jans

Alla inlägg den 2 december 2023

Av Jan Sandström - 2 december 2023 09:56

Lördag den 2/11


Igår gick jag ut och tog itu med snöslungans elstart.

Trodde jag skulle måsta ta in motorn i värmen för att ta isär allt och att det bara skulle räcka med en genomgång och lite olja.


Nu blev det faktiskt ännu enklare, märkte att startmotorn inte satt fast riktigt så jag körde in den i nya förrådet som inte heller har någon värme.

Kallt som tusan och jobba med finlir och skruvar som sitter   -igt till är inte lätt eller det är omöjligt med tjocka handskar på nänderna.

Men jag fick loss den och i två delar.

 


Ett fäste hade gått av men jag funderade i tre minuter innan jag beslöt att laga det. Så ut med svetsen och sedan tog det inte många minuter innan jag satt ihop det.

 

Den här svetsen fick jag i 40-årspresent av mor och bror.

Då hade jag en önskan om en liten pinnsvets men den här är ju lite bättre. Även om den fortfarande är lite svår att använda.

Helst skulle jag vilja ha en gassvets som jag gått utbildning på men de är inte heller så effektiva eller de är det på ett annat sätt.


Efter att halvt förfrusit fingrarna så fick jag dit startmotorn, nu är frågan vad som går sönder nästa gång på min gamla Ariens.

Men hög tid för lunch och vad passar bättre än en skål med kylskåpskallt fil.

 

Allt skulle jag kunna säga men fil är det jag tar till lunch och med lite keso om det finns, en skiva havreknäcke och tre skedar Betavivo havrehjärtan, bra för blodsocker och annat.


Men hon här värmde gott och nu ligger hon i mitt knä och värmer, men bättre där än på tangentbord och mus.

  


Jag satt mer med datorn och stugritningen, nu har jag börjat kika lite på köket och inredningen där.
Diskbänken vi önskar verkar inte finnas så det kanske får bli en nedsänkt ho i någon bänkskiva om vi ska få den där vi vill ha den.

Mer om det kommer nog i kommande inlägg.


Det blev middag och ärtsoppa, sedan lite TV och en film jag somnade ifrån.

"Ur spår" heter den. Men är den gjort 2022?

Har sett den tidigare men trodde det var för mycket längre sedan, minst 5-10 år.


I alla fall blev det lite mer dator innan jag gick isäng med katterna.

En kort stund med ljudboken innan jag somnade.

Vaknade och hade värk, trodde klockan var runt 4--5 men jag hade nog bara sovit en timme.
Så det blev några timmar med värk och upp för att röra på mig men somnade nog vid 3--4-tiden.


I alla fall så vaknade jag, kvart i nio.

Såg till att kisse hade mat och så toabestyr, gjorde frukost och startade värmen i bilen.

Ägnat igenom tidningen och pratat med Inger som jag straxt ska åka upp till då hon varit i lägenheten sedan i tisdags.

Nu ska hon följa med hit och i morgon är det julmakrnad i Tavelsjö som vi ska gå på.


Dagens lucka är så här.

 


Lycka blev väldigt nyfiken på om det var hennes kattgodis, men chokladen ska jag ha.

 


-11.3° utanför fönstret, väderstationen visar -11,1° och 2,0 m/s från NordOst

 

Morgonbilderna ser ut så här idag.

           

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
<<< December 2023 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards