jans

Alla inlägg den 4 december 2023

Av Jan Sandström - 4 december 2023 08:30

Måndag den 4/12


Idag grattar jag väninnans lilla dotter som inte är så liten längre.

Signe fyller (piiiip) idag så

 

säger jag till dig här i bloggen.


Idag den 4:e så då öppnar jag en lucka igen.

 

Men igår åkte vi ned till Tavelsjö där det var julmarknad.

Mycket folk och många bilar och ganska många utställare men mycket är krimskrams eller stickat i olika former.

Jag köta i alla fall två havrekärvar för 100:- av Appelblad.


Efter att ha travat runt ute och inne i år så gick vi in på Wärdshuset och beställde riktigt god Janssons Frestelse.

 

Det skulle bara ha fått vara lite mer och gärna få ta efteråt när den är sådär härligt god och bara lljummen.


Men ljummen var inte utsikten över sjön, såg kallt ut.

 


Efter att ha blivit mätta så gick vi tillbaks till bilen och åkta tillbaks till stugan.


Här fick vi en hyresgäst som jag fixade bostad åt, Nisse heter han.

 


Jag satt en stund med datorn och skissade på köket men även korsord i soffan innan det blev middag.

Det blev lutfisk och den räckte och det blev två matlådor över till mig senare i veckan.

  

Julmust till maten och senare blev det kaffe och efterrätt till julkalendrarna vi följer.

Det är både Svenska, Danska och den bästa är den Norska som heter Snöfall 2


Sedan blev det att avsnitt på Detektiven i Chelsia fast avsnitt då varje del är 1½ timme.
Ganska lika Morden i Midsomer och lika bra.


Sedan sängen där jag sovit gott i natt


Idag ska vi till Vindeln igen och jag kommer att ensam åka tillbaks hit till stugan där vi har två katter att ta hand om.

Inger tar tåget söderut till Jönköping där son med fru och två barn bor.

En vecka blir hon där nere i värmen.


Men jag har sysselsättning här och kommer mest att sitta med stugrenoveringen och planera den.

Men på julmarknaden kom jag på en julklapp jag kanske kan göra.


Ursäkta avbrottet, fick gå på toa och nu ryms det mycket mer Janssons och lutfisk i min mage   


Men den innebär jobb utomhus så jag får se hur det blir, om det blir en julklapp eller födelsedagspresent.


I alla fall är det småkallt idag, -13.3° utanför fönstret och väderstationen säger -12,9° och 0,7 m/s från NordNordOst

 

Morgonbilderna ser ut så här idag.

     

 

Kärvarna sitter på stolpen till älgvindflöjeln

       

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
<<< December 2023 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards