jans

Alla inlägg den 8 december 2023

Av Jan Sandström - 8 december 2023 09:08

Fredag den 8/12


Alldeles straxt blir det Lucia och så Jul, Nyår, Trettondag och så dröjer det en evighet tills man får semlor.


Men idag öppnade jag ännu en lucka i IKEAs kalender.

 


Igår blev en småjobbig morgon då jag utsvulten fick köra in till Vindeln och lämna blod från armvecket.

Nåja det var inte så farligt för det är bara lite i ett rör för att testa blodsocker och annat.

Klar fick jag lämna lite mer kiss i en burk och jag hann inte ut från toan förrän hon  haffade mig   och ville prata i enrum med mig.


Hon såg  bakterier i kisset, är de så stora borde jag väl ha sett dem i toan     

Så nu skulle hon prata med en läkare om vad man gör.

Jag fick sitta ute i väntrummet en stund och äta min medhavda smörgås och så sa de att man ska göra en odling och jag fick åka hem.


Bilen till lägenheten där jag vattnade blommorna och så över till ICA där jag handlade lite innan jag åkte tillbaks till stugan och katterna.
Skönt att få vara här hemma igen, kaffe och så satt jag här vid datorn och min stugritnint.

Nu tror jag att jag fått ihop det, lite småsaker som får bli en senare fråga och annat som får fixas då det är dags för renoveringen.
Som var avlopp och vattenrör ska gå men i det hela stora är det nog planerat klart.

Nästa steg är väl att kontakta nån firma som kan jobba här, det bör inte ta allt för lång tid att göra för rivjobb kan vi göra själva,

Men det blir först till våren när det börjar bli varmare då golven ska rivas upp men börjar vi  i kök och blivande toan så kan vi bo kvar och ha gamla toaletten igång.


Det blev nån köttgryta och pasta till middag och jag såg en julfilm igen, efter den en action med en rörmokare, pengar och korrupt polis.

Smårolig och underhållande och så blev det kväll med ljudboken.

Inger ringde och sa godnatt och så fick jag Gunnar utmed mig.

Har sovit riktigt gott och nattkissat en gång, vaknade närmare åtta då det blev morgon.

Tömt kaminen på aska, tömt kattoan och när jag ställde ut glasslådan med klumparna så låg Gunnar i jaktställning nedanför bron.

Roligt att se att han ändå har instinkterna kvar gammal som han är men ekorren blev bortskrämd då jag kom ut.

Småfåglarna bryr sig inte så mycket om mig, inte talltitorna som är orädda liksom blåmesen.

De andra flyger iväg men kommer tillbaks bara jag går en bit bort.


Toarutiner och så frukost för att så skriva det här.
Idag blir det till att finskotta lite snö, kanske räcker med spaden men det är ändå, kanske 5 cm kallsnö.

Kanske tar en promenad efter byvägen 

Nu kom en kall katt in och vill värma tassarna, på mig.

 

Hon har blivit så "knäig" och vill ligga hos mig men nattetid ser jag inte till henne, då är det Gunnar som ligger hos mig.


Men idag får jag se vad som blir gjort.

Kanske är ute på nätet och letar information om saker till stugan, två ytterdörrar ska vi då ha och så ska jag planera för att isloera förrådet vid bilplatsen.
Tacksamt nog isolerade jag golvet då vi byggde det på 80-talet och det ska ju bara vara för att hålla det frostfritt.


Men det är lätt att göra nu när vi bara har -6.9° utanför fönstret.

Väderstationen visar -6,7° och helt vindstilla.

 

Morgonbilderna ser ut så här men ingen ekorre fick jag med på bild.
De är skygga i år och ekorrmataren har de inte besökt, inte ens tagit nötterna i den röda automaten som de gjorde i fjol.

          

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
<<< December 2023 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards