jans

Alla inlägg den 3 december 2023

Av Jan Sandström - 3 december 2023 17:51

Lutfisk och julmust till

Av Jan Sandström - 3 december 2023 15:15

Nu har även han fått flytta in till oss.
 

Av Jan Sandström - 3 december 2023 13:06

Fin utsikt som vanligt men finare på sommaren.

Men Jansson var riktigt god, bara för lite???

Av Jan Sandström - 3 december 2023 08:35

Första advent den 3/12


Dagens kalender innehöll en god chokladbit.

 

Min dagliga Magnesiumkapsel har jag tagit men kryddpepparn är till lutfisken vi ska äta till middag, jag längtar.


Igår sov jag länge efter en dålig natt. Efter morgonrutinerna så åkte jag på nyskrapad stugväg som var likt ett golv, helt underbart att köra på den.

Jag åkte till Vindeln där Inger varit i veckan och efter kaffe passade jag på att duscha, sedan gjorde jag i ordning två julstjärnor som hängdes upp.i sovrums och kontorsfönster.

I kök och rummet var det redan julfint.

Lite mer pyssel och korsord innan vi åkte tillbaks hit till stugan där det blev brasa i kaminen och lite senare gjorde jag pizza till middag.


Lycka ville också hjälpa till eller kom hon ihåg att vi tidigare hade kattmat och godis i den där lådan.

 


Inger gjorde en efterrätt.

Men de där pizzorna i pappkartong från affären, Lite torr och smaklösa är det ändå men man blir då mätt.


Till mat och efterrätt såg vi på julkalendrarna, i år är det tre olika från Sverige, Norge och den Danska som tyvärr är dubbad på svenska.

Den norska är Snöfall 2 och nu har det gått 5 år sedan förra så barnen syns det på att de blivit äldre.

Danmark har Tinka och kungaspelet och finns på TV4play

Sverige har Trolltider.


Min favorit är helt klart den norska och grannarna kan verkligen göra fina kalendrar.

De andra är ingenting för barn under 55 år.


Efter kalendrarna såg vi två korta avsnitt på Sjölyckan

En sista koll i datorn innan det blev sängen med ljudboken i lurarna och Gunnar vid min sida.


Inger kom isäng och vi måste ha större säng för det blir trångt för 4 i en 120 cm bred säng, speciellt om två är katter.

Men jag har sovit gott och vaknade först före åtta.


Idag ska vi iväg ned till Tavelsjö julmarknad vid Prästgården, den ligger bakom kyrkan ned mot Tavelsjön.

Sedan tillbaks hit till stugan där det senare blir lutfisk och kanske får vi en och annan matgäst.


Men lite småkallt nu på morgonen men det kunde ha varit värre, ändå inte mer än -12.1° utanför fönstret och

väderstationen visar -11,8° och vindstilla från alla väderstreck.

 

Morgonbilderna ser ut så här i gryningsljuset.

 

 

Cupévärmaren är igång så därför lyser lampan inne i bilen.

        

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
<<< December 2023 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards