jans

Alla inlägg den 25 december 2023

Av Jan Sandström - 25 december 2023 08:42

Juldagsmorgon och måndag den 25/12


Igår var det julafton.

Jag steg upp ganska tidigt och efter frukost, blogg m.m så gick jag ut.

Satte dit en ny brytbult i snöslungan och så körde jag bort plogkanten vi fick kvällen innan.

Det gick fint alltihopa och så tog jag bilen in till Vindeln.

Körde på oplogad väg med runt 1 dm ny vit fluffig snö och rävar hade traskat efter vägen lite här och där men även spår efter ekorre och andra djur.

Mysigt sådär tidigt på morgonen när det gryr.


Snörök efter stora 363:an men kom till Vindeln och i lägenheten hämtade jag lite av varje som skulle tillbaks till stugan.

Samma väg tillbaks men nu var jag inte först efter vägen, några bilar hade kört där så inte lika mysigt.


Här blev det fortsatt pyssel och så kom väghyveln och plogade, bara att klä på sig och gå ut igen men skönt ute så inga problem där.

Igång med slungan och så bort med plogkanten.


Senare kom barn hit och det blev en skön julafton med fika, ute för Atho skulle rastas.

Gunnar låg i sovrummet och sov för mat, vatten och annat hade han där inne men det går fint med den stora Atho som är kompis med Lycka och gillar katter.


Nya spel fick vi och lyftkranen var lite småkkul.

Anders tog en liten video av mig men nu verkar det inte heller gå att lägga in video från Youtube.

Får bara svaret att Flash inte stödjs längre.

Men en skärmdumpsbild kanske jag kan ordna. Nånting ska väl fungera.

 

Man drar ett kort och så ska man bygga figuren, lite svårare är då man blir två om att sköta kroken och ännu svårare så är man fyra huvuden och en krok.


Kalle såg vi och så blev det julklappsspel och där låg jag bra till med alla paket framför mig.

 

Jag förlorade just ett paketpar men tur i spel... o.s.v

Men så i ett nafs försvann alla mina paket men det slutade i alla fall ganska bra mellan oss.


Efter mat. spel och godsaker samt blodsockertest ett par gånger (där låg jag ganska bra till) så packade barnen ihop och åkte hem.

Skulle starta TVn men inte funkade den, ingenting verkade fungera efter att ha haft barn som provat olika saker på den och datorn.

Vi som skulle se sista avsnitten på danska och norska kalendern men till slut fick jag igång.

Men jag vet inte varför den norska som hela månaden varit textad inte längre hade text på avsnitt 24.

Men Norska behärskar vi skapligt, däremot hör jag illa.


Det blev sängen och ljudboken en stund men sedan har jag sovit gott från midnatt till sex då Inger vaknade.

Julotta var det och/men Inger verkar ha fått det jag hade förra veckan med huvudvärk.

Jag som trodde att det var hon som smittat mig så hon låg kvar och jag gjorde lite fika, brasa i kaminen och matade katten innan hon steg upp innan sju då julottan började på TV.


Idag blir det en lugn dag här, äta fika sova och så kanske lite TV och datorn emellanåt.


Visst är bilen fin med renhorn, röd mule sitter också fram i grillen.

 

Det är Erik som hade till sin förra bil men inte vill ha på sin Jimny.

Jag ska väl gå ut en stund idag, alltid behöver det skottas lite efter Athos framfart i snökanterna.


-6,2° här utanför fönstret och nån grad kallare i Vindeln.

-6,0° säger väderstationen och 0,7 m/s från NordOst.


Morgonbilderna ser ut så här.

        

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
<<< December 2023 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards