jans

Alla inlägg den 27 juli 2020

Av Jan Sandström - 27 juli 2020 07:51

Måndag den 27/7


Jaha, då var det dagen för räkningarna igen. Månaderna rusar ju iväg och snart har det varit julafton också.


Men igår vaknade vi i husvagnen nere i Domsjö lite söder om Örnsköldsvik eller Ö-vik som man säger till vardags.

Vi var ju ned på 70-årskalas som blev riktigt trevligt och god mat.

Men efter frukost och prat ute i fint morgonväder så åkte vi iväg och det blev gamla kustvägen ned till Bjästa där vi stannade till och köpte lite mat på ICA.
E4 tillbaks norrut men tänkte stanna på det fina stället i Själevad, fast där gick det inte att parkera med husvagn så vidare tillbaks till Domsjö och skulle tanka, men fullt med bilar och kö till macken så då åkte vi upp på Varvsberget.

 

Där fanns det plats och dessutom hade han öppet i restaurangen så vi åt varsin regnbågsfilé.

I och för sig kall och jag hade väl velat ha varm mat men gott och jag blev mätt.

Ned för berget ramla trollet och gick sönder helt och hållet (från sakan om Petter och hans 4 getter och trollet Ludenben), men vi klarade oss ned och körde vidare till Mosjöns rastplats där vi gjorde kaffe.

Hittade ett bord i solen och så såg jag ett par som kikade runt så jag vinkade och erbjöd dem andra sidan på det stora borden.

Dom hade en liten hund med sig på husvagnsresan och kom ifrån Piteå.

 


Straxt efter kom en man med en liten liten hund men det två sönerna var lite större.

 

Hunden var nyinköpt och 9 veckor och ska bli en jakthund på vildsvin nere i Sörmland men han, mannen bröt på finska och kom här uppifrån norr.

 


Efter en tids prat om vildsvin och annat körde vi direkt hem och parkerade på gatan.

Gunnar var glad att vi var tillbaks hemma igen.

Plockade ur vagnen och tömde soptunnan på en massa illaluktande påsar (blöjor i) men vad gör man inte i jakten på en bortsprungen nyckel, eller det har troligen blivit tre nycklar nu. Jag hittar inte igen de andra till husvagnen så nu har jag bara en nyckel dit.

Men inget i tunnan och senare blev det middag, en halv räkmacka från ICA i Bjästa och ett par glas rött medan jag såg på film.

Kommer inte ihåg vad den hette men om nån hjärntvättad superagent som var levde ett flummigt liv.

Det kanske kommer tids nog men den var sisådär.


Gick isäng och har sovit med en kelen Gunnar utmed mig.


Upp tidigt och idag blev det bra blodsocker men vikten inte så bra.


5,8 mmol och vikten 80.8 kg

 

Duschat och idag ska jag gå till Polisen för att se om jag tappat husvagnsnyckeln och någon lämnat in den.

Ska ändå till Apoteket och köpa teststickor till blodsockermätaren.

Eljest inte så mycket, jo åka tillbaks med bäddmadrassen jag lånade av Anders, hittade ju min och den låg i överslafen som är uppfälld mot taket bak i vagnen.

Måste även hämta hem en av släpvagnarna då jag ska köpa plasttaket till stugan men jag måste sätta fart för det flaggas regn senare idag.

 

Nu har jag 19,5°, halvklart och det blåser en aning i träden.

Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå

Aktuella värden:
2020-07-27 08:30:11

Temperatur: 20,4 °C
Lufttryck: 1025,5 hPa och Steady
Luftfuktighet: 48 %
Vindstyrka: 1,9 m/s från SSE,
i byarna 2,7 m/s
Kyleffekt: 20,4 °C
Inne hos oss. Temp: 20,8 °C Fukt: 62 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 85,8 mm
Året: 306,6 mm

 

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
20,4 °C
Klockan:
08:28
Temp - Max:
21,7 °C
Klockan:
14:55
Temp - Min:
10,2 °C
Klockan:
03:33
Temp - Min:
7,2 °C
Klockan:
03:33
Lufttryck - Max:
1026,0 hPa
Klockan:
00:31
Lufttryck - Max:
1025,8 hPa
Klockan:
23:56
Lufttryck - Min:
1025,2 hPa
Klockan:
05:19
Lufttryck - Min:
1017,7 hPa
Klockan:
00:00


Dagens sol och måntider.

Gryning: 02:00
Sol upp: 03:34
Sol ned: 21:55
Skymning: 23:32
Dagsljus: 21:32 tim:min
Dag längd: 18:21 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 13s less daylight tomorrow
Måne upp: 13:50
Månfas:
Waxing Crescent
Moon
Måne ned: 23:05


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.

 

och så bilder.

          

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31
<<< Juli 2020 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards