fikade inne i ladan eller gamla laggårn.

In i loppisladan där jag köpte två klädesplagg för 20:-/st innan vi åkte hem igen och hela tiden regnade det men här var det uppehåll.


Kaffe, det blev mer sådant och ute på altanen innan jag gjorde upp eld i tunnan. Vi sov även en liten stund innan det blev varmt vatten att bada i.

37° när jag kröp i men det blev fort varmare så till slut gav jag upp och då kröp Inger ned i tunnan.

Vi gick in och åt middag och skulle se på TV.

Men jag fick aldrig det att fungera med Crome Cast och URplay och åska.

Antingen fick jag ingen kontakt eller så blev det bild men ingen textning, text och bild fanns på datorskärmen men på TV:n var det bara bild och dessutom laggade den där.

Jag försökte med film från datorn men då funkade ingenting, jag fattade noll och blodtrycket steg men humöret sjönk.

Så irriterad stängde jag allt och gick isäng.

En stund med ljudboken innan jag sov, vaknade två och kissade men hade sedan svårt att somna om men till slut så gjorde jag det.

Nästa gång jag vaknade var efter halv nio 8:40 närmare bestämt och då vaknade även Inger men Gunnar har legat kvar inne.


Ute regnar det och en nordlig vind och runt 22 mm regn sista dygnet enligt plaströret ute på gräsmattan.

Grått och ruskigt men vi har suttit ute med frukost och i lä här på altanen.


Idag borde Inger hinna måla reglar och läkt första varvet sedan blir det nog jobb inomhus.

Jag ska fortsätta plocka ihop och sortera i förrådet där allt bara blivit ställt på golvet.

Hittade en fläkt, eller jag visste att den fanns där men nu frågade jag Anders om han ville ha den till sin vallbod han bygger men den är nog "lite" för karaftig för att vara hälsosam.

 


14.1°C ute och det blåser, vinden har vänt så nu virvlar det runt här inne på altanen.

Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå

Aktuella värden:
2020-07-30 10:30:11

Temperatur: 15,6 °C
Lufttryck: 1007,5 hPa och Rising
Luftfuktighet: 90 %
Vindstyrka: 3,6 m/s från NE,
i byarna 5,8 m/s
Kyleffekt: 15,0 °C
Inne hos oss. Temp: 21,6 °C Fukt: 58 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 24,6 mm
Gårdagen: 7,5 mm
Månaden: 122,1 mm
Året: 342,9 mm

 

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
19,6 °C
Klockan:
07:32
Temp - Max:
20,6 °C
Klockan:
13:47
Temp - Min:
12,5 °C
Klockan:
08:13
Temp - Min:
14,5 °C
Klockan:
23:56
Lufttryck - Max:
1011,0 hPa
Klockan:
00:00
Lufttryck - Max:
1017,2 hPa
Klockan:
00:02
Lufttryck - Min:
1006,9 hPa
Klockan:
08:13
Lufttryck - Min:
1010,8 hPa
Klockan:
23:53


Dagens sol och måntider.

Gryning: 02:13
Sol upp: 03:44
Sol ned: 21:45
Skymning: 23:13
Dagsljus: 21:00 tim:min
Dag längd: 18:01 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 18s less daylight tomorrow
Måne upp: 19:04
Månfas:
Waxing Gibbous
Moon
Måne ned: 23:16


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.


och så här ser mina bilder ut.

     


Jag hoppas det inte blåst in så mycket regn under taket.

      

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31
<<< Juli 2020 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards